[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Schurend geluid bij optrekken : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:43

Schurend geluid bij optrekken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Schurend geluid bij optrekken

Berichtdoor ifranka » 06 okt 2007, 13:22

Hallo techneuten,

Mijn 300TD uit 1982 maakt een beetje een "schurend" geluid bij het optrekken. Dit lijkt uit de aandrijflijn te komen.
Nou reed ik vroeger wel eens in taxi's mee, die ook een beetje last van dit geluid hadden. Is dit normaal of is hier iets aan te doen?

Als ik laag in de toeren zit dan hoor ik dit geluid, hoger in de toeren niet meer, ook niet bij optrekken. (ik schat vanaf een 2500 toeren niet meer).

Ik was laatst bij Wiebren en het is hem volgens mij niet opgevallen of het was heel normaal. Zegt dit geluid iemand iets of moet ik me zorgen maken?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden, alvast bedankt.

Frank<br><br>Post edited by: ifranka, at: 2007/10/06 13:22
ifranka

Re:Schurend geluid bij optrekken

Berichtdoor henklith » 06 okt 2007, 16:18

Hi Frank, onze W123's en net zo zeer ook de W115's worden vergeven van de bij geluiden, ze vergezellen je soms vele jaren, en je raakt er aan gewend, niet dat het een goeie gewoonte is om daar geen acht op te slaan natuurlijk, en ook ooit vind je het wel, als met iets anders bezig bent bijvoorbeeld.
En dan denk je verdorie, dat was natuurlijk dit of dat geluid :o).
Ik maak me eigenlijk pas zorgen, als ik een bepaald vertrouwd geluid ineens niet meer hoor :o))
Maar,, probeer maar eens op je gemak te annaliseren onder welke omstandigheden het optreed, bv. in een bocht, met gas geven, gaat het weg als je de koppeling intrapt, komt het alleen maar in een bepaalde versnelling voor en dat soort vele indicatoren.
groet, Henk Lith.

(schot voor de boeg,,, kontroleer alle riemen op juiste trakte :o))
henklith

Berichtdoor superW123 » 06 okt 2007, 17:50

klinkt als een druklager, maar weet niet wat voor een bak je hebt
superW123

Berichtdoor ifranka » 07 okt 2007, 13:38

Dank voor jullie reacties. Voor de volledigheid:
ik heb dus een 300TD uit 1982 met 5-bak.

Het geluid is er altijd bij het optrekken, tenzij ik > (ongeveer) 2500 toeren maak. Het lijkt me dus uit de aandrijflijn te komen, maar meer richting motor kan ook wel. Het maakt niet uit of ik rechtdoor rij of een bocht maak. Het komt in alle versnellingen voor.
Trouwens: de overige bijgeluiden vind ik nog wel meevallen. En dat voor een auto van 25 jaar oud...

Wiebren zei tegen me dat de auto hoog in zijn toeren moet worden gereden om hem lekker schoon en "pittig" te houden. Scheelt wel in de geluiden, want als ik flink doortrek in alle versnellingen hoor ik het geluid minder (en dan niet door de overige herrie die je dan hebt...;-)). Als hij koud is schakel ik toch wel vrij snel door, dus dan hoor ik het "geschuur" ook meer.

Als jullie nog meer info willen: geef het aan, wellicht is het een normaal geluid, maar miosschien moet ik er toch iets mee.

groet, Frank
ifranka

Berichtdoor Wiebren240D » 07 okt 2007, 19:16

Hallo Frank

ja wat zal ik zeggen die ouwe W115/114 heeft ook een 5 versnellingsbak en als je die laag is toeren rijd bijvoorbeeld 60 in de 4de versnelling krijg je zo een raar schuurend geluid doet die van mij ook maar rij ik de auto gewoon op toeren hoor je het niet in jou geval gewoon bij 110 KM in de 5de versnelling en niet eerder doe ik met de mijne ook een heeft ook nog 8 pk minder te besteden.

die 5 is echt een overdrive de moter maakt veel minder toeren zit nog wel kracht in maar jou auto rijd in de 4 ook zo 140 km dat merk je hoor die 8 pk meer maar zolang mijn auto nog elke morgen goed start maak ik mij daar niet zo druk om met de tijd komt er van zelf wat anders op mijn pad ja wat dat weet je nooit wel een auto die wegenbelasting vrij is en een diesel

groeten van Wiebren uit Sneek
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Edwin1966 » 19 jan 2010, 20:00

Helaas is Frank geen lid meer van het forum. Ik ben wel benieuwd wat het euvel was. Mijn 300D (binnenkort te vinden in "even voorstellen") heeft namelijk exact hetzelfde euvel. Iemand een idee wat dit zou kunnen zij? Wanneer de motor in z'n vrij staat en je geeft gas hoor je geen schurend geluid. Het treedt uitsluitend op bij optrekken (in iedere versnelling eigenlijk) bij de lagere toerentallen. Wanneer je vervolgens doortrekt hoor je het niet meer. Voor de volledigheid de auto heeft een vijfbak.
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee

Berichtdoor Lindtova » 19 jan 2010, 21:49

ja mensen ook die van mij hoor je af en toe bij het weg rijden
ik wijd het aan vocht.want als die eenmaal warm is hoor ik het niet meer.
Lindtova

Berichtdoor Edwin1966 » 19 jan 2010, 22:00

Nee bij mij heeft het met vocht niets te maken. Het geluid bij het optrekken blijft ook al is de motor warm gereden.
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor JantjeV8 » 20 jan 2010, 09:00

Zouden het kapotte veren in de drukgroep kunnen zijn die liggen te jengelen?
Tussenlager zou je eens moeten controleren.

Het zou zelfs de snaar voor op de motor zijn die meezingt, lager van het drukrolletje of dynamo o.i.d.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2010/01/20 08:01
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Edwin1966 » 20 jan 2010, 20:47

Tsja ik vrees dat mijn technische kennis ook op dit punt te kort schiet. Ik denk dat ik de garage maar even ga bellen voor een afspraak!
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor bartolo66 » 20 jan 2010, 21:22

Hoi Edwin,

Heb je de olie in de bak na laten kijken? ziet er voldoende olie in?
wat gebeurt er als de wagen rolt? dus snelheid maken in de vrij zetten en dan luisteren
En als je het bovenstaande doet en daarbij de handrem er een klein beetje bij zet?
Doet hij het ook als je afremt op de motor, dus terugschakelen en geen gas geven?
volgende kan ik wel ff een stukje met je meerijden.

Groet,

Bart
bartolo66

Berichtdoor Edwin1966 » 20 jan 2010, 21:42

Bart,

Tsja, goede vraag. Ik heb er niet specifiek naar gevraagd moet ik zeggen (niet zo slim denk ik). Ik zal morgen de dingen die je aangeeft proberen. Wanneer ik afrem op de motor doet hij het niet. Volgens mij treedt het geluid alleen bij het optrekken (opschakelen) op en dan in de lagere toeren. Ook wanneer je terugschakelt en eigenlijk te laag in de toeren zit voor die versnelling. Wanneer je vervolgens meer toeren maakt in de versnelling verdwijnt het brommende/schurende (moeilijk te omschrijven) geluid. Het lijkt wel of iets in de aandrijflijn dan ergens tegenaan komt. Zou mooi zijn wanneer je even zou kunnen "luisteren".
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek