[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
verwarming deels kapot : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:45

verwarming deels kapot

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

verwarming deels kapot

Berichtdoor Yost » 23 okt 2007, 08:29

Schattebouten,
Mijn verwarming doet het deels niet meer. Er komt alleen nog maar warme lucht uit het meest rechtse ventilatorgat, uit de rest komt alleen koude lucht. Enig idee wat ik daaraan kan doen?
Vanochtend was het geen pretje.
Dank
Yoast
Yost

Re:verwarming deels kapot

Berichtdoor jan280CE » 23 okt 2007, 09:08

Hallo Yoast,

Het meest waarschijnlijke is dat de kachelkraan niet meer bediend wordt door de knop en dat er dus of iets los zit of de kabel aan gort is.
Hoe kun je dit controleren?
Op je schutbord (de staande wand die de afscheiding vormt tussen de motorruimte en het passagiersgedeelte) zit je kachelkraan gemonteerd.
Daar loopt een rubber slang naartoe (recht erop) en komen twee slangen bovenuit.
De linkerkant wordt bediend door je rechterknop, en de rechterkant dus door je linkerknop (om het allemaal wat makkelijker te maken)
Aan die kachelkraan zitten aan beide zijden handeltjes waar een kabel aan zit en die dus door aan de knoppen te draaien van stand veranderene
Een van beiden zal dus ondanks het draien aan de knop niet van stand veranderen.
Wellicht kun je hem met de hand in de juiste stand drukken (open) zodat je in elk geval (welliswaar permanent) ook daar verwarming hebt.

Succes,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Yost » 23 okt 2007, 11:33

Dank je Jan, ik ga eens kijken of ik iets kan vinden.
Als het de verbinding met de knoppen, dan verbaast het me toch wel dat een van de vier ventilatoren nog wel warmte geeft.
Yost

Berichtdoor jan280CE » 23 okt 2007, 11:51

Alleen het koelwater is een gescheiden systeem.
de rest zijn gezamenlijke componenten en kunnen dus nooit voor uitval aan een kant zorgen.

Groet,

jan
jan280CE

Berichtdoor alex240diesel » 23 okt 2007, 12:32

Nu we het hier toch over de verwarming hebben. Bij mijn 240 komt uit de gaten in het midden van het dashboard alleen maar koude lucht. Is dat normaal, of hoor ik hier ook verwarming op te hebben?

Ik heb me er nooit aan gestoord omdat ik ze altijd dicht heb staan en alleen maar in de zomer open zet, maar ik vraag het me toch af.
alex240diesel

Berichtdoor jan280CE » 23 okt 2007, 12:45

Klopt helemaal,
Zijn alleen veer frisse lucht.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Yost » 23 okt 2007, 12:46

Dat klint een beetje vergelijkbaar als wat ik heb.

Het mag dan wel niet mogelijk zijn, maar de situatie is helaas toch echt dat ik keurig warme lucht uit een ventilatiegat krijg en de andere drie gewoon ijskoude lucht blazen. Vreemd.
Yost

Berichtdoor Yost » 23 okt 2007, 12:47

ah, er hoort dus uit het midden helemaal geen warme lucht te komen. Duidelijk. Nu nog een verklaring vinden voor de linkerventilatieopening die niet warm wordt..,
Yost

Berichtdoor jan280CE » 23 okt 2007, 12:48

De middelste doe je dicht met de bovenste schuif en geven totaal geen lucht meer.
Blijft over links en rechts en dat is gescheiden en wordt (de doorlaat van warm water) bediend door de afzonderlijke draaiknoppen

Jan
jan280CE

Berichtdoor Toontje » 23 okt 2007, 13:25

hoi hoi
zie op de foto achter de motor in het midden tegen het schutbord zit dat stukje plastic met die 3 slangen dat is het verdeelstuk voor links en rechts dat word bediend door de draaiknoppen binnen kan zijn dat 1 kant het niet doet of van binnen verstopt zit heb hier ergens ooit al een een stukje over gelezen en met uitleg erover dus ff op gemakje gaan zitten en zoeken
groetjes toontje
groep rotterdam

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Semrick » 23 okt 2007, 14:21

En voor de duidelijkheid hier de kachelkraan van dichtbij.
De pijl geef aan waar de kabel van de draaiknop bevestigd zit. Mogelijk is die dus losgeschoten, gebroken of zit de kraan gewoon vast. <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/10/23 14:22

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee

Berichtdoor Semrick » 23 okt 2007, 14:24

En hier van de andere kant gezien.
Met bij het pijltje de kabel van de andere draaiknop.

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee

Berichtdoor Yost » 23 okt 2007, 15:09

top. Dit moet lukken.
Yost

Berichtdoor alex240diesel » 23 okt 2007, 18:40

Zo gebruikte ik ze ook al, maar ik had toch, nu dit lezende, de stille hoop dat ik er toch warme lucht uit zou kunnen krijgen. Toch niet.
alex240diesel

Berichtdoor jan280CE » 25 okt 2007, 12:01

Hallo Alex,

Je zult niet de eerste worden die dat omgebouwd heeft. Ik heb er wel meer van gehoord
Het is in theorie redelijk makkelijk
Je neemt de slang van deze ventilatieroosters los onder het dashboard.
Dicht de onstane opening af met een passende dop en e.v. tape en sluit met behulp van wat t-stukjes de zaak weer aan, het liefst aan beide zijden.
Er worden nogal wat auto;s aangeboden voor sloop onderdelen, dus als daar wat slangenwerk en e.v. voohanden t-stukjes van gebruikt is er niets onomkeerbaars gebeurd en kan je naderhand de zaak (als je dat wilt) weer orgineel maken.
Maar eigenlijk is het een prachtige optie waar over is nagedacht. Deze Frischluftduschen (verzin hier maar eens een woord voor met dezelfde impact frisseluchtdouche/frisseluchtsproeier) had tot doel om bij lange ritten waarbij de vermoeidheid toeslaat (doet mij altijd denken aan het nachtrijdersgevoel van henk wijngaard of kraftwerk) de bestuurder en/of zijn passagier alert te houden.
Vind het dus wel een fijne optie (ook s’zomers) dus ik laat het in elk geval zoals het is
jan280CE

Keer terug naar Techniek