door Bemerbenz » 17 okt 2007, 15:16
Caspar,
Je bent toch niet boos omdat het topic niet jouw kant op gaat ?.
Het is toch niet erg om er wat naast te zitten ? Ik kan echt niet alles voor een prikkie, beetje jammer die opmerking, heb jij toch niet nodig ? 200 euro is echt naast de realiteit. Bedradingsproblemen ben ik nog niet structureel tegengekomen, vaker onderdelen vervangen dan op benzine ?(een set bougiekabels met rotor en verdeelkap gaat jaren mee, en de onstekings is contactpuntloos). Mijn gasboer (Agit Rijssen), stelt met plezier de gasinstallatie af (voor de APK wat armer, daarna weer wat rijker), kosten 20 euro in totaal en heel makkelijk verdiend. De gasboer ziet dan gelijk de toestand van de verdamper, dat is het enige aan extra kosten.
Alles staat en valt bij kwalitatief goede spullen. Lees maar hoeveel dieselrijders ook hun problemen hebben met het oude spul. Het enige wat op hoofdlijnen verschilt binnen de W123's is de motor en die houdt het nu vaak veel langer uit dan de rest van de auto. Roest is het grote monster dat de W123 tot stilstand brengt en niet het type motor. Ook ik word wel eens moe van het gezever over een M110 en backfires. Het zijn vaak de leden die geen M110 hebben die er over uitwijden. 280coupe, Jan280ce, Jasser (net verkocht) en ik rijden zonder problemen met een M110/LPG. Daarbij geven we telkens aan dat je een kwalitatief goede LPG installatie moet bezitten in combinatie met een 100% werkende ontstekingsinstallatie. LPG is gewoon een mooi alternatief in een hoog vermogen oldtimer (dit gezien brandstofverbruik). Ik had ook in het begin mijn bedenkingen (alle narigheid lezende), hoorde ook een harde klap, zag de verbogen stuwschijf en heb gelijk alles in orde gebracht en nu 2 jaar later geen enkel probleem, starten en lopen. Op benzine wil de koude start nog wel eens niet direct vlotten op LPG (simpel systeem) geen probleem. Zelf zou ik niet meer kiezen voor een injectie systeem, dat vind ik nou weer net te ver gaan. Worden er gaten in het inlaatspruitstuk geboord en komt er electronica bij die uit deze eeuw is en voor mij met eigen gereedschap niet is te doorgronden.
Laten we gewoon bij de feiten blijven en geen schimmen na gaan jagen. Elke motor zal een keer gereviseerd moeten worden. Gemiddeld genomen een diesel wat later dan een benzine en de kop van een LPG motor zal ook eerder aan zijn revisiedatum zijn, that's all !!!
Uitgezonderd de eigenaren die een W123 hebben weten te bemachtigen van dat ene oude vrouwtje in het zuiden van Duitsland dat 1x in de maand naar haar zuster rijdt. Die gasten hebben mazzel.
Oh, ja de vraag was, welke type motor het geschikts is ?
Dan ga ik voor een 280 met carburateur.
Echter van de 280 (zonder E) zijn maar 33207 sedans gebouwd en van de coupe maar 3704 stuks, dus die is zeer moeilijk te bemachtigen. en zal op LPG (volgens mij) qua vermogen hetzelfde leveren als een 280E. Dat een M110 een dijk van een motor is, kunnen de kenners je wel vertellen.
Oh ja, voor Arno uit Den Haag het roept: "Op gas moet je koken", !!!