door JantjeV8 » 22 okt 2007, 09:24
Excuus voor mijn voorbarige conclusies. Het zal wel aan mijn kennis van de moderne Nederlandse grammatica liggen, maar goed.
Mijn ervaring met een 230 injectie is als volgt:
Mijn 230TE 1982 lag flink te schommelen en te schudden. Oliedruk bij door en door warme motor en stationair komt niet onder de 1,5. Bij het minste of geringste beetje gas schiet hij naar de 3.
Ondanks het schudden (en af en toe een klein plofje in de uitlaat als je van hoge toeren de gas los laat), hoorde ik de kleppen niet.
De motor wel een flinke beurt gegeven, d.w.z. onder andere kleppen gesteld waarvan 2 uitlaatkleppen echt te ruim stonden, de rest was minimaal, bougies gereinigd en afgesteld op 0,6mm, rotor en verdelkap vervangen en ontsteking met de lamp nauwkeurig op tijd gezet. gevolg: Motor ligt keurig stil te snorren en ploft niet meer, neemt lekker fel op bij gas geven. De motor geeft geen mechanische bijgeluiden, de auto heeft bijna 4 ton op de teller maar of dat dat met deze motor is weet ik niet.
Een 230 moet dus zonder gekke geluiden kunnen lopen.
Mechanische geluiden kunnen ook met wat gevoel voor motoren te trceren zijn als je een dikke schhroevendraaier op de motorkop of het nokkenashuis duwt en met je oor tegen het handvat luistert. Met je hand vlak op het kleppendeksel kun je ook vrij goed voelen of een motor echt regelmatig rond gaat, ondanks dat hij mooi kan klinken.
dat verhaal over de kleine oliefilter behuizing kende ik niet en herken ik ook niet, maar is wel fijne info om in de gaten te houden.
Succes!!<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2007/10/22 09:26