[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
brommend geluid bij lage toeren : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:58

brommend geluid bij lage toeren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

brommend geluid bij lage toeren

Berichtdoor jarnozem » 08 okt 2007, 20:27

Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik eindelijk na lang wikken en wegen en zoeken eigenaar van een taxi weisse 300D uit 1978. 82000 km op de klok (niet aantoonbaar) van origine tot 2001 een franse auto. Pas in 2006 op nl. kenteken gekomen.

Het probleem is dat de auto bij lage toeren begint te brommen/trillen.
Dit voel je door de hele auto heen.Maar het lijkt bij de achteras of cardan weg te komen.
B.v in 4 onder de 60km/u rijden of in 3 onder de 45 komt dit geluid en trilling opzetten.Ook in 1 en twee doet hij dit.
Als je dan weer gas geeft en de snelheid loopt op dan verdwijnt het weer en rijdt ie echt prima. Vooral als de motor haast geen trekkracht hoeft te leveren dus bij geen gas of een klein beetje gas en de combinatie van laag in de toeren verschijnt dit fenomeen.

Ik heb op dit forum al een aantal topics met bijna dezelfde klacht gelezen maar nergens staat echt de oplossing. Voordat ik van alles ga vervangen graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

gr Jarnozem
jarnozem

Re:brommend geluid bij lage toeren

Berichtdoor Wiebren240D » 08 okt 2007, 20:52

Hallo Jarnozem

1 ding je moet wenen aan de auto denk ik.

en ja eentje uit 1978 kan een 88PK zijn maar ik denk zelf dat het een 80 pk versie is hindert niks maar gewoon zo een auto op toeren rijden niet als een oude opa behandelen gewoon stevig in rijden kan ie wel tegen hoor.

in de 1ste versnelling gewoon even door zetten niet te snel willen schaakelen je moet dat moderne rijden vergeten is helemaal niet goed voor deze ouwe motoren je maakt er een olie suiper van gewoon als het een 80 pk is 80 in de derde versnelling en dan naar de 4de versnelling en als het een 88 pk is kan het nog later eerlijk waar doe dat nu maar ik rij zelf al sins ik mijn rijbewijs heb in een W115/114 5 cylinder en daar heb ik wel een grote verandering aan gedaan er zit nu een 5 versnellings bak onder dat rijd echt super en ook nog een keer super zuinig 1 ltr op 11 km

maar ik wens je veel plezier met je aanwinst zijn heel gooie autos is gewoon zo

de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 08 okt 2007, 20:59

Hi J, ik herken dit probleem wel, ik denk dat het ook niet helemaal abnormaal is als je in een te lag toerental rijdt.
Mijn 200D heeft het akelige verschijsel dat hij in 4 niet onder de 60 moet komen, ander bromt ie ook behoorlijk.
Dat betekent dus in de bebouwde kom 60 rijden in 4, of gewoon rond de 50 dan in 3 :o(
Ik had dat ook enigzins met mijn 200D W115, maar minder uitgesproken.
Het zou,,, zou,,, mischien met het middenlager van de cardanas te maken kunnen hebben, als die niet helemaal fris is komt daar misschien wel een "staandegolf" van op de as, die krijgt dan net genoeg zijwaardse speling.
Dit is mijn theorie hoor, ik hoor ook graag de mening en ervaring van andere.
Verder is het mij wel duidelijk dat alle dieseltjes van dasHaus, graag een beetje op toeren gereden worden.
groet, Henk lith.
henklith

Berichtdoor Govert » 08 okt 2007, 21:27

Ik ben een beetje lui, dus ik laat de snelheid van mijn 200D wel eens terugzakken tot 30 km/u in drie en 45 km/u in vier zonder problemen. Ik kan comfortabel 40 km/u in drie en 50 km/u in vier rijden.

De 300D heeft een lang differentieel, dus zal wat meer toeren moeten maken, maar trillen is wel merkwaardig, van een te hoge versnelling zal hij moeten brommen, maar niet moeten trillen denk ik. Hoe is de staat van onderhoud van je 300D? Je hebt hem net, wat heb je er aan gedaan/laten doen?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee

Berichtdoor jarnozem » 08 okt 2007, 21:43

hoi Govert,

Ik heb er nog niets aan laten doen maar de auto kan in mijn ogen niet veel last hebben van versleten delen omdat ie erg weinig km gelopen heeft.

Ik woon zelf in Raalte in overijssel. Woont 1 van jullie in de buurt dan kom ik eens langs rijden dan moet 1 van jullie maar eens proef rijden......?

Alvast bedankt voor jullie reacties
jarnozem

Berichtdoor Wiebren240D » 08 okt 2007, 21:52

Hallo daar

ik woon in Sneek ligt niet om de hoek maar is wel te doen denk ik.

rij gerust maar een keer langs vertel ik je wel van hoe en wat

groeten van Wiebren ut Snits tel 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Govert » 08 okt 2007, 22:03

Ik woon niet echt in de buurt van Raalte, maar ik zou beginnen met het uitsluiten van eenvoudige oorzaken als kleppen stellen, oude brandstof- en luchtfilters, naast het verversen van de olie en de andere vloeistoffen. Hij heeft misschien wel niet veel kilometers gelopen, maar dan zal het heel goed kunnen dat hij een tijdje heeft stil gestaan en dat is niet altijd goed. Wanneer heeft hij zijn laatste beurt gehad?

Helpt dat niet, dan kan je het in de aandrijving gaan zoeken.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee

Keer terug naar Techniek