Ik vind het maar een vreemd verhaal Pieter. Normaal is kleppen stellen bij Diesels om de 20.000 km, en als je kalm gereden hebt hoef je meestal niets bij te stellen. Ik kan me niet voorstellen dat jouw klepspeling dus 10.000 km na het stellen weer "zo goed als nihil" zou zijn. Het opbouwen van oliedruk duurt inderdaad even, in het oliefilter zit geen terugslagklep, alle olie stroomt dus na afzetten het carter in, en dan duurt het even voor er weer druk is, vijf tot zeven seconden is niks abnormaals. En als je maart je prima compressiecijfers had dan zullen die na 10.000km nauwelijks minder zijn geworden.
Als ik een en ander zo lees, dan zou ik de grove basis van je motor niet langer als eerste verdenken, compressie, klepspeling, voorgloeien dat zal het best wel doen, dat moet allemaal erg versleten mishandeld of jarenlang zonder onderhoud zijn geweest voordat je motor daardoor stilvalt. Dan blijven lucht en brandstof over, in die hoek moet je het zoeken. Omdat hij nu ineens weer wel wil starten lijkt lucht me geen probleem, dus: brandstof is de hoofdverdachte. Pomp, filtertjes, viezigheid, heel misschien de verstuivers.
p.s. Gebruik liever geen oranje FRAMM olie- en brandstoffilters, die zijn van papier, MAHLE is beter. Als je FRAMM gebruikt, verwissel je oliefilter dan binnenkort eens, wellicht dat je drukopbouw dan weer wat vlotter gaat.
Suc6, Bert