[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Monteur gezocht voor niveauregeling 123T : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:51

Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Berichtdoor Andre123T » 19 jan 2008, 15:55

Mijn W123TD heeft een probleem met de niveauregeling.
Er is een lekkage bij de regelaar en ook is oliedrukpot over gestroomt. Aangezien ik er nog te weinig van af weet, ben ik op zoek naar iemand die naar mijn auto kan kijken.
Reparatie kan ik zelf uitvoeren maar kan ook door de monteur uitgevoerd worden.
Ik woon in Leeuwarden, heb nog geen kenteken, dus ben op zoek naar iemand in de buurt.
Wie kan mij helpen of weet iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt!

Andre123T
 


Re:Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Berichtdoor Brijn » 19 jan 2008, 18:24

Zonder kenteken is het lastig, je zult toch naar een garage moeten. Dat overstromen is namelijk gevaarlijk: afgezien van de smeerboelop straat: je bent bezig motorolie te verliezen langs een lekke keerring in de niveaupomp, dat ronde doosje voor op de motorkop. Motorolie peilen!!: je kan zomaar een liter per 100km kwijtraken. De lekke regelaar is vervelend en moet je repareren (er bestaan revisiesetjes) maar maakt je auto niet invalide. Probeer in de buurt een occasie pompje te scoren van een sloper, dan kan je tenminste rijden. Laat je geen nieuwe pomp aansmeren (770 euro ex-BTW.....) maar een nieuwe keerring van 15 euro. Inzetten van de keerring moet wel gebeuren door een kenner met een stukje speciaal gereedschap.

Een Oostenrijker zie ik, uit Wenen nog wel, mijn 300D heb ik daar drie jaar terug ook opgehaald.

Suc6, Bert
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Berichtdoor Andre123T » 20 jan 2008, 01:21

Ik weet niet zeker of de keering in de pomp lek is want hij gebruikt geen olie. Althans, het niveau van de carterolie is hetzelfde gebleven op de terugrit van 1200 km. De omgevening van het olietankje van de niveauregeling was een dikke smeerboel die ik schoon heb gemaakt in de wasserette. Ik weet niet hoe het zo'n smeerboel is geworden. Daarom zoek ik iemand die meer ervaring heeft met deze niveauregelingen. De "schakelaar" op de achteras lekt ook en volgens mij de linker schokdemper ook...

Als de oorzaak onduidelijk is of det de kosten op gaan lopen, ben ik ook snel geneigd de heleboel er uit te halen en er gewone veren en schokbrekers onder te zetten.

Wie kan me helpen en de boel eens bekijken?
Andre123T
 


Re:Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Berichtdoor R.DIJKSTRA » 20 jan 2008, 09:58

hoi andre
ik heb gezien dat je in friesland woont ,wil er wel eens naar kijken .

groeten ronald ut wier tel nr 0622053051
R.DIJKSTRA
 


Re:Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Berichtdoor Brijn » 20 jan 2008, 11:23

En toch komt het overstromen van het reservoir door motorolie die het hydraulisch systeem indringt, anders zou er op magische en onverklaarbare wijze extra hydraulische olie in het systeem komen, het overschot komt tenslotte ergens vandaan. Meerdere clubleden hebben dit akkefietje meegemaakt, inclusief mijzelf, allemaal het keerringetje kapot. Maar je kan gelijk hebben, misschien was het reservoir te hoog afgevuld bij vertrek, dan heb je een zorg minder: reservoir leegzuigen tot het bovenste streepje, een tijdje rijden en steeds kijken of het niveau in het reservoir stijgt. Veel zorgen over eventuele vervuiling van de hydraulische olie door carterolie hoef je je niet te maken, schoon is natuurlijk het beste, maar het hele niveausysteem is ontworpen om onder zware en vervuilde omstandigheden te functioneren. De veerpoten MOETEN een beetje lekken, dat smeert de boel, dat staat ook zo in de
MB handboeken. Als het niveausysteem in orde is, is het betrouwbaar en weinig storingsgevoelig, traditionele schokbrekers voor de T zijn moeilijk (of niet, vraag maar aan Jurgen, die laat ze maken door KONI....) te vinden, en dan moet je ook zwaardere veren installeren. Je bent uiteindelijk goedkoper uit als je het systeem nu netjes restaureert dan dat je de hele zaak eruit sloopt en er "normale" schokbrekers inzet.

Bert
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Berichtdoor henkiebenz » 25 jan 2008, 21:32

Hoi AndrÉ

Allicht zijn de veerbollen lek , gevolg is dat het nivo in het vaatje daalt, De vorige eigenaar heeft olie bijgevuld daarna heeft de auto een tijdje stil gestaan en is weer in de veren gezakt en de olie wordt weer in het vat gedrukt,daardoor stroomt het vaatje over en wordt het een vette boel.

Zitten de bollen vol olie dan is de achtervering ook veel te hard,dat moet je kunnen merken.
zijn de bollen lek en je vervangt ze, ken je de auto niet terug door een totaal ander veergedrag.
veel succes
henkiebenz
 


Re:Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 26 jan 2008, 23:07

Hoi,

Het klopt wat Henkie zegt, maar je moet dat gelijk merken want je auto wordt net een stuitterbal, hij hipt dan aan één stuk door als je een hobbel bent tegen gekomen!! Als er trouwens motorolie in het systeem komt, moet je dat toch gelijk aan de kleur van de olie zien in het reservoir?! Dit moet doorzichtig licht groennig zijn!! Als dit zwart of bruin is dan kunnen de andere gelijk krijgen wbt motorolie!

Niet gelijk in paniek raken en de boel er onder weg trekken, het is een prachtig stukje techniek en de moeite waard om god uit te vinden wat er aan de hand is!

Groetjes en ik woon vlak bij je in de buurt dus wil wel kijken, maar je hebt waarschijnlijk niet een brug of smeerkelder in de buurt?? Je zegt al dat je niet kan rijden en dat is jammer want ik heb een smeer-kelder, maar ja.

Het is dan best wel lastig om goed onder je auto te kijken, helemaal als die wat in zijn kont hangt.

Groetjes Jeroen
JerommekeOhjajoh
 


Re:Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Berichtdoor Brijn » 27 jan 2008, 00:39

De olie die er in hoort (h22 olie) is transparant (h18 olie van de Citroën is geloof ik groenig), maar vervuilt met verloop van tijd naar, eh, vies, groezelig en dat is normaal.
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Monteur gezocht voor niveauregeling 123T

Berichtdoor Andre123T » 31 jan 2008, 00:36

Op "consult" geweest bij Ronald ut Wier. Voorlopige diagnose is gesteld: Waarschijnlijk ligt het aan de lekke/kapotte regelaar. Binnenkort opnieuw op de brug om te gaan sleutelen en gelijk ook maar wat andere klusjes aan pakken. Voorlopig ben ik "gered". Dank allen voor de reacties!
Andre123T
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten