[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Accu perikelen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:26

Accu perikelen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Accu perikelen

Berichtdoor Vinnievw » 07 feb 2008, 22:53

Mijn auto startte de laatste tijd al wat moeilijker, de startmotor kreeg de motor wat moeilijker rond, vooral als het wat kouder was. Stond ik gister bij de Praxis om wat spullen te halen, stap weer in de auto.. Helemaal niks meer. Accu overleden was mijn eerste gedachte. Vandaag nieuwe accu erin gezet. Start weer prima, gelukkig. Er bleek maar een 66Ah accu in te zitten (terwijl het een diesel is en 80 wordt voorgeschreven door Mercedes). Heb er een 100Ah ingezet nu.

Ik had in het verleden nogal eens last van het remmenlampje dat ging branden als ik de motor startte. Bij een beetje gas geven ging het dan weer uit. Echter sinds mijn nieuwe accu blijft het lampje, zij het zwakjes, constant branden (heel zachtjes gloeien). Aangezien het remmenlampje direct naast het acculampje zit, en ik het acculampje nog _nooit_ heb zien branden in deze auto, heb ik het vermoeden dat beide lampjes ooit zijn omgewisseld. Dat acculampje hoort toch aan te gaan als ik mn contact aanzet? Niet dus, wel gaat het remmenlampje branden. Is het puur toeval dat nu het lampje blijft branden (remblokken + schijven vóór zijn 12.000km geleden vervangen, achter misschien 20.000km geleden) of zou mijn aanname kunnen kloppen? Toen ik gisteren met nagenoeg lege accu naar huis reedt brandde het lampje voor het eerst continue. Mocht mijn aanname correct zijn, waar moet ik dan aan denken? Spanningsregelaar, dynamo?
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:Accu perikelen

Berichtdoor JantjeV8 » 07 feb 2008, 23:06

ALs je conclusie van je lampjes juist is: Spanningsregelaar

Controleer je laadstroom eens, moet ongeveer 14V zijn bij draaiende motor.

Spanningsregelaar zit tegen de kop van je dynamo geschroefd. Stekker los, 2 schroefjes er uit en hopla, je regelaar.

Je regelaar is 1 geheel met de koolborstels en die zullen wel versleten zijn. Regelaar met borstels kost bij de automatrialenzaak nog gen 10 euro en is in 2 minuten gepiept.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 08 feb 2008, 00:46

Brandt je laad controle lampje nu na!! dat je er een 100Ah accu in gezet hebt, begrijp ik dat zo goed??
NB: Lampje kunnen niet verkeeerdom aangesloten zijn, die zitten vast verdraad op de print!
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Toontje » 08 feb 2008, 09:28

hoi hoi
dat probleem remmen lampje heb ik ook gehad ik kreeg dat eerst met slecht weer toen begon het te flikkeren bij remmen heb toen de zaak bekeken en poos niets meer en begon het weer nog eens bekeken en toen bleek dat het draadje tegen de velg kwam en zo goed als door gesleten was
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Citrobenz » 08 feb 2008, 11:55

Wat Toontje zegt is waarschijnlijk het geval, je verhaal zo te lezen.
Makkelijk te controleren door de stekkertjes van de remindicator op de remblokken los te halen, dan moet het probleem weg zijn. Als dat zo is weet je waar je moet zoeken.

succes
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee