[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
koppakking : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:47

koppakking

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koppakking

Berichtdoor gert230TE » 14 aug 2007, 17:30

Dag mensen,

Ik ben student in Delft en sinds een paar maandjes trotse eigenaar van een mooie 230TE. In de eerste instantie had ik de auto gekocht voor een vakantie deze zomer met drie vrienden. Helaas is alles anders gelopen dan gehoopt.

Er moest voor een enigszins veilige reis het een en ander gebeuren aan het voertuig. Het meeste hiervan bleek helaas na de aankoop van de auto. Tijdens de spanning van de aankoop zie je een hoop over het hoofd. Nieuwe banden, nieuwe remblokken, nieuwe ashoezen, nieuwe uitlaat, dahsboard verlichting deed het niet, tank was lek. Na het vervangen van de ashoezen (waarbij de druk van het veersysteem moet) zijn ook de veerbollen gesneuveld. Twee dagen voor vertrek dan deze ook maar vervangen. De auto reed weer zoals een auto hoort te rijden.

De dag van vertrek vroeg vertrokken om een flink eind te rijden de eerste dag. Bij delft de snelweg op en direct hier nog even tanken. Helaas steekt er een waterkip over waar mijn voorganger loeihard voor remt. De reneault clio die remt heeft helaas een kortere remweg dan mijn volgeladen Mercedes. Ik knal dan na een vakantie van 8 km en 15 minuten de achterbak in van de renault clio. (de waterkip overleeft de crach ook niet en wordt alsnog doodgereden door de naar voren schuivende Clio). Dit soort dingen drukken de pret dus behoorlijk.

Mijn WA verzekering gaat er voor zorgen dat de clio weer piekfijn in orde komt. Mercedes zal met eigen blote handjes gerepareerd moeten worden. Schade:
grill, moterkap, bumper, lampen, aan gort. We rijden gedesillusioneerd naar huis maar slaan direct aan het klussen om alsnog weg te kunnen. Op de sloop in Delft tik ik een nieuwe moterkap en grill op de kop voor een paar tientjes. Verkeerde kleur maar dat komt later wel weer goed. Helaas blijkt op de terugweg van de sloop dat de sluiting van de motorkap niet goed is en het geval komt door de voorruit naar binnen waaien (ongeluk 2 binnen 2 dagen). Nu is het dus echt over met de plannen.

Wij laten ons niet uit het veld slaan en schaffen in Den Helder een paar weken later een paar mooie witte onderdeeltjes, een voorruit en een radiator (bleek ook kapot) aan. Met name het installeren van de voorruit is een leuke klus aangezien het complete interieur zo'n beetje gedemonteerd moet worden. Maar ook het plaatsen van nieuwe motorkapsteunen is erg leuk. De zijpanelen moeten eraf en dat brengt mooie verassingen (roest en gaten) met zich mee. Uiteindelijk ziet de auto er toch weer onverwacht netjes uit en zijn van de ongelukken nouwelijks nog een spoor te zien. Auto starten en rijden.
Wat blijkt .. er komt damp uit de uitlaat. Mijn beperkte kennis van motoren zegt nu dat er een koppakking lek is. Op een of andere manier zal er door de kapot gereden radiator slecht zijn gekoeld en is de koppakking dus naar de maan.

Op dit forum heb ik een artikel gevonden over een koppakking van een ander type. Nu probeer ik er achter te komen hoe dit zit bij een W123. Is er iemand die weet hoe je er achter kan komen of de damp inderdaad een lekke koppakking betekend? Is dit na te meten, compressie lager dan 10 of zo?
En als de koppakking inderdaad kapot is, is dit een klus die zelf aan te pakken is voor iemand die voorheen alleen aan 2cv'tjes heeft gesleuteld of moet je daar met veel ervaring en zwaar materieel alleen aankomen. Ik heb in ieder geval geen garage of brug en ben gewoon aan de parkeerplaats voor de deur aangewezen. Ik las ook dat er een duitse cd-rom bestaat over dit onderwerp. Hoe is hier aan te komen?

Kortom, ik hoop dat een van jullie dit eerder heeft gedaan en mij iets over koppakkingen kan vertellen.

Een vriendelijke groet uit Delft.
Gert-Jan
gert230TE

Antwoord:koppakking

Berichtdoor Citrobenz » 14 aug 2007, 17:46

Hallo Gert-Jan,

Je hele verhaal lezend lijkt het mij verstandiger voor je eerst nog een tijdje op de fiets te gaan.
Is voor jou veel goedkoper en veiliger.
Als de wilde en onbezonnen haren er dan uit zijn kun je het nog eens proberen.
;) :P :laugh: :woohoo: :silly:

Succes
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor gert230TE » 14 aug 2007, 17:47

Hierbij ook nog een "tijdens" en "na" foto van de klus.

gert230TE

Berichtdoor Trouwkoets » 14 aug 2007, 19:10

Gert-Jan,

Allereerst welkom op het forum. Verheugend dat er weer een op de gelijkend voertuig bij is. De sleep waarmee we Pietje kunnen ondersteunen wordt steeds langer.
Over de afgelopen dagen opgelopen schade: Da's mooi kut.
Maar er is goed nieuws. Die koppakking is volgens mij voor een fietsenmaker goed te doen. Nodig: literatuur (werkplaats CD), wat gereedschap, een nieuwe koppakking, een beetje moed en een goed stel hersens.
Janbenz1 hier op het forum kan je de werkplaats CD leveren, anders Marktplaats of Ebay. De kop kan worden gevlakt als dat nodig is, er zijn dikkere pakkingen die dit compenseren.
Enige kritische tijdens de klus is denk ik de distributieriem, timing. Wees er overigens wel op voorbereid dat je wellicht ook de distributieriem gaat vervangen. Kijk verder ook even kritisch naar het koelsysteem. Doe vooral geen water hierin, ook niet tijdelijk! De M102.980 heeft in de kop enkele hele smalle koelkanalen en die kunnen daar niet tegen.

Verder staat de Hofstad(groep) te popelen om Delft de annexeren!

Heb je ook een PM gestuurd. Succes, groet, Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: Trouwkoets, op: 2007/08/14 19:33
Trouwkoets

Berichtdoor gert230TE » 14 aug 2007, 19:25

:laugh: Henk,

Idd fietsen is ook leuk, praktisch en zeker goedkoper. Echter extreem duur is het niet, zo'n 123. De botsing en het motorkap fiasco hebben me nu iets meer dan 250 E (en twee dagen werk met z'n drieen) gekost. Zolang je zelf aan de slag gaat blijft het beperkt. Wat betreft veiligheid denk ik dat ik er na een 2cv wel op vooruit ben gegaan.
Tegen de tijd dat ik niet meer wild en onbezonnen ben koop ik een opel astra. Ik moet er nu dus even van genieten.

Ik heb inmiddels met Harry Puite gebeld, die zegt dat het vervangen van een koppakking zo'n 500E (1 dag werk kost). Het zit hem dan niet in het materiaal maar vooral in de arbeid. Ik wil het nog steeds zelf doen, al is mijn enige informatie momenteel dat er kritieke veertjes zijn die in de motor kunnen vallen. Zijn er meer van dit soort valkuilen?, is er speciaal gereedschap nodig?, welk nieuw materiaal is er nodig?

groeten, Gert-Jan
gert230TE

Berichtdoor Govert » 14 aug 2007, 20:37

Ik denk dat het juist heel leerzaam is voor een student, en inderdaad, op de fiets of met een Seat Leon kan altijd nog. Lijkt me ook wel een leuke sport om alles zo goedkoop, maar toch goed voor elkaar te krijgen.

Koppakkinglekkage merk je door grote rookpluimen uit de uitlaat: dan komt er water in de cylinder en verdampt daar. Je merkt het ook dat het koelwaterniveau afneemt. Vaak komt er dan ook water in de olie, die ziet er dan wittig uit (peilstok). Als een vlam van een aansteker eronder geknetter produceert, zit er water in.
Anders leidt een lekke koppakking tot een hoge temperatuur, want de druk van de cylinders lekt dan in het koelwatercircuit. Het koelwater circuleert niet meer, waardoor er verhitting optreedt.

De benzinejongens zullen het wel beter weten, maar voor de diesels wordt een kraan voorgeschreven om de kop te verwijderen. Wellicht is de 230E-kop lichter. Maar aan een kraan is ook wel te komen denk ik zo.

De distributieketting moet op spanning blijven: erg belangrijk.

Werkplaats-CD of goed handboek, al wat het maar voor de juiste volgorde van het aanhalen van de kopbouten.

Goede momentsleutel om de bouten vast te draaien. Als er trekbouten zitten in de 230E, dan een goede boom om ze met de voorgeschreven graden vast te zetten.

Het vlakken is schijnbaar ook belangrijk, dat wil zeggen dat alle oude resten van de vorige pakking weg moeten.

Hier en daar is op dit forum al geschreven over het vervangen van de koppakking, en daar staan ook de nodige tips.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Re:Antwoord:koppakking

Berichtdoor gert230TE » 27 aug 2007, 11:34

Heren,

Bedankt voor de goede tips.

Ik heb de compressie gemeten en de oliepeilstok gecontroleerd op knetteren, beiden ok. Het bleek dat er water in de uitlaat zat. Uit dit alles geconcludeerd dat dus niet de koppakking de pijp aan maarten heeft gedoneerd. Ik heb nog wel de werkplaats cd bij Jan Benz besteld. Erg mooi materiaal.
Ook heb ik de uitlaat in zijn geheel vervangen. Dat moest wegens hevig lekken door gaten, scheuren, breken e.d. toch ook gebeuren. Volgende probleem: Lambda sonde.
Er zit geen gat in voor een lambda sonde. Ik heb met veel geweld de oude lambda sonde uit de uitlaat kunnen slopen. Nu vraag ik me af of deze nog goed is (kun je dat testen?), het schroefdraad is in elk geval naar de maan. Ik heb wel eens gehoord dat de sensor toch elke 50.000 km vervangen moet worden. Is het dus de moeite een nieuwe te bestellen, of kun je net zo goed zonder gaan rijden? Een nieuwe sensor lijkt me niet alleen duur, ik vind het ook zonde om gaten te gaan maken in mijn mooie nieuwe uitlaat.
Stationair draait hij best goed en met vol gas rijden is de werking van de sonde toch minder. ohh en gaat de kat niet naar de maan zonder sonde??

Heeft iemand hier ervaring mee?
gert230TE

Berichtdoor Govert » 27 aug 2007, 11:52

De lambda sonde is specifiek bedoeld voor de katalysator. De sonde stuurt het brandstof-luchtmengsel waardoor de katalysator optimaal zijn werk kan doen. Haal je je lambda sonde er uit, dan werkt je katalysator niet meer optimaal en kan zelfs kapot gaan wegens onjuiste verhouding van brandstof en lucht.

De lambda sonde en de katalysator hebben geen van beide het eeuwige leven. Die 50.000 km zou best eens waar kunnen zijn.

Zit er in die nieuwe uitlaat een nieuwe katalysator? Dan zou ik ook maar een nieuwe lambda sonde aansluiten. Heb je je oude katalysator in de nieuwe uitlaat geplaatst? Dan kan je overwegen de katalysator te verwijderen. De RDW registreert geen katalysators bij auto's voor 1992 (als ik het goed heb). Trouwkoets (Casper) heeft daar wel eens onderzoek na gedaan. Bijkomende overweging is dat een oude katalysator toch niet meer werkt.

Zonder lambda sonde zal je motor beter lopen.

Goed om te horen dat het niet je koppakking is.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Kenny » 27 aug 2007, 12:03

Als er achter het type U9 staat op de autopapieren, moet er een katalysator onder zitten. Staat dat er niet achter mag die er onder weggehaals worden. Lambda sonde moet altijd erop blijven en goed werken anders krijg je geen optimale verbranding in je motor. Als je de kat verwijderd moet je wel op zoek gaan naar een katvervanger die regelt nl. een bepaalde onder of overdruk in je uitlaat dit i.v.m. leegzuigen van de uitlaatgassen, tevens heb je dan iets meer vermogen en wordt de auto zuiniger.

Groet
Kenny
Kenny

Berichtdoor Trouwkoets » 27 aug 2007, 12:16

De M102 in de W123 is niet ontworpen om te gebruiken met geregelde katalysator. In de laatste jaren heeft MB uitvoeringen voor bepaalde landen gemaakt met ongeregelde katalysator. Later zijn de geregelde katalysatoren gekomen, die regelen buiten de K-jetronic om. In de meeste gevallen wordt de warmloopregeling hiervoor misbruikt.
Als je de kat eruit haalt, haal dan ook de regeling van de motor. Als de foto's het weer doen dan levert topic wat info.
Over U9 in de papieren: Dat zou kunnen. Er staat op dit moment op Marktplaats een 230TE te koop (kenteken NB-43-GN) met U9 aanduiding.

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2007/08/27 15:57
Trouwkoets

Berichtdoor Trouwkoets » 12 sep 2007, 16:51

Gert-Jan,

Hoe is het met je koets?

Caspar
Trouwkoets

Re:koppakking

Berichtdoor gert230TE » 12 sep 2007, 20:48

Dag Casper,

Wat een gezelligheid, geborgenheid en aandacht voor elkaar hier zeg. Leuk !
Goed, mijn koets...
Ja dat blijft een beetje een zorgenkindje. Ik kan niet zeggen dat ik er een hele goede deal aan heb gehad. Het lijkt er op of hij in 10 jaar geen onderhoud heeft gehad. Dat ben ik nu een beetje aan het inhalen. Ik heb in een paar maandjes dus al aardig wat projecten achter de rug. Hierbij dus nog een aanrijding.

- Uitlaat compleet vervangen
- Rem blokken vervangen
- Remleiding vervangen
- Ashoezen achter vervangen
- Benzineleiding gedeeltelijk vervangen
- Veerbollen vervangen
- V-snaren beiden vervangen
- Gaten in schutbord gedicht
- Radiator vervangen
- Benzinetank lek gedicht
- Bobine vervangen
- Antenne aangesloten
- Stabilisator stang schokbreker systeem geplaatst
- Dashboard verlichting gefixt
- Handremkabel aangesloten.
- Nieuwe banden erop
- Nieuwe alarmlicht schakelaar
Hierbij nog de aanrijding die een voorruit, motorkap, bumper en lamp en knipperlicht hebben gekost.

Verder staan de volgende klussen op stapel
- Olie en filter vervangen (+ anti lek kek erin, wegens licht transpireren)
- Achterklep slot vervangen (geen idee hoe)
- Iets verzinnen voor de lambda sonde
- Handrem schoen plaatsen
- Stuurspeling verhelpen
- Kogellagers voor vervangen
- Achterklep veren vervangen
- Voorboxen vervangen
- Antiroest behandeling geven
pfff

Ik ben vandaag bezig geweest om de pakkingen van het uitlaatspruitstuk te vervangen. Bleek dat er een barst in het spruitstuk zit. Telefoontje naar de MB dealer (brezan levert dat niet) leert dat zo'n ding €420 kost. Grote genade. Misschien dan maar met barstje rijden of de sloop afstruinen naar een tweedehandsje. Het zit ook niet mee zeg.

Al met al flinke bak met werk aan de koets dus (ontzettend veel hulp gehad aan de forum trouwens). Aan de ene kant echt heel leuk dat klussen. Alle klussen gaan op de stoep voor de studentenflat altijd met veel aandacht en vaak hulp van huisgenoten. Weekeind klussen voor de deur, bier erbij grote gezelligheid. Op andere momenten wat minder gewenst als je even een auto nodig hebt en het apparaat werkt niet. Of je ligt onder de auto en het begint te regenen. Helaas sinds ik de auto heb zeker twee keer zo veel klusuren als rij-uren gehad.

Soms verlang ik naar de tijd dat ik nog een eend had die echt veeeel makkelijker te onderhouden was.
Als de Benz even operationeel is dan ben ik blij dat ik nu een echte auto heb en niet meer in een pisbak op wielen hoef te rijden. Gas geven en wel vooruit gaan is ook leuk.

Ik zal ook even wat sfeer plaatjes plaatsen
Voorkant recht trekken aan een boom (niet huilen), je moet wat.

Nieuwe onderdelen halen in Den Helder, loods vol 123's, geweldig!

Klussen voor de deur met huisgenoten

Soms wordt het een beetje te veel al dat klussen

Leuk detail, rechts geen onderdelen van de handrem aanwezig, moet ik ook nog even naar op zoek.

Maar goed, de drommedaris is dus nog niet helmaal kerngezond.
Hoop nog zoveel mogelijk te doen voor het echt koud wordt.
In de tussentijd ook nog even afstuderen.

En hoe is met jouw koets?
gert230TE

Berichtdoor Semrick » 12 sep 2007, 21:07

Hoi Gert,

Dat zoeken naar een goed gebruikt spruitstuk kun je wel vergeten.
Daar is hier op het forum al veel over te doen geweest en Caspar (Trouwkoets) is wat dat betreft een expert en ervaringsdeskundige geworden.
Volgens hem bestaat er geen 230 zonder gescheurd uitlaatspruitstuk.
Gebruik de zoekfunctie van het Forum maar eens.
Een optie is mogelijk (laten) lassen en de andere optie is ermee leren leven.

Ook deze link gaat over het lassen van het spruitstuk in het Duits ook wel Krummer genoemd.
http://www.benzgarage.de/technik/kruemmer/kruemmer.html
Veel succes met de klussen en altijd leuk om zo'n reportage te lezen.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/09/12 21:08
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Roger » 12 sep 2007, 21:41

Hallo Gert,

Grappig die loods dat is bij mijn goede kennis en vriend Klaas Bankersen.

Inderdaad een W123 Walhalla aan onderdelen en voor een goede prijs.
Roger

Berichtdoor Trouwkoets » 12 sep 2007, 22:22

Kijk, geef die jongen een zetje en hij kan niet meer ophouden. Mooie sfeerplaatjes.

Spruitstuk: Inderdaad, ze zijn allemaal gescheurd, tot nog toe geen hele tegengekomen, ook niet bij auto's die heel weinig km's hebben gelopen. Er zijn overigens spruitstukken van een M102 in een W201 of W124 die lijken te passen (2 uitlaatpijpen bij elkaar i.p.v. los), worden regelmatig aangeboden op Ebay voor ongeveer EUR 50,-. Die van mij is gelast op het bedrijf van forumgenoot Toontje. Daar zeiden de specialisten dat het hoogstwaarschijnlijk voor een jaar of 2 weer dicht zou zijn. Bij mij is overigens een tapeind van het spruitstuk afgebroken (achterste cilinder).

Slot achterklep: Forumgenoot Arie (van Schie) in Pijnacker weet hoe en wat. Arie is ook het sleuteladres van de Hofstadgroep, en binnenkort begint het sleutelseizoen weer

Lambda sonde: zit er dan nog een kat in? K-jetronic doet NIETS met een lambda sonde, volgens mij kan je hem er gewoon uithalen en alle regelzooi onder je motorkap

Handremschoen: Klaas Bankersen en dat soort adresjes, ik zag dat je er al was geweest.

Stuurspeling verhelpen: blijft een beetje trickie, kijk even goed of er niet ergens anders ruimte zit. Bij mij is het rubber lager van de hulpstuuras versleten.

Lagers voor: Leuke klus, je moet even weten met welke techniek je het beste de lagerschalen eruit kan krijgen. Even zoeken met de zoekfunctie. Bij mij is het gepiep overigens gebleven, dus het is toch wat anders

Achterklep veren: begin met 1 te vervangen, misschien is dat net genoeg, scheelt weer 40 piek

Doe ven je telefoonnummer op cvanijzerloo@xs4all.nl, dan kom ik een keer langs. Ik werk in Delft.

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2007/09/12 22:24
Trouwkoets

Berichtdoor marco123 » 13 sep 2007, 08:27

hallo gert,
een goedkope (tijdelijke) oplossing is de scheur in je spruitstuk dicht te maken met vloeibaar metaal oa van loctite.

succes
marco
marco123

Keer terug naar Techniek