[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Afwijking km teller 10%???? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:38

Afwijking km teller 10%????

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Afwijking km teller 10%????

Berichtdoor Alex » 27 sep 2007, 21:51

Ja, het lijkt alsof je harder rijdt, maar dan als ik een navigatiesysteem, dat snelheid meet via sateliet, blijkt dat er een afwijking van wel 10% is. 110 is dan gwoon 100km/p/u. Nouja, dat is toch wel erg veel. Natuurlijk altijd veilig als er flitser langs de weg staan!

Mijn vraag is: Hoe kan dat nou? Mijn banden hebben de gewone maat...
Zou het te maken hebben met de klokkenset: De kmteller staat stil, soms werkt het, maar meestal niet. Zou dat hier invloed op hebben?

Wat kan ik hieraan doen?

Wie heeft een goede TIP voor mij?

Groet, Alex
Alex

Re:Afwijking km teller 10%????

Berichtdoor Lode » 27 sep 2007, 22:18

Ik heb precies dezelfde afwijking. 110 op de teller is 100 op de tomtom. Zal wel standaard zijn.
Lode

Berichtdoor Wiebren240D » 27 sep 2007, 23:11

Hallo Alex

ja het is gewoon zo er zit afwijking in de KM Tellers en snelheid meters is bij mijn ouwe W115/114 ook zo ik rij 120 op de teller maar op zo een gps meter rij ik 115 ik maak mij er niet zo druk om ik zit aan de veilige kant als het anders om word het minder dan rij je gewoon te hard maar mag het ook na 32 jaar van mij wel.

ik ben gewoon zuinig op mijn ouwe Mercedes.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor john » 27 sep 2007, 23:14

klopt bij mij is het ook 10 km volgens tom tom hel zal wel zo horen
john

Berichtdoor Govert » 28 sep 2007, 00:18

De snelheid wordt op een andere manier gemeten dan de afgelegde kilometers. De draaiende kilometerkabel wekt bepaalde electromagnetische krachten op die worden geremd door een veer. Hoe harder je rijdt, hoe harder de kabel ronddraait, hoe minder de veer de snelheidsnaald tegenhoudt, dus zal de snelheidsnaald een hogere snelheid aanduiden. Deze snelheidsmeting is gevoeliger voor slijtage dan een GPS-meting. De fabrikant stelt bovendien de snelheidsmeting enigszins te hoog af, zodat ook bij afgesleten banden er nog een correcte snelheid (dat wil zeggen, niet te hoog) wordt aangegeven. Een te hoge aangegeven snelheid is natuurlijk helemaal uit den boze. Vandaar dat snelheidsmeters in auto's meestal een afwijking naar boven hebben. Dit is niet exclusief voor Mercedes.

De kilometerteller werkt op basis van het aantal omwentelingen, dus bijvoorbeeld 100 omwentelingen is 100 meter. Hier maakt de snelheid van de kilometerkabel niet uit. Als hij het niet doet, ligt dat aan een niet meedraaiend asje. Daar is op dit forum (en elders) al genoeg over geschreven.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee

Berichtdoor Brijn » 28 sep 2007, 08:56

En hier viewtopic.php?f=12&t=4006&view=previous staat nog meer over dit onderwerp.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Bogent » 28 sep 2007, 09:26

In de W123 database staat beschreven hoe je dit kan verhelpen/

http://forumw123de.h1168362.serverkompe ... /index.php? edited by: bogent, at: 2007/10/08 09:30
Bogent

Berichtdoor Hans230CE » 28 sep 2007, 09:28

Op het werk heb ik mijn wagens geijkt, en idd de Benz wijkt tussen de 7 en 12 km af naargelang de snelheid. Wel zo goed, dit komt gewoon voor met oudere wagens met een "mechanische snelheidsmeter". Bij de tractor daarentegen, die heeft een elektronische snelheidsmeter en wijkt maar 1 km af. En dit over de hele lijn. Voordeel of nadeel, ik lig er niet wakker van hoor en je houd er gewoon rekening mee. Met de Benz lekker 138 op de teller op de snelweg en met de RR 126. kwestie van de staat niet veel te gunnen.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Berichtdoor alex240diesel » 28 sep 2007, 12:27

Er is een wettelijke verplichting de teller af te laten wijken. Voor personen auto's is dit vast 4 km/h plus een bepaald percentage. Dit percentage is vrij voor de fabrikant, maar loop meestal op naargelang de snelheid hoger wordt. Deze afwijking wordt vaak gedaan om mensen langzamer te laten rijden. Bij de huidige elektronische auto's hoef je geen afwijking te hebben, omdat de computer alles "correct" kan berekenen. Bij oude tellers is de afwijking vaak een gevolg van de massa traagheid, wel goed bedacht ;)

Wanneer men nu een vrachtwagens en tourincars neemt is da afwijking 0 km/h. Dit komt omdat een vrachtwagen geijkt wordt vanwegen de Tachograaf. Deze moet de exacte snelheid aangeven. Dit omdat vrachtwagens officieel maar 80 km/h mogen rijden, voor touringcars is dit 100 km/h. Hieruit volgt voor beide ook nog eens een elektronische begrenzing van respectiefelijk 90 km/h en 102 km/h, maar deze is afhankelijk van land en voertuig fabrikant.

Wanneer ik nu kijk naar mijn beide Mercedesjes, W123 en L508DG, kan ik zien dat de teller van de 123 afwijkt ten opzichte van de 508. De 508 is echter correcter dan die van de 123. Ik kan natuurlijk niet bepalen of hij echt strak is. Hiervoor moet ik mijn gps eens ter hande nemen.
alex240diesel

Berichtdoor Pieter300TDT » 29 sep 2007, 20:47

tabel 300TDT met de standaardbanden er onder

teller / tomtom

50/44
60/53
110/102
132/120
180/152

hoe harder hoe gekker ,bijna 20 km er naast

wel leuk om met 140 op de linkerbaan alle auto`s intehalen en toch maar 123 te rijden
Pieter300TDT

Berichtdoor Taxidriver » 06 okt 2007, 20:46

Bij mij hetzelfde beeld: snelheid wijkt 10% af en de afstandsmeter 1%. Niet te druk om maken, lekker rijden.
Taxidriver

Keer terug naar Techniek