Dag mensen,
Ik ben student in Delft en sinds een paar maandjes trotse eigenaar van een mooie 230TE. In de eerste instantie had ik de auto gekocht voor een vakantie deze zomer met drie vrienden. Helaas is alles anders gelopen dan gehoopt.
Er moest voor een enigszins veilige reis het een en ander gebeuren aan het voertuig. Het meeste hiervan bleek helaas na de aankoop van de auto. Tijdens de spanning van de aankoop zie je een hoop over het hoofd. Nieuwe banden, nieuwe remblokken, nieuwe ashoezen, nieuwe uitlaat, dahsboard verlichting deed het niet, tank was lek. Na het vervangen van de ashoezen (waarbij de druk van het veersysteem moet) zijn ook de veerbollen gesneuveld. Twee dagen voor vertrek dan deze ook maar vervangen. De auto reed weer zoals een auto hoort te rijden.
De dag van vertrek vroeg vertrokken om een flink eind te rijden de eerste dag. Bij delft de snelweg op en direct hier nog even tanken. Helaas steekt er een waterkip over waar mijn voorganger loeihard voor remt. De reneault clio die remt heeft helaas een kortere remweg dan mijn volgeladen Mercedes. Ik knal dan na een vakantie van 8 km en 15 minuten de achterbak in van de renault clio. (de waterkip overleeft de crach ook niet en wordt alsnog doodgereden door de naar voren schuivende Clio). Dit soort dingen drukken de pret dus behoorlijk.
Mijn WA verzekering gaat er voor zorgen dat de clio weer piekfijn in orde komt. Mercedes zal met eigen blote handjes gerepareerd moeten worden. Schade:
grill, moterkap, bumper, lampen, aan gort. We rijden gedesillusioneerd naar huis maar slaan direct aan het klussen om alsnog weg te kunnen. Op de sloop in Delft tik ik een nieuwe moterkap en grill op de kop voor een paar tientjes. Verkeerde kleur maar dat komt later wel weer goed. Helaas blijkt op de terugweg van de sloop dat de sluiting van de motorkap niet goed is en het geval komt door de voorruit naar binnen waaien (ongeluk 2 binnen 2 dagen). Nu is het dus echt over met de plannen.
Wij laten ons niet uit het veld slaan en schaffen in Den Helder een paar weken later een paar mooie witte onderdeeltjes, een voorruit en een radiator (bleek ook kapot) aan. Met name het installeren van de voorruit is een leuke klus aangezien het complete interieur zo'n beetje gedemonteerd moet worden. Maar ook het plaatsen van nieuwe motorkapsteunen is erg leuk. De zijpanelen moeten eraf en dat brengt mooie verassingen (roest en gaten) met zich mee. Uiteindelijk ziet de auto er toch weer onverwacht netjes uit en zijn van de ongelukken nouwelijks nog een spoor te zien. Auto starten en rijden.
Wat blijkt .. er komt damp uit de uitlaat. Mijn beperkte kennis van motoren zegt nu dat er een koppakking lek is. Op een of andere manier zal er door de kapot gereden radiator slecht zijn gekoeld en is de koppakking dus naar de maan.
Op dit forum heb ik een artikel gevonden over een koppakking van een ander type. Nu probeer ik er achter te komen hoe dit zit bij een W123. Is er iemand die weet hoe je er achter kan komen of de damp inderdaad een lekke koppakking betekend? Is dit na te meten, compressie lager dan 10 of zo?
En als de koppakking inderdaad kapot is, is dit een klus die zelf aan te pakken is voor iemand die voorheen alleen aan 2cv'tjes heeft gesleuteld of moet je daar met veel ervaring en zwaar materieel alleen aankomen. Ik heb in ieder geval geen garage of brug en ben gewoon aan de parkeerplaats voor de deur aangewezen. Ik las ook dat er een duitse cd-rom bestaat over dit onderwerp. Hoe is hier aan te komen?
Kortom, ik hoop dat een van jullie dit eerder heeft gedaan en mij iets over koppakkingen kan vertellen.
Een vriendelijke groet uit Delft.
Gert-Jan