[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Antenne ontbreekt? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 09:27

Antenne ontbreekt?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Antenne ontbreekt?

Berichtdoor Dennis » 10 sep 2007, 20:54

Mijn 280E uit 1977 heeft geen antenne en volgens mij ook geen voorbereiding.
Op zichzelf niet heel erg maar die antenne baart mij zorgen. Heb er vannacht een uurtje niet
van geslapen. Nu kan ik een Hirschmann kopen (advies forum de 2050 geloof ik) maar dan zit
ik nog met het boren van dat gat!!! Waarvandaan meet je dat en belangrijker.....Maak ik niet een
zwakke plek in de carrosserie met het oog op roest??
Dilemma dilemma dilemma!! Ik wil geen raamantenne dat is echt lelijk!!

Wie helpt en/of geeft advies??

Alvast bedankt.

Dennis
Dennis

Re:Antenne ontbreekt?

Berichtdoor Kers » 10 sep 2007, 22:36

He Dennis,
Ik heb een soort van raamantenne, maar dan een actieve. Dan gaat er dus een lampje branden als tie t goed dpet. Overigens moet je autoradio dat wel ondersteunen geloof ik. Maar goed, als je dus een actieve antenne hebt, kun je m gewoon achter je radio wegmoffelen. Dus je ziet m niet, maar hij doet prima zijn werk.
Kers

Berichtdoor Hans230CE » 11 sep 2007, 09:58

Belangrijk is ook waar je hem wilt, Bij de Hirschman die ik kocht zat er een schema bij voor veel modellen, waaronder W123 sedan en coupe. Nu dacht ik dat daar zelfs de afmetingen op stonden. Nu vind ik dat je hem beter achteraan links zet;
-stoort niet in het zicht
-beter beschermt, nu heb je daar al minder last van met een elektrische
-en je moet niet door het schutbord heen, nu zijn daar altijd wel rubber dopjes te vinden voor het geval dat..

Zoals ik al zoveel heb gezegd; als je hem achteraan zet en toch draden moet trekken, trek een draadje of zes meer, altijd makkelijk om een paar reserve te hebben. Je kan ze dan ook mooier wegwerken en als je later bv extra luidsprekers of zoiets wil inbouwen, liggen de draden er al.
Voor de elektrische antenne heb je nodig
- DE antennedraad die naar de radio gaat
- de draad die de impuls geeft om in of uit te gaan, meestal nr blauw op de radio
- een constante 12+, die tak je af van je kofferbak verlichting
- massa, dat is ook achterin te vinden.

Wel de afwatering verlengen tot buiten de wagen om prive zwembadjes te voorkomen
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Dennis » 11 sep 2007, 10:13

Afwatering verlengen??? Dat begrijp ik niet. Als ik een gat boor
voor een electrische antenne moet ik de lak conserveren bij het kale staal. Waarmee?? En ik dacht dan zelf om het af te kitten met sika flex, rubber afdichting erom heen (geleverd bij antenne) en klaar toch...of niet?

Dennis<br><br>Post edited by: Dennis, at: 2007/09/11 10:14
Dennis

Berichtdoor Hans230CE » 11 sep 2007, 10:30

oi Dennis,

natuurlijk is dit een goede optie, maar wat bedoel ik nu;

Toe ik die van mij had geplaatst, met kit rubber en een extra laagje verf binnen en buiten (gat was wel al voorzien). Heb ik na een tijdje gemaerkt dat er water in de linkerbak van de koffer stond, bleek dus door de antenne heen te lopen en zo onderaan eruit en de koffer in. Onder aan elke elektro antenne zit een afwateringsgat, die heb ik verlengt met een stuk darm en deze is onderaan in het koffer door 1 van de doppen die daar aanwezig zijn naar buiten gebracht. Dus al het water dat door de antenne heen loopt, en dat gebeurd zeker, gaat ipv de kofferbak in, naar buiten. Ik heb er ooit eens een reportage van gemaakt met foto's en al, maar die heb ik niet meer en op de site vind ik het zo rap niet meer terug en de kans dat die foto's foetsie zijn is groot.

Zal later op de dag nog eens zoeken en als ik het vind speel ik de info door
_________________________________________________________________________________

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Bogent » 11 sep 2007, 11:30

Als je bij conrad.nl kijkt die hebben een setje dan kan je je achterruit verwarming als antenne gebruiken.

Bob / Arkel
Bogent

Berichtdoor Hans230CE » 11 sep 2007, 12:58

Dennis!!

Gevonden; http://w123club.nl/index.php?option=com ... 35&catid=9
en als die link niet werkt, want zo handig ben ik ook weer niet, Projecten; koffer droogmaken

[color=#FF0000Ik sta versteld van mijn eigen kunnen][/color]<br><br>Post edited by: Hans230ce, at: 2007/09/11 12:59

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Dennis » 11 sep 2007, 13:58

Heerlijk dat forum!! Helemaal geweldig dankje wel!!!
Alleen nu moet ik nog de plek bepalen van die antenne.
Wel op de plek die "fabriek af" is bepaald. Hoe doe ik dat?
Dennis

Berichtdoor Hans230CE » 12 sep 2007, 10:13

Dennis

Ben ff aan het meten geweest;

Als basis het kofferdeksel genomen:

Van bovenzijde 14cm naar beneden
van de rand 4cm naar links

Nu ben ik de gelukkige bezitter van zo'n CD (bedankt Ronald), natuurlijk pas aan gedacht nadat ik gemeten had, en daar staat 140 en 40 linksachter. Daar staat ook in dat je omgeving van het te boren gat goed moet aftapen.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek