[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Doorbranden zekering : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:24

Doorbranden zekering

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Doorbranden zekering

Berichtdoor Lode » 13 feb 2008, 18:40

Wie weet er wat van de electriciteit in onze benzen.
In mijn 230C is achteraf (door de 1e eigenaar en vermoedelijk door een benz-garage in duitsland) aan de chauffeurszijde een electrische raambediening gemonteerd. De bedrading in de deur is met knijpstekkertjes gekoppeld. Het raam staat in het zekeringkastje geschakeld bij de zekering voor o.m. ruitenwisser en ruitensproeier.
Hier zit een 16 Amp zekering in. Met grote regelmaat is deze zekering doorgebrand (zeker eens per maand maar soms ook 2 keer per week. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Soms zelfs sluit ik aan het einde van een rit het raam gewoon en doe ik de ruitenwissers uit zonder probleem maar als ik dan weer verder wil rijden is de zekering doorgebrand. Ik overweeg nu de bedrading in de deur helemaal te vervangen en alle verbindingen te solderen. ZAl wel even puzzelen zijn want van electriciteit heb ik geen kaas geegeten.

Maar vanmiddag dacht ik ineens... is de zekering misschien te licht voor beide toepassingen? Standaard hoort er een 16 Amp op de ruitenwisser plek en de aparte ruitbediening-zekering is dan ook 16 Amp.

Kan ik de 16 Amp straffeloos vervangen door een 25 Amp? Of gaat er dan iets mis (brandrisico of zo)?

Wie kan me adviseren? Of kan ik met een multimeter de plek van het probleem opsporen?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groet,
Lode
Lode
 


Re:Doorbranden zekering

Berichtdoor Martijn 230TE » 13 feb 2008, 20:08

Hoi Lode,

Veel verstand heb ik er ook niet van, maar ik vergelijk de stroom altijd met een kanaal.

Zie een zekering als sluisdeuren . Hoe hoger de zekeringswaarde, hoe verder de sluisdeuren dicht staan, en andersom met kleiner...

Ik als leek had allang geprobeerd de zekering te vervangen met een van 25. Even testen en zolang ik geen rook zou zien, vertrouwde ik er wel op.

Maar goed, ik verwacht elk moment een reactie van Henk Lith, een stroom-o-loog in hart en nieren. Hij zal zeker een reactie geven en uit de doeken doen waarom het niet verstandig is om een zekering klakkeloos te vervangen voor een van andere waarde.
Gewoon rustig afwachten wat Henk gaat vertellen (altijd waardevol)of een andere (25) zekering erin duwen....

Laat je nog horen hoe het afgelopen is???
Martijn 230TE
 


Re:Doorbranden zekering

Berichtdoor Coupe280 » 13 feb 2008, 21:50

lode
eigenlijk absoluut geen hogere zekering gebruiken.
als je hogere waardes gebruikt moet de dikte van de draden ook aangepast worden.
dikte van de draden bepaalt de zekeringwaarde!!
je kan het wel even doen om te testen maar je moet ze er niet in laten zittn .
anders heb je kans bij een kortsluiting dat eerst de draden verbranden en de zekering niet doorbrand en het is juist bedoeld als veiligheid
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Doorbranden zekering

Berichtdoor Govert » 13 feb 2008, 21:55

Je kan die electrische raammotor ook rechtstreeks op de accu aansluiten met een zekering ertussen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Doorbranden zekering

Berichtdoor JantjeV8 » 13 feb 2008, 23:04

Nooit een zwaardere zekering er in plaatsen.

Voordat de zaak doorbrand ga je eerst narigheid krijgen, stekkers versmelten, isolatiekous versmeld, de pootjes waar de zekeringen tussen zitten gaan versmelten en dat wil je niet.

Sluit de zaak aan op de zekering die er voor bedoeld is. Het staat op het kaartje wat in de deksel van je zekeringkastje zit.

Misschien kun je er anders nog een relais tussen zetten. De relais via de zekering kast en de doorgeschakelde voeding met een zweefzekering in de kabel. Je raamschakelaar krijgt ook best wel wat te verduren met 16 ampere daar doorheen. Ongetwijfeld zal hij intern vonken als je je ramen bediend. Overigens zijn electrische ramen origineel ook altijd via een relais geschakeld. Dat relais kun je toevoegen in de relais kast onder je dashbord.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Doorbranden zekering

Berichtdoor Lode » 24 feb 2008, 21:03

Vandaag was het een beetje redelijk weer. Daarom maar eens met de lullige knijpstekkertjes vervangen door een originele MB contrastekker die op de schakelaar past. En de verbindingen allemaal gesoldeerd en voorzien van krimpkous als isolatie.
Nu maar eens afwachten of dat de remedie is.
gr. Lode
Lode
 


Re:Doorbranden zekering

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 26 feb 2008, 00:25

ligt er niet toevallig ergens een + draad open en bloot die contact cq sluiting veroorzaakt op carroserie


groet arjan
Adrieaantjuhh
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten