[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Geen natte voeten meer, maar wel,,, : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 21:25

Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor henklith » 16 okt 2007, 21:59

Hoi mannen van het merk met de ster, ik heb in de kuip op dit moment geen last meer van "inwateren" (gatverdarrie) :0))
Merkwaardig vind ik wel dat er uit het druiptuitje Midden onder de langsbalk onder de deuren, af en toe een druppel water loopt.
Als je dit lektuitje even helemaal los maakt komt er zelfs even een straaltje water uit.
Alles bij elkaar niet zo veel, maar wat is dit, het heeft dagen niet geregent, en toch??
Zou dit condens zijn? wie is dit effect al eens opgevallen?
Het komt voornamelijk links te voorschijn, dit is de lage kant, daar mijn auto voormnamelijk links staat (eenrichting verkker).
Als het condens is, moet ik er denk ik mee leren leven, maar ik hou niet van water in de kokerbalken :o((
Groet, Henk Lith.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/10/16 21:59
henklith
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor marco123 » 17 okt 2007, 08:26

morgen henk, zitten alle rubbers wel in de kokerbalk ?
haal anders het stukje binnen scherm eens uit het voor scherm , mischien dat daar achter een gaatje zit waar het opspattend water van het voorwiel
in terecht komt en dus in de kokerbalk.

groetjes
marco
marco123
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor henklith » 17 okt 2007, 10:26

Hi Marco, alle rubbers zitten goed in de openingen, daar komt geen water meer door.
Het water kan er inderdaad op verschillende manieren in komen.
Je hebt regenwater, auto staat stil, en toch komt ergens vandaan regenwater in de kokerbalk,
Ook en waarschijnlijk de meeste kans is opstattend water, inderdaad bij de kop van de langsbalk vandaan, dus in dit geval bij rijden op nat wegdek.
Of die kop 100% dicht is durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, maar rot is ie ook niet.
Ik heb preventief al die kleine binneschermjes vervan door de nieuwere, de lange schermen genoemd door de handel, soort lokari's.
Punt is eigenlijk dat ik ook water in de balk beb (in kleine hoeveelheden gelukkig) als de auto een paar dagen droog (wel buiten!) heeft gestaan, en dat vind ik zo merkwaardig.
Dat zou alleen maar condens kunnen zijn.
Ik vroeg mij dan ook af of meer mensen dit hebben opgemerkt, misschien is onze auto wel "condensgevoelig" ?
Groet, Henk Lith.
henklith
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor henklith » 17 okt 2007, 23:27

Nou ik kan mijn probleem dus nog even wat toelichten, ik heb er vanmiddag in de regen mee gereden, een stukkie van 100km. of zo.
Toen ik thuis kwam kon ik de auto voor de deur op een droog stukje asfalt neer zetten, de buien waren zeer lokaal gevallen.
En na een tijdje zag ik dat er een stukje asfalt onder het druiptuitje van de langsbalk nat geworden was.
Dit betekent dus dat het condens verhaal niet klopt.
Het water in de kokerbalk komt dus of van het opspatten, of gewoon van het staan in de regen, of natuurlijk van beide!
Komende dagen ga ik dat nader proberen in kaart te brengen, hopelijk werkt het weer dan mee, af en toe en test buitje :o))))
Groet, Henk.
henklith
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor jan280CE » 18 okt 2007, 13:52

Het blijft vervelend zoiets, maar wat is de remedie?

De beide slangetjes van het schuifdak hadden we al eens behandeld. Stel er zit roest of de slagetjes zin eraf dan loopt het water zo in je a-stijl en wellicht naar binnen. Dit kan onder je bitumenlaag op de bodem doorin de koker komen.
Tweede verdachte is de voorruit Wellicht dat preventief kitten van het rubber iets helpt..
Ten derde de waterkast bij je voorruit ( zeg maar de binnen/andere kant van je scharnierkast)
Als je beide roosters demonteerd en de plaat in het midden kun je dat in elk geval eens inspecteren en e.v. behandelen met roestwerende middelen..

Het blijft een lastig probleem om te vinden waar het precies vandaan komt, maar in elk geval sterkte

Succes,

Jan
jan280CE
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor henklith » 18 okt 2007, 15:11

Hi jan, ik heb geen schuifdak, ik heb zelfs helemaal geen water in de kuip (binnen dus), het is puur water in de kokerbalken.
Vroeger toen er nog div. open verbindingen waren tussen de kokerbalken en de binnenkuip, ja toe had ik binnen ook water.
Dus het probleem is wat verlgd, maar is dr nog wel.
We geven niet op :o))
Groet, Henk Lith.
henklith
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor jan280CE » 18 okt 2007, 15:42

Henk,

Het probleem is dat het water ergens intreedt.
Waar het uiteindelijk uitkomt heb je al ontdekt, maar het is natuurlijk niet normaal dat er water uit je koker loopt.
Als ik op ander fora (ik heb er zelf gelukkig geen last van) lees hoe en waar lekkages kunnen voorkomen dan zie je veel van de dingen die ik opnoemde.
Het water komt dan via de voorkant ergens binnen maar blijft onder je bitumenlaag waar het een weg zoekt en ergens weer uittreedt zodat je denkt dat je binnenkant droog is.
Hoe uiteindelijk het water in de koker komt is mij ook een raadsel, maar ik zou afgezien van de vookant koker daar verder ook geen logische verklaring voor weten.

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor henklith » 18 okt 2007, 16:14

Ik ga volgende week beginnen met een onderzoekje waar het aan zou kunnen liggen.
Verder ziet het er naar uit dat het alleen binnentreedt als er gereden wordt, dus door druk oid.
ik zou het in eerste instantie dan ook zoeken aan de voorkant van de kokerbalk, of achter de kunstof binnenplaat tussen binnen en buitenscherm.
Daar zit wel de lange binnenplaat, soort lokarie, maar het water kan daar natuurlijk nog overheen gutsen/sproeien, en komt het dus op de bovenkant van de langsbalk terecht.
Daar zit aan de zijkant ook nog eens het voorscherm vast, en mogelijk dat daar dan water binnen komt, via een schroef gat of een roest gaatje.
groet, Henk Lith.
henklith
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor henklith » 23 okt 2007, 22:11

Nou dat onderzoekje heb ik dus uitgevoerd, aan de linkerkant eerst maar even.
IK heb vloeibare tectiel achter de plastic binnenhoezen, die tussen binnen en buitenscherm zitten gegoten, om te kijken of dit spul zich ergens aan de kop van de langsbalk naar binnen een weg zoekt.
Maar de tectiel loopt alleen weg tussen het voorscherm en de a stijl, volgens mij hoort het daar ook weg te lopen, (regenwater normaliter!)
Er zit nl. tussen het buitenscherm en de a stijl een soort ovale opening, helemaal aan de voet (laagste punt) van de a stijl.
Ik heb gekeken of er uit de rubbers van de langsbalk ook ergens de tectiel uitliep, maar in het geheel niet, ook na dat ik de auto aan de voorkant een beetje opgekrikt had, en een nachtje laten staan.
Dus ik weet nog steeds niet waar het water (regenwater) in de langsbalk komt.
Weet iemand misschien, of er een open verbinding is tussen die langsbalk en bv. een dwars balk ergens in de buurt van de achterbank,
Daar loot in elk geval een dwarsbalkje waar onderandere het differentieel aan hangt.
Als hij dus water schept in een of ander dwars balkje, en er is een open verbinding met de langsbalk(balken) dan zou dat een aanknoping zijn voor mij.
groet, henk lith. (die wel nattigheid voelt, maar niet weet waar het vandaan komt :o(( )
henklith
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor JantjeV8 » 23 okt 2007, 22:52

Een kwetsbare plek is de binnenkant van de kokerbalk.

Neem de vloermatten achter weg.
Peuter het tapijtstrookje wat tegen de kokerbalk zit los vanaf de kant van de achterbank.
Til deze zo ver mogelijk omhoog, als het kan tot voorbij de tussendeurstijl.
Bij de deurstijl tussen voor en achterdeur is vaak wat rottigheid te vinden wat vaak van buiten nog niet zichtbaar is. De bitumenlaag aan de onderzijde lijkt vaak in takt, maar kleine scheurtjes laten heel wat door. Vergeet niet dat het water bij een ritje met de snelheid waarmee je rijdt tegen en langs je auto spuit!!!
Op een of andere manier treedt dit fenomeen meestal eerst aan de rechtse kant van de auto op.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2007/10/24 15:20
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor Semrick » 24 okt 2007, 10:16

Hoi Henk,

Het is maar een idee, heb je al eens met een lampje in je kriksteunen gekeken.
Die horen aan het einde van het buisje dicht te zijn maar uit ervaring weet ik dat het einde van de kriksteun ook vaak verrot is. Als dat zo is dan loopt daar bij een regenbui denk ik wel water door je kokerbalk in.
Zeker omdat jouw probleem alleen optreed als er gereden wordt zou dit naturlijk goed kunnen.
Dus even kijken met een lampje en prikken met een schroevedraaier dan weet je misschien wat meer.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor henklith » 24 okt 2007, 16:53

Hoi Jan en Eric, bedankt wederom voor jullie mee denken :o))
Het is inderdaad zo, dat de kriksteunen aan het einde (dus binnen in) niet dicht zijn, maar het buisje loopt schuin naar buiten, dus hij zou als het ware moeten afwateren.
Vandaar dat ik daar nog niet aan gedaan heb.
Maar misschien is het inderdaad wel een goeie om toch die buizen maar dicht te maken, onderdruk van rijwind weet je natuurlijk nooit precies wat er gebeurt bij regen die opspat van het wegdek.
Ik ga de diameter op meten, en de buizen aan het einde afsluiten met een kurk deel, van een goede wijnsoort uiteraard :o))
Of ik sluit ze af met een dop, aan de buitenkant van de buis.
Groet, Henk Lith.
henklith
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor Semrick » 24 okt 2007, 19:40

He Henk,

Als jouw kriksteunen aan het eind open zijn dan heb je een directe verbinding met de kokerbalk. En dat het pijpje schuin afloopt zal denk ik geen belemmering zijn voor het water om tijdens het rijden toch binnen te dringen. Misschien ontstaat er op de een of andere manier wel een soort onderdruk waardoor het zelfs naar binnen gezogen wordt.
Bij mijn groene waren de kriksteunen (voor) ook aan het einde open.
Ik heb ze toen voor de zekerheid alle vier afgesloten met een dop (van de campingstoelen).

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor Semrick » 24 okt 2007, 19:45

Er zijn overigens orginele Mercedes-Benz doppen voor de dorpel in de handel. Op de vito zie je ze vaak zitten maar ze passen ook op de W123. Ze zijn iets groter dan de doppen op de foto hierboven.
Ik weet dat clublid Speedy38 van autobedrijf HCS in Bemmel ze heeft liggen. Een setje van 4 stuks kost volgens mij 7,50 euro.
Daar kun je dus geen water voor in je doprel laten lopen ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor henklith » 24 okt 2007, 21:19

Hoi Eric, nou ik ben toch weer een heel stuk wijzer geworden, het zou inderdad best eens kunnen dat de open kriksteunen me parten spelen.
Het is een fluitje van een euro cent om dat maar eens dicht te maken, al is het maar voor diagnose.
Heb jij nu permanent een potkrikje achterin liggen voor het geval je een band moet wisselen?
of haal je dan de betreffende dop er even uit.
Overigens heb ik het helemaal niet zo op de oorspronkelijke krik steunen, je hebt er nooit goed zicht op hoe de staat van die dingen is na een jaartje of 30 toch?
Groet, Henk Lith.
henklith
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor henklith » 29 okt 2007, 22:36

Vier doppen geplaatst in de kriksteunen, deze zijn nu goed waterdicht afgesloten.
Nu wachten op technisch weer! of moet ik zeggen op test weer (synaniem voor velen met pest weer)
Groet, Henk Lith.
henklith
 


Re:Geen natte voeten meer, maar wel,,,

Berichtdoor Semrick » 30 okt 2007, 08:19

Hallo henk,

Ik ben benieuwd en ik hoop voor je dat dit de oplossing voor je "water in de dorpel" probleem is.
Ik gebruik inderdaad de orginele krik niet en heb een potkrikje achterin liggen. De doppen blijven mooi zitten waar ze zitten.
De hele constructie van de kriksteunen is zoals je zelf al aangeeft niet geschikt om een auto van minimaal 1400 kg op te krikken.
Hierdoor ontstaan haarscheurtjes in de constructie en de reostpreventie met de ons allemaal bekende rottige kriksteunen tot gevolg.
Beter is het dus om een potkrik te gebruiken en de kriksteun zelf ongemoeid te laten.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten