[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Radiatordop en koelvloeitof : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:48

Radiatordop en koelvloeitof

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Radiatordop en koelvloeitof

Berichtdoor ifranka » 05 okt 2007, 13:13

Hallo,

Ik heb een 300TD uit 1982 waarvan koelvloeistof verdwijnt. Ik kan nergens een lekkage vinden en volgens mij is ook de koppakking nog goed. Geen sludge onder de olievuldop en de olie blijft ook mooi. Per week (rond de 400 km) moet ik ongeveer een kwart tot een halve liter bijvullen.

Nou zit er een 100-dop op mijn radiator en ik dacht de oplossing te hebben door deze even te vervangen door een 120-dop. Kent de MB-dealer in Groningen niet.....

Heeft iemand tips hoe dit op te lossen of wat dit kan zijn en evt waar ik wel aan zo'n 120-dop kan komen?

Thanx!

Groeten, Frank
ifranka

Re:Radiatordop en koelvloeitof

Berichtdoor Citrobenz » 05 okt 2007, 13:29

Hallo Frank,

Twee dingen,

ten eerste, ik weet niet hoe technisch je bent maar je gooit de radiateur toch niet helemaal vol? Want dan is het logisch dat je iedere keer moet bijvullen. Als hij warm wordt gooit hij er namelijk wat uit dan, warmte zet uit.

ten tweede, je kunt het koelsysteen afpersen. Dan zet je druk op het koelsysteem en kun je zien of de druk daalt. Dan weet je gelijk of er lekkage is of niet

succes
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor ifranka » 05 okt 2007, 13:32

Henk,
Dank je voor je snelle reactie.
Gelukkig ben ik vrij handig (geen prof-techneut) en weet ik dat je moet bijvullen tot het plasticje in de radiator. Als ik bij moet vullen is er helemaal geen koelvloeistof meer te zien, dus is het rooster dat je ziet helemaal droog. Meestal vul ik dan ook iedere 2 weken bij, ongeveer een liter.

Groet, Frank
ifranka

Berichtdoor Bogent » 05 okt 2007, 14:05

Hang het overloopslangetje eens in een plastic tankje dan kan je zien of het inderdaad de radiateur dop is. Het kan ook een poreuze slang zijn als het gelijk verdampt zie je het ook niet.
Bogent

Berichtdoor Toontje » 05 okt 2007, 19:42

hoi hoi
een liter in de 2 weken is best wel veel dat moet je ergens zien zet je auto na een rit eens boven een krant of zo wel op een droge plek natuurlijk dan moet je daar wel ergens een nat plekje zien komen .
is het ook niet zo dat je kachel radiator lekt krijg je ergens iets nattigs binnen of ruik je een weeeige lucht als je de kachel aan hebt
en anders als je nergens wat ziet onder de kap als er iets lekt zie je altijd wel ergens een verkleuring/kristal vorming dan zal je het op stoken .
groetjes toontje
groep rotterdam
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 05 okt 2007, 19:55

Frank, check eens of de keerring van je waterpomp nog heel is. Deze begint te lekken bij warme, stilstaande motor.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor ifranka » 06 okt 2007, 13:15

Caspar,
Dank je, een hele goeie.
Alsof de duivel ermee speelt: sinds vandaag komt er wat koelvloeistof uit de motor lopen. Het lekt vanaf de rand van de carterpan, dus het komt volgens mij bij de waterpomp vandaan. Wellicht die keerring of een pakking?
Iemand ervaring hiermee? Wat voor soort grapje wordt dit? Eenvoudig, duur of heel duur?

Als ik in de Haynes kijk, lijkt het me een flinke klus....helaas.
Maar gelukkig is het de koppakking niet.

Temperatuur van de motor blijft trouwens altijd erg laag, rond de 80 graden, klopt dit wel?

Frank<br><br>Post edited by: ifranka, at: 2007/10/06 13:16
ifranka

Berichtdoor whiteman » 06 okt 2007, 13:30

Hoi,
het kan ook de waterpomphuis(pakking)zijn waar die langs lekt,waarschijnlijk loopt de vloeistof langs de krukaspoelie omlaag,of niet?Misschien als je onder de (draaiende) motor kijkt kun je wel zien waar zich de nattigheid bevind.
En wat die temperatuur betreft,dat is wel goed,op je thermostaat kun je de temperatuur aflezen wanneer deze in werking treed.Meestal 80c volgens mij.

mvgr.
whiteman

Keer terug naar Techniek