[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Laag stationair koude M102 motor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:43

Laag stationair koude M102 motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Laag stationair koude M102 motor

Berichtdoor Dionneke1963 » 15 feb 2008, 22:44

Ik heb zo'n soort topic al eerder gehad en heb toen allerlei suggesties gehad. Inmiddels heb ik er motorisch al veel gedaan, maar mijn motor draait koud gewoon te langzaam. Nu heb ik dus gehoord dat het de warmloopregelaar kan zijn en dit is een bi-metaal wat ik ergens achter onder mijn luchtfilter kan vinden, maar ik hoorde ook weer dat het een ander ding kan zijn wat ik op de foto aangeef.

Ter informatie voordat er goed bedoelde suggesties komen, maar wat dus allemaal al gebeurd is:
-Hij heeft een complete grote beurt gehad.
-Ontstekig staat goed afgesteld.
-CO is vandaag nog een keer afgesteld.
-Door andere probleempjes gekeken of er ergens iets lekt, gescheurd is of los hangt, maar optisch lijkt ook alles in orde.

Volgens de Mercedes loopt de auto zeer netjes en slaat hij ook niet over. Ook start de wagen goed. Koud met half gas start hij vlot en warm zonder gas meteen. Alleen koud draait hij tegen het afslaan aan en naarmate hij warmer wordt loopt hij sneller. Bij de 60 graden loopt hij ongeveer wel op een goed stationair toerental.

Mijn vraag is nu of dit de warmloopregelaar is of de andere dingen die ik op de foto aangeef? Of misschien nog iets anders wat mijn stationair toerental of mengsel regelt?

Dionneke1963

Re:Laag stationair koude M102 motor

Berichtdoor Trouwkoets » 15 feb 2008, 23:16

Dion A is de schakelaar die de ventilator schakelt, en B is (volgens mij) de gever van de temperatuurmeter in het dashboard.

Inderdaad, kijk eens naar de warmloopregelaar, zit vlak bij 'A' en 'B', zie het plaatje. Zelf bedachte test: In koude toestand is er een (beperkte verbinding tussen in- en uitgang. Schroef deze dus los en kijk of er lucht doorheen geblazen kan worden. Het idee is dat bij een koude warmloopregelaar dit mogelijk is.

De warmloopregelaar maakt het mengsel rijker. De extra lucht bypass boven in het plaatje zorgt eigenlijk voor het verhogen van het toerental. Deze bypass zit echt onder je luchtfilter, zie een ander topic voor een plaatje, zit vast op dezelfde slang waarmee je het stationair toerental regelt.

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/02/15 22:17
Trouwkoets

Berichtdoor Dionneke1963 » 16 feb 2008, 10:31

Ik had bij de warmloopregelaar iets anders in gedachte. Ergens in de buurt van de extra lucht bypass zit ook nog een soort tweepolige sensor/ding met een kabeltje. Of misschien dat het dit ook wel is, maar op de foto is dat wat onduidelijk te zien. Die andere topic waar hij wel duidelijk staat kan ik even niet vinden. Mij hadden ze een keer verteld dat deze waarschijnlijk kapot was en daardoor laag stationair liep en ik heb aangenomen dat dit de warmloopregelaar was.

Maar de warmloopregelaar is dat "complete blok" met die twee aansluitingen en stalen leidingen waar dan een bi-metaaltje in zit die de temperatuur "voelt"? Is dat eenvoudig te vervangen zonder weer allerlei afstellingen te moeten regelen en zijn ze duur, misschien iemand een goedwerkende tweedehandse?

A en B hebben dus niets met mijn stationair te maken? Afgezien van een lekke of verstopte slang of leiding is dit onderdeel wat mijn koude stationair regelt, want dan zal ik eens een topic bij te koop gevraagd plaatsen.
Dionneke1963

Berichtdoor Dionneke1963 » 16 feb 2008, 12:36

Ik heb nog even gezocht naar dat plaatje wat je boedoelde en denk het te gevonden heb.

Nu denk ik dat ik nr. 3 als mijn warmloopregelaar heb aangezien. Hier zit toch dat tweepolig kabeltje op en zit achter onder mijn luchtfilter verstopt?

<br><br>Post edited by: Dionneke1963, at: 2008/02/16 11:37

Dionneke1963

Berichtdoor agavengroen » 16 feb 2008, 14:42

sensor A schakelt idd de magnetische koppeling van de ventilator.
sensor B is de 'thermozeitschalter', deze beperkt de duur van het inspuiten van extra benzine door de koudestart injector. Er zijn twee modellen (voor- en na- 9/82) met elk een eigen curve (temperatuur - maximale inspuitduur tijdens het starten).

De sensor stuurt de koudestartinjector (en de extra-lucht-schuif denk ik) dus aan. De warmloopregelaar is veel langer actief en verandert de regeldruk van de Kjettronic.

de sonsor voor je dashboard is horizontaal gemonteerd bij het thermostaathuis.

Vaes.
agavengroen

Berichtdoor Dionneke1963 » 16 feb 2008, 15:39

Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 16 feb 2008, 16:46

Dion, ik zie dat er nog een toppic is over deze regeling, dus ik ga hier maar even verder :o))
Vraagje, jij hebt toch de Kjetronic vervangen, is dit probleem er daarna in gekomen? het kan dan zijn dat deze KJ, niet helemaal goed werkt voor dit gedeelte, de rest is dan natuurlijk wel goed, gaad dat draadje dan ook naar de KJ?
groet, Henk.
henklith

Berichtdoor Dionneke1963 » 16 feb 2008, 17:15

De Kjetronic is een ander dingetje. Dat zit links van de CO schroef en rechts van de stationairschroef, dus waar die leidingen uitkomen en dat is volledig mechanisch. Dat gedeelte heb ik niet vervangen, maar er zit een bypass bij de Kjetronic die het mengsel veranderd dmv de warmloopregelaar en deze werkte volgens mij met een bi-metaal. Correct me if I'm wrong.

Heb jij het hier dus nog over de start-, ontstekingsmodule of regelunit of welke namen dit kastje al heeft gekregen? Hier zit namelijk 1 groene kabel aan die vanuit de ontsteking komt. Die geeft een seintje aan dat kastje en versterkt dan de stroom naar de bobine voor een betere vonk. Kastje blijkt overbodig te zijn als je een zwaardere bobine plaats en als er contactpunten aanwezig zijn moet je die ook vervangen. Ik heb dus geen contactpunten. Zover ik weet doet dit kastje niets met het mengsel, het enigste wat hij registreert is het ontstekings tijdstip.
Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 16 feb 2008, 18:26

Ja dat klopt geloof Dion, dat kastje wat jij vervangen hebt is puur de transistor ontsteking, verder zit er niks bijzonders of extra's in!!
Zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn om die te repareren.
De meeste kans op storing lijkt mij de eind transistor, vraag is natuurlijk of die nog te koop is, en of het type nummer goed leesbaar is.
zo'n ding op de testbank leggen is niet zo makkelijk, daar er gebruik wordt gemaakt van hal generatoren om het moment van ontsteken te bepalen.
Niet met onderbrekings contactpuntjes.
Ik zal eens zien of ik documentatie van Bosch te pakken kan krijgen, maar dit moet allemaal via sluipwegen, Bosch geeft niet veel openbaar
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Dionneke1963 » 16 feb 2008, 18:33

Dionneke1963

Berichtdoor Putje » 25 maart 2008, 01:55

Op een van de bovenstaande plaatjes zie ik CO schroef staan ! bij mij wil de motor stilvallen telkens als men geen gas geeft tijdens het rijden ! meestal is de CO wat toegeschroeft om door de keuring te geraken dus waarschijnlijk is dit niet terug goed gezet na de laatste keuring 2jaar geleden ?
Mocht dit iets anders zijn gelieve mij dit te melden ; )
Putje

Berichtdoor JantjeV8 » 25 maart 2008, 08:35

Dat zou best kunnen Putje, maar terugschroeven van de CO schroef is op gevoel nauwelijks te doen. Je weet niet waar je blijft. Je hebt daar toch een CO meter bij nodig.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Putje » 26 maart 2008, 00:16

Had ik wel gedacht dat het niet zo gemakkelijk ging zijn !
Putje

Berichtdoor Dionneke1963 » 26 maart 2008, 23:07

De mijne is laatst afgesteld door Mercedes en er is veel geschroefd, maar dat was alleen duidelijk door de cijfertjes, want stationair bleef hij hetzelfde lopen.
In zijn drive is het nu CO 1,36%vol.
In zijn P-stand is het nu CO 1,12%vol.

Hij stond boven de 4, maar verschil in het stationair toerental was er niet. Dit was met warme motor, koud loopt hij nog steeds te zachtjes, maar hij slaat niet af en rijdt verders goed.
Dionneke1963

Keer terug naar Techniek