Hallo Dionekke1963
Je hebt dus K-Jetronic op je Benz. Dan zou het bij jou goed de extraluchtschuif kunnen zijn die niet terug opent als de motor afkoelt.
Deze moet namelijk geopend zijn bij een koude start en geeft zo EXTRA LUCHT aan de motor om aan te slaan en zo ook de motor versneld stationair te laten lopen gedurende de opwarmfase.
Werking:
Als de motor warmer wordt (koelvloeistof word warmer en verwarmt het waselement van de extraluchtschuif (het gedeelte dat deels dus in de motor zit)) begint de schuif weer te sluiten en verlaagd zo evenredig het stationair toerental . Dit bypass gedeelte is dan weer geheel gesloten.
De warmloopregelaar (dit is iets geheel anders) samen met de het koudestart-inspuitventiel zorgt voor EXTRA BENZINE.
Nou, die EXTRA BENZINE (die heb je) + EXTRA LUCHT (heb je nu ff niet) = voorwaarde voor een brandbaar mengsel voor het aanslaan van een koude motor inclusief verhoogd stationair toerental.
In het Duits heet het ding Zusatzluftschieber. Dat deze defect is of gewoon vast zit, komt schijnbaar veel voor.
Dit ding vervangen of ff losmaken om na te zien, is nogal wat werk omdat het op een rotplaats zit; namelijk midden op het motorblok en onder het grote inlaatspruitstuk van de K-Jetronic.
Als je wilt kan ik je er nog meer over vertellen en ook over het vervangen/losmaken ervan. Ik heb ook foto’s van het dingetje.
Wat je gelukkig niet gedaan hebt is om lukraak maar vanalles te vervangen.
Hoop dat je er wat aan hebt!
MVG, Jules1963 (ben dus ook 45, nog eventjes)