Er is een wettelijke verplichting de teller af te laten wijken. Voor personen auto's is dit vast 4 km/h plus een bepaald percentage. Dit percentage is vrij voor de fabrikant, maar loop meestal op naargelang de snelheid hoger wordt. Deze afwijking wordt vaak gedaan om mensen langzamer te laten rijden. Bij de huidige elektronische auto's hoef je geen afwijking te hebben, omdat de computer alles "correct" kan berekenen. Bij oude tellers is de afwijking vaak een gevolg van de massa traagheid, wel goed bedacht
Wanneer men nu een vrachtwagens en tourincars neemt is da afwijking 0 km/h. Dit komt omdat een vrachtwagen geijkt wordt vanwegen de Tachograaf. Deze moet de exacte snelheid aangeven. Dit omdat vrachtwagens officieel maar 80 km/h mogen rijden, voor touringcars is dit 100 km/h. Hieruit volgt voor beide ook nog eens een elektronische begrenzing van respectiefelijk 90 km/h en 102 km/h, maar deze is afhankelijk van land en voertuig fabrikant.
Wanneer ik nu kijk naar mijn beide Mercedesjes, W123 en L508DG, kan ik zien dat de teller van de 123 afwijkt ten opzichte van de 508. De 508 is echter correcter dan die van de 123. Ik kan natuurlijk niet bepalen of hij echt strak is. Hiervoor moet ik mijn gps eens ter hande nemen.