Hoi allemaal,
ik zit hier op de boerderij in frankrijk en de 200D (1e serie, 1978) start niet meer!
sorry dat ik het op forum algemeen zet maar ik ben echt in nood.
de 200D had al tijden lang problemen met de verstuivers, die waren helemaal verstopt. dus nieuwe besteld bij dieselsend, naar Harrie gereden laatst en ze erin gebouwd (in een warme motor dus).
toen ben ik meteen ermee gaan rijden. In het begin bleek dat ik een moer van de brandstoftoevoer niet goed had dichtgedraaid, dus ik hoorde de motor ontzettend ratelen, maar wist wel dat dat aan lucht in het systeem lag. die weer even vastgedraaid, toen deed de auto het 's avonds prima. (had toen een uur of 3 stilgestaan). Daarna heeft de auto in Haarlem nog een uurtje ofzo stil gestaan en ben ik ermee doorgereden naar Frankrijk. Alles prima nog. (motor natuurlijk de hele tijd bij opnieuw starten warm, dus sowieso geen probleem).
in Frankrijk hebben we er nog twee ritten mee gemaakt, dan startte de auto toch moeilijk: ik kijken, loopt er nog diesel langs de brandstofslangetjes die het blok ingaan. die ging ik dus nu vervangen, en nu start de motor helemaal niet meer! (heeft reeds een paar dagen stilgestaan). Een bijkomend probleem is dat ik mijn accu geruild heb met mijn shcoonvader, ik heb een grote accu (veel mA) hij een kleine. Die komt pas over twee weken terug. Ik heb hier twee kleine accu's, beiden kan ik wel opladen maar dat duurt dagen. Er is over een week pas weer een auto hier met een lopende motor (tenzij ik ff de buren opbel).
nu heb ik het brandstof systeem ontlucht, maar er gebeurt werkelijk waar niets: ik gloei ongeveer 30 seconden, dan starten...de startmotor werkt zich een ongeluk maar de motor slaat niet eens over (maar een paar keer). Ik heb zelf wel ideeën waar het aan kan liggen, maar zoek dringend de oplossing:
*Het kan dus zijn dat er nog lucht in het systeem zit dat ik er met ontluchten niet uit krijg. zoveel dat de startmotor het niet trekt met die kleine accu
*die Henrik Raulets van Dieselsend is inderdaad een prutser en mijn verstuivers zijn niet goed, door bijv. te hoge verstuiverdruk ingesteld of ze zijn lek (die brandstof die ik zag liggen op de verstuiverhuizen, weet ik dus niet van of die uit de slangetjes komt, of uit de verstuivers zelf).
*als ik die rode dop van de brandstofpomp, waarop staat "OEL" open draai, dan zit er helemaal niets in. Moet daar nu iets van olie in of niet?
*mijn gloeiers werken (toch) niet goed, ondanks dat ze nieuw zijn (van dit voorjaar)
*ik weet dat de kleppen gesteld moeten worden, maar dat kan toch geen probleem zijn?
wie oh wie kan mij helpen aan een mogelijke oplossing??!! Als ik de motor weer draaiend heb kan ik eens die verstuivers bekijken.
p.s. mijn oude verstuivers heb ik bij Harrie gelaten, maar zou ik sowieso niet erin kunnen schroeven.
vriendelijke groet
Pieter
(tegenwoordig van de "Frankrijk-groep")