MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 12:26

Thermostaat temperatuur kiezen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Thermostaat temperatuur kiezen

Berichtdoor Kasper » 23 sep 2007, 21:37

Goede avond,

De koelwatertemperatuur van me 200 loopt maar heel langzaam op naar op de dashbord meter temperatuur van 55 a 60 graden , ik vermoed dat de thermostaat niet meer sluit. Ik wil een nieuwe thermostaat halen en dan pas het koel systeem aftappen.
Wat is de gebruikelijke (thermostaat)temperatuur waarde voor een 200 uit 1982 ?

Alvast bedankt,

Kasper
Kasper

Re:Thermostaat temperatuur kiezen

Berichtdoor Trouwkoets » 23 sep 2007, 23:42

Opent bij 87 graden, vol open bij 102 graden. Waarden afkomstig van de WIS CD. Ik weet niet of elke willekeurige passende thermostaat geschikt is. In de M102 bepaalt de thermostaat nl. ook hoeveel water door de bypass tussen pomp en thermostaathuis loopt ipv door de Motor.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Kasper » 24 sep 2007, 10:18

Ok,

Dus slimste is gewoon model en serienummer van motor opgeven bij kopen van thermostaat. maar wat je zegt werkgebied thermostaat moet liggen tussen 87 en 102 , dat betekent dat de temperatuur op de meter minimaal 90 graden moet worden. Dat vinden de zuigers en cylinders ook wat prettiger om in te werken.Hij loopt ook maar heel langzaam op, als ik dat vergelijk met me 280S die is in no time op temperatuur kwa koelwater.

Bedankt voor je reactie.
Kasper

Berichtdoor Trouwkoets » 24 sep 2007, 11:10

Kasper, op mijn dashboard zie tijdens het rijden onder normale omstandigheden altijd temperaturen onder de 90 graden.
Inderdaad, chassis en motornummer mee en naar de dealer is een mogelijkheid, maar ook de handel kan je een goede leveren als je het type motor specificeert.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Kasper » 28 sep 2007, 19:51

Nieuwe 87 graden thermostaat gemonteerd 20 minuten werk nu werkt hij weer zoals het hoort.

Groet,

Kasper
Kasper

Keer terug naar Techniek