[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Tikkende motor ? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:59

Tikkende motor ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Tikkende motor ?

Berichtdoor oltimerboy » 21 okt 2007, 10:14

Hallo,

Ik ben gisteren naar een 230CE aan het kijken geweest en toen viel mij op dat hij tikkerd

dit met een stationair toerental als met +- 2500 rpm

De olie druk is maar 1.5 bar bij stationair en als je hem in de D hebt dan komt hij vol gas nog net niet bij de 3 bar. Alleen in de S als je hem dan goed op toeren hebt.

Hij zei dat hij nog niet zolang geleden de kleppen heeft laten stellen door zijn schoonvader.

Zou dit kunnen door verkeerde afstel gegevens of door te weinig olie ?

Zijn er verder nog andere dingen waar het aan kan liggen ?

Hij heeft 178 000 km gelopen

Alvast bedankt
oltimerboy
 


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor Riczun1 » 21 okt 2007, 11:44

Stationair (warme motor) klopt nog wel redelijk die 1,5 bar. Maar bij een klein beetje gas moet hij onmiddelijk naar de 3 bar gaan. Hoe is de druk met een koude motor?

Te weinig olie hoeft het niet te zijn, de druk wordt namelijk gemeten. Maar hoe rijdt de auto verder? geen vermogen verlies e.d.?
Riczun1
 


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor JantjeV8 » 21 okt 2007, 15:33

De tikkende motor is gewoon niet goed, verkeerd gestelde kleppen geven geen'tikkende'motor maar anders mechanisch geruis.
Het stationaire toerental van 2500 klopt ook van geen kanten, als de motor op een lager toerental niet stationair wil lopen, en bij deze hoge toerentallen geen oliedruk opbouwt klopt er iets niet. De oliepomp van een Mercedes blok geeft met weinig gas altijd 3 bar, al heb je in het blok staan pissen.

De motor die je hebt gezien is niet gezond en lijkt mij ook niet met een beurtje weer fris te krijgen.
Kopen kan natuurlijk altijd, maar houdt hier rekening meteen revisie.
Succes.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor Coupe280 » 21 okt 2007, 15:54

jantje V8
het staat er iets anders geschreven met stationair toerental en ook met 2500 toeren
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor jan280CE » 21 okt 2007, 16:41

Je bent niet erg scheutig met informatie, en diagnoses op afstand werken sowieso niet, maar goed.
Enige algemene informatie: kleppen behoor je niet te horen bij een 230, dat in tegenstelling tot een 280 waarvan in het algemeen de kleppenbeweging iets beter hoorbaar is
Oliedruk stationair 1.5! Lijkt me op het oog een prima waarde, maar is afhankelijk van een koude of warme motor en vooral welke olie zit erin. Een dunnere olie zal warm een iets lagere waarde geven zonder gelijk reden tot ongerustheid te geven.
Ter informatie mijn 280 draait bij warme motor (met synthetische olie) stationair ong. 0,8
Wel moet bij iets gas geven de meter gelijk naar 3 gaan.
Dat hij dat bij deze auto niet doet kan liggen aan het oliefilter welke bij de M102 nogal klein gedimensioneerd is en regelmatig vervangen dient te worden of aan te dikke olie welke niet zo snel door het filter gepompt kan worden
Als dat (vervangen van het filter) door gebrekkig onderhoud verwaarloosd wordt krijg je symptomen die sterk lijken op wat jij beschrijft.
Ook schijnen bij de nokkenassen van deze motoren de nokken sneller te slijten en dat probleem zou bij invoering van en verbeterde versie in of omstreeks 1980 verholpen te zijn.
Omdat ik een dergelijk type motor niet heb lees ik dit soort dingen wel maar houd ik deze kennis niet paraat.
Wellicht kan iemand met dezelfde motor daar wat naders over schrijven.

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor Coupe280 » 21 okt 2007, 17:16

hallo jan ce 280
dat de kleppentrein van een m110 280 motor beter te horen zijn ligt aan de bouw van de motor is mij in een ver verleden ooit verteld.
het zou liggen aan dat het ondrer de kleppendeksel een beetje als een klankkast werkt.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor bluemoon me » 21 okt 2007, 18:42

ik denkde kleppen niet goed gesteld,
bluemoon me
 


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor Wiebren240D » 21 okt 2007, 19:44

Hallo Oltymerboy

ja 1 ding welke moter ligt er nu in die auto.

ik denk zelf dat er een M102 moter in ligt maar er staat geen bouwjaar of wat dan ook vermeld het kan ook een oude 230.4 zijn die al in de W115 werd gebruik.

ik denk even een beetje meer informatie komt er heus wel een goed antwoord

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor Trouwkoets » 21 okt 2007, 23:20

oldtimerboy,

Ik heb ook een M102 2,3 l met een tik(je). Ik denk dat het ergens bij de 3e cilinder wordt veroorzaakt. En daarnaast tokkelt hij ook een beetje, zoals je het mechaniek van een versleten piano kan horen tijdens het spelen. Distibutieketting en spanner vervangen (was nodig). Ik hoop dat het een versleten nokkenas of tuimelaar is. Het is in ieder geval slijtage, waar vroeg of laat iets aan gedaan moet worden.
Over de oliedruk ben ik het geheel eens met jan280CE. Waarschijnlijk doet olievreversen en een nieuw (origineel!, geen FRAM) oliefilter wonderen. Te weinig olie zie je niet op de drukmeter, maar de motor gaat in extreme gevallen 'hol' klinken.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor oltimerboy » 22 okt 2007, 07:54

Het gaat om een 230 injectie motor van 11/80
oltimerboy
 


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor JantjeV8 » 22 okt 2007, 09:24

Excuus voor mijn voorbarige conclusies. Het zal wel aan mijn kennis van de moderne Nederlandse grammatica liggen, maar goed.

Mijn ervaring met een 230 injectie is als volgt:
Mijn 230TE 1982 lag flink te schommelen en te schudden. Oliedruk bij door en door warme motor en stationair komt niet onder de 1,5. Bij het minste of geringste beetje gas schiet hij naar de 3.
Ondanks het schudden (en af en toe een klein plofje in de uitlaat als je van hoge toeren de gas los laat), hoorde ik de kleppen niet.
De motor wel een flinke beurt gegeven, d.w.z. onder andere kleppen gesteld waarvan 2 uitlaatkleppen echt te ruim stonden, de rest was minimaal, bougies gereinigd en afgesteld op 0,6mm, rotor en verdelkap vervangen en ontsteking met de lamp nauwkeurig op tijd gezet. gevolg: Motor ligt keurig stil te snorren en ploft niet meer, neemt lekker fel op bij gas geven. De motor geeft geen mechanische bijgeluiden, de auto heeft bijna 4 ton op de teller maar of dat dat met deze motor is weet ik niet.
Een 230 moet dus zonder gekke geluiden kunnen lopen.
Mechanische geluiden kunnen ook met wat gevoel voor motoren te trceren zijn als je een dikke schhroevendraaier op de motorkop of het nokkenashuis duwt en met je oor tegen het handvat luistert. Met je hand vlak op het kleppendeksel kun je ook vrij goed voelen of een motor echt regelmatig rond gaat, ondanks dat hij mooi kan klinken.
dat verhaal over de kleine oliefilter behuizing kende ik niet en herken ik ook niet, maar is wel fijne info om in de gaten te houden.
Succes!!<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2007/10/22 09:26
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor wwwW123 » 22 okt 2007, 13:19

...en trek de pijlstok er ook eens uit, bij warme motor. blauwe rook?
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor Taxidriver » 22 okt 2007, 20:55

Ik (230E, 1981) onderschrijf de ervaring met het filter. Ik had ook nog geen 2 bar bij optrekken en zelfs lager bij rustig rijdend. Na nieuw filtertje en nieuwe olie 15W40 alles weer in orde.
Taxidriver
 


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor Citrobenz » 22 okt 2007, 21:01

Nieuw oliefilter en olie is zeker van belang.
En doe er dan gelijk goede olie in, niet het goedkoopste van het goedkoopste, dat is verkeerde zuinigheid ;)

succes
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor ?

Berichtdoor Taxidriver » 07 dec 2007, 00:29

Over goedkope olie: ik heb eens iemand uit de racerij gesproken die wist te melden dat slechte olie niet meer bestaat en dat maatschappijen gewoon dezelfde olie in andere verpakkingen verkopen om zo verschillende markten te kunnen bestrijken. Dus Shell kan ook motorolie verkopen in een kannetje bij de Action..... Wat mij betreft haal ik mijn olie gewoon waar het goedkoop is. Maar ieder voor zich en je mag zelf kiezen. Hetzelfde geldt voor wijn en melk en sinaasappelsap etc. etc.
Taxidriver
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten