[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Tips gevraagd voor remklauwrevisie. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:35

Tips gevraagd voor remklauwrevisie.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Tips gevraagd voor remklauwrevisie.

Berichtdoor Semrick » 02 okt 2007, 23:30

Bij het vervangen van de remblokken voor bleek dat een van de stofhoezen beschadigd was en dat daar vocht dus remolie uit kwam. Met andere woorden de keering in de klauw is ook niet helemaal lekker meer.
De cylinders zijn nog wel gangbaar.
Ik kan natuurlijk nieuwe klauwen kopen maar Rob Holewijn adviseerde mij om de klauwen te reviseren.
Ik heb hem gemaild dus vanuit die hoek verwacht ik nog wel wat advies maar ik stel de vraag hier toch ook even.

Wie heeft dit klusje eerder gedaan, hoe moeilijk is het en waar moet ik rekening mee houden.
In de vraagbaak zag ik bijvoorbeeld dat de zuigers een bepaalde stand moeten hebben??? En dat je daar een speciaal stukje gereedschap voor naodig hebt?
Wie heeft er wat tips zodat ik dit varkentje kan wassen.
Ik zal jullie dan natuurlijk belonen met een fotoverslag van de werkzaamheden hier op het forum.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Tips gevraagd voor remklauwrevisie.

Berichtdoor Rob Holewijn » 03 okt 2007, 00:12

Heb je mijn email gehad??
Rob Holewijn

Berichtdoor Semrick » 03 okt 2007, 00:59

Hoi Rob,

Vast wel maar ik heb er nog niet naar kunnen kijken.
Ik zit op het werk en kijk er morgen zo snel mogelijk naar.
Alvast bedankt.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/10/03 01:00
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Toontje » 03 okt 2007, 07:10

hoi hoi
deze kwam ik van de week tegen is ook niet duur met de onderdelen
http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... elen&id=83
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Topasbrauner » 03 okt 2007, 09:23

Semrick, kom anders eens op een zondag naar Witteveen, doen we het samen. Ik heb de vele revisiesetjes ook wel liggen. Bovendien hebben we daar een enorme berg klauwen, als er iets misgaat, kun je tenminste weer naar huis.
Topasbrauner

Berichtdoor wwwW123 » 03 okt 2007, 12:17

mr. topas; waar haal/koop jij je revisiesetjes? zijn meestal toch
vrij prijzig nog, in mijn ervaring. gr.hanco
overigens goed aanbod voor sem.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Semrick » 03 okt 2007, 14:07

Hoi Job en Rob,

Bedankt voor het aanbod.
Ik zal eens kijken of ik daar binnenkort gebruik van kan maken.
Ik neem dan eerst wel even telefonisch contact op.
En Job, naar huis kan ik toch altijd nog wel want het gaat om de klauwen van mijn 2e Benz die ik aan het opknappen ben. ALs ik kom neem ik dus de losse klauwen mee.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Wiebren240D » 03 okt 2007, 18:44

Hallo Semrick

hier in Sneek ligt nog een hoop remklauwen op revisie te wachten.

ik maak ze pas klaar als er iemand zich meld die daar belang bij heeft en ik de revisie setjes kan krijgen.

is bij de orginele van Mercedes geen probleem maar die van ATE en BENDIX is wel een probleem als je ze kunt koopen is het meestal oude voorraad en ja als die revisie setjes goed in het donker zijn bewaart zal het wel goed gaan maar ik heb er niet veel vertrouwen in hoor eerlijk waar

maar ik ga er wel een foto reportage van maaken van hoe en wat als mijn zoon een keer op tijd uit school komt kan hij fotos maaken en ik even aan het werk.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Greccehus1 » 04 okt 2007, 20:59

Ik ben laatst een lekker toerritje gaan maken, maar baalde nogal toen ik weer thuis aan kwam en ontdekte dat er rook van mijn rechter voorrem kwam. Ik had hem er al eerder af gehad om mijn remschijven te vervangen, en toen zat ie ook al muurvast. Met veel moeite heb ik hem toen gangbaar gekregen, maar er zaten moeten in (in de bus die de remblokken naar binnen duwt)van een tang; blijkbaar heeft er iemand (garagehouder?) geen zin in gehad om er een beetje voorzichtiger mee om te springen. Nou moet ik de hele operatie opnieuw doen. Kan ik de klauw beter vervangen? Loop ik risico dat er iets door de warmte is kromgetrokken? Tips en adviezen zijn welkom (en een goede remklauw ook).
Greccehus1

Berichtdoor henklith » 04 okt 2007, 23:05

Kan uit de "klauw" lopen, als de rem blokken blijven hangen.
De klauw wordt dan bloed heet, en je merkt dat vaak moeilijk op.
Het is raadzaam, om is een keer na wat geremd te hebben en dan weer een minuut of tien niet geremd te hebben, de temperatuur van de remklauwen even te voelen met je eigen "klauwtje" op de remklauw.
Tussen links en recht mag dan niet al te veel verschil in temperatuur zitten.
In extreem val ruik je ook dat een blok aan blijft lopen, als je even voor een stoplicht staat bijvoorbeeld.
henklith

Berichtdoor Rob Holewijn » 04 okt 2007, 23:22

Die klauwen zijn van gietijzer en trekken niet zo gauw krom, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Rob Holewijn

Berichtdoor Semrick » 05 okt 2007, 13:12

Als er afdrukken van een tang op de zuiger staan kun je de klauw denk ik maar beter vervangen. IK vraag me namelijk af of je hem dan ooit weer normaal gangbaar krijgt. Ook loop je dan kans op lekkage's.

@Job en Rob,
Hieronder een foto van mijn lekke remklauw.
Het is zoals je ziet een Bendix maar wel met een MB-logo er op.
Hebben jullie daar nog revisiesetjes van liggen?
Volgens Wiebren zijn die namelijk niet of heel moeilijk te krijgen.

<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/10/05 13:14

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Semrick » 05 okt 2007, 13:13

En nog een plaatje van de andere kant.
Hier zie je de lekke stofhoes.
De cylinders zijn wel gangbaar maar niet met de hand in te drukken. Daar moet je een tang voor gebruiken. Is reviseren dan nog zinvol?

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 05 okt 2007, 14:53

Hoi, dat je ze met de hand niet kunt indrukken is niet zo raar hoor. Als je met een tang dat wel zonder keihard knijpen kunt doen, is het prima lijkt me. Voor die setjes Kappen bellen en je krijgt ze thuisgestuurd. Moeilijk te krijgen snap ik niet, maar volgens mij noem ik Kappen bij dit onderwerp steeds als goede leverancier? Kennelijk is er niemand die hem dan daadwerkelijk even belt. Zou ik toch es doen.
Dit ziet er hetzelfde uit als de antipiep plaatjes van de ATE's en zal me niets verbazen als het gewoon past. Cilinder zal ook wel 60mm zijn?

Groet en succes, Job
Topasbrauner

Berichtdoor Semrick » 05 okt 2007, 15:02

Hallo Job,

Bedankt voor de reactie. Ik heb de cylinder niet gemeten maar bovenaan op de eerste foto staat het cijfer 60 dus dat van die diameter zou maar zo kunnen.
Is er verder nog iets waar ik bij de revisie rekening mee moet houden. Volgens de Wis hem je een of andere mal nodig omdat de zuiger er op een speciale manier in moet. Met een uitsparing een bepaalde kan op ofzo
Zegt dat zou wat?
En moet je de stofkap er op de een of andere manier in persen of kun je die zo plaatsen.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/10/06 12:50
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor wwwW123 » 05 okt 2007, 16:04

origineel Mercedes is zowel bendix als ate, ik denk dat wiebren zich vergist. ik heb ate op m'n 240TD en bendix (laatst zelf ook uit elkaar gehaald en schoonmaak enz.) op m'n 240D. beide leveranciers hebben
voor Mercedes geleverd en nog waarschijnlijk.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor wwwW123 » 05 okt 2007, 16:06

heb je al met kappen gebeld of een andere leveranciers voor zo'n revisieset? ik weet dat je een set met rubbers hebt en een set met het ijzerwerk (pinnen en veren).
heb het ooit 's bij een remzaak gehaald, was toen wel vrij duur. ik dacht het rubberwerk per klauw iets van 25 euro.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Semrick » 05 okt 2007, 16:41

Ik heb net een setje gehaald bij de velba.
Was in totaal (dus voor 2 klauwen) 23 euro kwijt.
Setje bestaat uit 2x stofhoes, 2x keering en 2 keer metalen plaat waar de remblokken tegen aanliggen.

Als ik aan de slag ga zal ik een reportage plaatsen.
Voor dat bedrag kan ik het wel een keer zelf proberen.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 05 okt 2007, 16:52

Hanco, klopt idd, twee setjes. Semrick wil de set met rubbertjes en zal me niets verbazen dat dat gewoon een ATE set is. Kappen vraagt 17 euro per wiel.

Semrick, Ze moeten idd in een bepaalde richting staan. Maar je kunt ze nog gewoon draaien als ze erin zitten hoor. En wel met een waterpomptang oid. Vandaar dat sommige mensen wellicht afdrukken van een tang in de zuigerrand, waar de stofhoes omheen klemt, zien zitten. Zou ik me niet zo druk om maken. Kijk even in handboek voor fotootje van de monteerstand. Heb zo geen foto bij de hand.

Dus als je delen binnen hebt Semrick even het volgende doen:
-slang eraf
-klauw eraf
-ouwe slang pakken, doorknippen, in de klauw draaien op de werkbank, lucht (min 8 bar) in de slang
-eerste cupje opvangen, komen ze beide, hou dan een tegen met lijmtang
-schoongemaakt cupje terugplaatsen met beetje vet, stukje erin drukken, tegenhouden met lijmklem en nu ander eruit persen
-eerste cupje pak je nu met een tang eruit, zit ie te vast, plaats dan de ander weer terug en hou tegen etc etc
-pak de rubbers uit de cilinders met klein plat schroevendraaiertje
-schuur de chroomlaag van de cupjes en de cilinders van binnen licht op, met de ronding mee!
-maar alles goed schoon en smeer cupjes en binnenwerk in met ATE remmenvet
-plaats afdichtrubbers in de cilinders
-plaats cupjes en druk ze stukje naar binnen, draai ze zodanig dat ze goed zitten
-monteer stofhoesjes, druk cupjes wat verder naar binnen en maak stofhoesjes vast aan de cilinderrand
-monteer piepplaatje

Vervang uiteraard blokken, schijven en cupjes (maar dat zullen wel hele klauwen worden) bij ernstige slijtage of in geval van de cupjes roest door de chroomlaag heen. De klauwen stralen en spuiten vind ik wel erg mooi, maar hoeft voor de werking natuurlijk niet.
Als de cupjes erg vast zitten sla dan met beleid op de klauw met een hamer of moker tijdens het persen.

Succes!
Topasbrauner

Berichtdoor Topasbrauner » 05 okt 2007, 16:53

Oh ja en niets anders dan blauwe tube ATE remvet pakken, al het andere gaat mis.
Topasbrauner

Volgende

Keer terug naar Techniek