[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Illustratie van een automatisch versnellingsbak : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:24

Illustratie van een automatisch versnellingsbak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Illustratie van een automatisch versnellingsbak

Berichtdoor Mathieu300CDT » 10 okt 2007, 21:45

Ik ben opzoek naar een illustratie van een automatische transmissie zowel van buiten als van binnen, ik moet namelijk een drukregelaar vervangen in mijn automatische transmissie, deze drukregelaar moet aan de achterkant van de bak zitten, maar ik weet dus niet precies waar ik moet zoeken. mocht er iemand een plaatje daar van hebben met mischien een beschrijving er bij van hoe of wat te werk gaan en hem hier kan posten dan hou ik mij aanbevolen, ik ben namelijk nog niet in het bezit van een werkplaats handboek, wel van een vraagbaak maar daar staat het niet in. Het betreft hier een W123 cdt 1982.

Groet,

Mathieu<br><br>Post edited by: Mathieu, at: 2007/10/10 21:48
Mathieu300CDT

Re:Illustratie van een automatisch versnellingsbak

Berichtdoor Wiebren240D » 10 okt 2007, 23:29

Hallo Mathieu

ja ik heb een boek maar dat ligt nog onderweg daar staat het wel in moet ik eerst 150 km om rijden komt wel een keer maar wanneer ik weet het niet.

maar volgens mij zit de vacuum regeling op een automaat aan de rechter kant als je er onder staaten die kun je met een ouderwets kwartje af stellen ja ik zeg afstellen dit is gewoon een karwei wat op gevoel moet gaan soms is een kwart slag al genoeg.

maar wat doet de automaat dan?

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Mathieu300CDT » 11 okt 2007, 00:16

Hoi wiebren,

Hier nog even het geval.

Automaat wilt niet in "P" 2007/09/28 13:10
Ik heb hier een probleempje waar ik niet helemaal uitkom, het volgende: als mijn motor draaiende is dan zet ik mijn versnellings pook vanuit de P stand naar de D stand, vervolgens als ik hem weer terug wil zetten in de P stand dan gaat dat met geen mogelijkheid, het gaat wel goed als ik de motor uitzet. wie weet wat?? Het betreft een W123 coupe turbodiesel (1982).

Ik heb die bussen waar je het over had wel vervangen maar daar had het helaas niks mee te maken, nu ben ik bij Wieman geweest en ben ik maar gaan vragen of zij de oorzaak hier van wisten, nu zeggen zij dat er een regelaar, (waarschijnlijk een oliedruk regelaar/Zuiger) zit in de achterkant van de bak die er voor zorgt dat de beveiliging van de transmisie open gaat zodat je hem over de R krijgt naar zijn P vanuit zijn D terwijl je dus stilstaat. Deze druk regelaar zit dus verstopt achter de deksel van de achterkant van de transmisie en die doet zijn werk niet meer. Ik weet dat er een vacuum aansluiting zit aan de linkerkant van de transmisie maar daar heeft het dus niets mee te maken. Maar goed nu wil ik eigenlijk weten of ik die klus zelf kan doen binnen niet al te lange tijd, vandaar mijn vraag of iemand zo'n illustratie van zo'n transmisie op het forum kan zetten, ik heb al op het internet zitten zoeken maar geen resultaten.

Groetjes
Mathieu300CDT

Berichtdoor Weizengelb » 11 okt 2007, 10:08

misschien een veiligheidje, verplicht in de USA wellicht...
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
LPG: Nee

Berichtdoor Bogent » 11 okt 2007, 19:12

Mischien kan je ook op onderstaande link wat vinden:

http://w124archiv.de/texte/werkzeugkist ... matic.html
Bogent

Berichtdoor Mathieu300CDT » 12 okt 2007, 11:38

Hoi bedankt voor de link, maar ik geloof dat ik niets zie staan nou is mijn duits niet zoals de kwaliteit van mijn auto, maar toch bedankt!
Mathieu300CDT

Berichtdoor Brijn » 12 okt 2007, 16:49

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 001&SGN=01
Hier staan een paar exploded views van de automatische bak, maar welke zuiger Wieman bedoelt, geen idee. Misschien dat je het even uit kan printen en aan Ben (bij Wieman) vraagt die zuiger aan te wijzen.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor jan280CE » 13 okt 2007, 08:59

Mathieu,
Jouw probleem staat beschreven op de WIS.

Met een vrij vertaling luidt dit dan:

De pook kan niet in R en P geschakeld worden:
A) bij draaiende motor
b) bij stilstaande motor

Reparatie:
a) fliehkraftregler (centrifugaalregelaar) demonteren,reinigen en gangbaar maken.
B) Sperkolben (blokkeerzuiger)in het achterste versnellingsbakhuis gangbaar maken.

Helaas zou ik niet weten hoe ik delen van de WIS hier publiceer, maar als je de cd hebt kan je zelf het een en ander opzoeken.

Het lijkt (volgens de cd) dus eerder een centrifugaalregelaars probleem.

Succes,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Brijn » 13 okt 2007, 09:31

Jan, ik kan het niet vinden op het WIS, kan je me even helpen door het WIS menu heen te laveren?
Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor jan280CE » 13 okt 2007, 09:44

Bert,

Als volgt,

Start (uiteraard)
Reperaturanleitungen
Getriebe
Automatisches getriebe
Dan maakt het niet uit welk nummer (mij althans niet bekend bij deze auto)
programierte reperatuur
bij getriebe 722.11-122 blad 8

Succes,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Brijn » 13 okt 2007, 15:51

Dank Jan, gevonden

Da's dus geen pretje Mathieu, voor reparatie van die Fliehkraftregler moet de hele bak er onderuit en uit elkaar...
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Mathieu300CDT » 13 okt 2007, 16:55

Brijn en Jan bedankt! Ik moet ook maar dat cdtje aanschaffen wel zo makkelijk. Ik ga inderdaad langs Wieman, mischien kan hij het aanwijzen
welke het is, mischien kan het gerepareerd worden zonder bak te demonteren. jullie horen nog wel hoe het afloopt!

Groeten
Mathieu300CDT

Berichtdoor Bogent » 13 okt 2007, 19:22

Ik heb nog een pdf bestand gevonden over de automaat ik zal proberen het hier bij te zetten:

Schijnt niet te werken als je interesse heb stuur dan ff een PM met je email adres dan mail ik hem.<br><br>Post edited by: bogent, at: 2007/10/13 19:45
Bogent

Berichtdoor alex240diesel » 13 okt 2007, 20:14

Ik had niet alles gelezen toen ik comentaar ging geven, maar kwam er achter dat het op de WIS stond beschreven. Ik had dan ook een lekker onzinnig verhaal geplaatst en nu dus als nog.

A.U.B. Lees hier overheen ;)<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2007/10/13 20:25
alex240diesel

Berichtdoor Mathieu300CDT » 13 okt 2007, 23:35

Bogent ik heb je even een berichtje gestuurd i.v.b. met die link over die bak.
Mathieu300CDT

Keer terug naar Techniek