[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Moeilijk starten, laag stationair : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 22:50

Moeilijk starten, laag stationair

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Dionneke1963 » 23 okt 2007, 17:22

Ik heb een 230E automaat uit 1981 die alleen start als ik wat met mijn gas speel, Hij slaat dan goed aan, maar loopt als ik het gas los laat te laag stationair. Rij ik weg, dan loopt de auto normaal, maar stop ik dan is het stationair toerental weer te laag. Naarmate hij warmer wordt, wordt het toerental hoger en zo rond de 60 graden loopt hij normaal stationair.
Wie heeft er een idee wat dit kan zijn?
Dionneke1963
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor JantjeV8 » 23 okt 2007, 17:44

In zo'n geval vooraan beginnen alle afstellingen te controleren:
Luchttoevoer controleren, luchtfilter controleren, luchtweger controleren.
Klepspelingen controleren en zonodig afstellen.
Is de weg voor de benzine geheel vrij, dat wil zeggen zit er geen verstopt filtertje tussen of iets dergelijks.
Bougies uitdraaien, kleur controleren (dit zegt heel veel), schoonmaken en electrodes op (0,6mm??) maat zetten.
Vonken controleren, compressiemeting doen.
Verdelerkap en rotor controleren en indien nodig de contacten even opschuren alvorens te vervangen.
Ontstekingstijdstip controleren, vervroeging controleren met de lamp.

Doet de auto dan nog niet wat je van hem mag verwachten zal er wat meer aan de hand zijn. Dan ga je de injektoren controleren op nevelen of druppelen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor alex240diesel » 23 okt 2007, 18:54

Ik vind het wel merk waardig dat jouw toerental klimt bij warm worden. Bij mijn weten hoort deze te dalen ivm rijkere afstelling bij koude motor. Is je koude regeling wel goed? Ik vermoed van niet. Dit vanwegen de door jou beschreven reactie. Wanneer je namelijk "te weinig" Brandstof in een koude motor injecteerd zal deze laag stationair lopen, naar maten de motor warmer wordt zal de verbranding makelijker gaan doordat de brandstof beter met de lucht gaat mengen en zal dus ook je toerental stijgen.
Hoe de koudeloop is geregeld bij een M102 weet ik niet, maar jij hebt vast een reparatie handboek waar dat instaat.

Verder zou ik ook beginnen met wat Jan zegt, heb je dat in elkgeval al een keer gedaan ;)
alex240diesel
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor jan280CE » 23 okt 2007, 19:22

Perfect verwoord alex240diesel en janV8.

Uiteindelijk gaat het over de slechte stationair bij koude motor welke ook zou kunnen komen door het tanken van loodvrij 95.
Voordat de discussie over loodvervangers e.d. weer losbarst het volgende:

Mercedes-Benz Service_______________________________________

Technische Kundenberatung Thema Bleifreier Kraftstoff Personenwagen Stichwort Bleiersatz-Additive Gruppe 00-313 Ersatz für 00-113 und 00-114 Stand 03/96


Viele Halter älterer Personenwagen sind durch die Diskussion über den Wegfall bleihaltiger Kraftstoffe verunsichert. Besonders vor der Reisezeit häufen sich entsprechende besorgte Anfragen. Dabei ist die ,,Blei-Zeit" bei Mercedes bereits seit 1985 zu Ende, wir begrüßen den Wegfall des ver-bleiten Kraftstoffes als umweltschonende Maßnahme.

Dazu möchten wir nochmals auf folgende Fakten hinweisen:

Kein Mercedes-Benz Personenwagen ist auf verbleiten Kraftstoff angewiesen. Wenn bestimmte - seit 10 Jahren bewährte - Randbedingungen beachtet werden, können wir die Wahrscheinlichkeit von Folgeschäden durch bleifreien Kraftstoff ausschließen.

Bei der Verwendung von bleifreien Kraftstoffen mit von der Betriebsstoffempfehlung abweichender Klopffestigkeit (z.B. 95 anstatt 98 ROZ) ist der Zeitpunkt der Frühzündung anzupassen. Sofern es sich um Motoren ohne speziell gehärtete Auslaßventil-Sitzringe (einfließend zwischen 1983 bis 1985) handelt, empfehlen wir - bei Motoren mit geringer Laufleistung und ohne automatischem Ventilspielausgleich-, das Ventlispiel alle 10 000 km zu prüfen (halbe Intervalle).

Da alle Mercedes-Benz-Motoren mit bleifreien Kraftstoffen betrieben werden können (zwingend erforderlich bei KAT-Nachrüstung), sind auch keine besonderen Bleiersatz-Additive erforderlich. Wir empfehlen ausschließlich die Verwendung von primäradditivierten Kraftstoffen nach DIN/EN. Negative Auswirkungen von Sekundäradditiven können nicht ausgeschlossen werden.


______________________________________________________________________________ Mercedes-Benz AG Vetrieb Service D-70322 Stuttgart

Eigenlijk staat hier alles al in, en als toevoeging op het bevenstaande zou je ens super 98 kunnen tanken om te zien of je auto dan nog steeds slecht staionair loopt.
Wellicht kunnen deze twee topics van Dionneke1963 samengevoegd worden.

Succes,

Jan
jan280CE
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Dionneke1963 » 23 okt 2007, 22:35

Bedankt voor de reactie, maar ik was al van plan om eerst de auto een grote beurt te laten geven om deze punten te kunnen afschrijven en te kijken of hij het dan nog doet. Ik zoek daarom in de omgeving of in Tilburg zelf nog een handige monteur met behoorlijk wat kennis van Mercedesmotoren. Kleppen stellen en ontsteking is niet voor mij weg gelegd. De rest zou ik eventueel wel zelf kunnen doen, maar als hij dan toch bezig is kan hij dat beetje ook wel even doen. Dan hoef ik niet buiten te staan.
Dionneke1963
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor alex240diesel » 23 okt 2007, 23:02

Tilburg is niet in de buurt en van de M102 heb ik geen documentatie. Ik had je wel graag willen helpen, maar ik heb niet de tijd en informatie daarvoor. Mijn Zaterdagen zijn altijd gevuld en op Zondag, tja dan ben ik aan mijn Camper bezig, of aan mijn eigen Benz. Ik ga er vanuit dat er wel iemand bij jou in de buurt is die je kan helpen. en anders moet je eens naar Pijnacker gaan. Hier is vaak een hobby groep bijeen.
alex240diesel
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Trouwkoets » 24 okt 2007, 08:41

Doinneke, ik begrijp dat de motor in warme toestand lekker loopt. Dan is de basis denk ik redelijk van de K-jetronic.
Het door Jan280DE aangehaalde mogelijke probleem met RON95 benzine (te lage klopvastheid) is waar, maar heeft m.i. met dit probleem niets te maken. Bij gebruik van RON95 benzine (Shell bijvoorbeeld verkoopt langs de snelweg geen RON98 "super" benzine) moet de ontsteking anders worden afgesteld. Moraal: tank bij voorkeur RON98 benzine.
Motormongool heeft samen met Gapnyst ooit eens een mooi boekje over de K-jetronic op het forum gezet. Gebruik de zoekfunctie om de posting daarover te vinden, of neem contact op met deze heren. Het (gele) boekje behoordt tot de technische leergang van Bosch en wordt regelmatig (in het Duits) aangeboden op Ebay.
Wat mij betreft zijn er een paar zaken die extra aandacht verdienen:
[*]De warmloopregelaar. Deze regelaar zorgt ervoor dat de regeldruk bij koude motor wordt verlaagd. Een lagere regeldruk heeft tot gevolg dat er (in verhouding met de lucht) meer brandstof wordt ingespoten dan bij warme motor
[*]De auxiliary air valve (extra luchtschuif) zorgt ervoor dat bij koude motor extra lucht wordt aangezogen, waardoor het toerental wordt verhoogd. Belangrijk is dat de slangen naar de luchtschuif door scheren gaan valse lucht veroorzaken, of niet plat liggen. Kortom nakijken
[*]Je geeft aan dat je bij een koude start moet spelen met het gaspedaal. Een K-jetronic motor moet gestart worden met half-gas, spelen ou niet nodig moeten zijn. De motor moet binnen 3 seconden aanslaan. Binnen deze 3 seconden moet voldoende druk in het brandstofsysteem worden opgebouwd zodat brandstofinjectie mogelijk is.
Start die van jou niet als hierboven beschreven dan is ook de koude startinjector verdacht
[*]Verder zou ik goed kijken de onsteking: afstelling, toestand van de bougies, bougiekabels

Succes<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2007/10/24 08:42
Trouwkoets
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor jan280CE » 24 okt 2007, 11:38

Casper,

Je hebt met je diagnose volkomen gelijk evenwel dit zijn zaken die je als leek op een zaterdagmiddag met een bahco en een schroevdraaier niet effe chekt.
Als de basis niet goed is, en dat is het niet met verkeerde benzine en een niet aangepast onstekingstijdstip kun je je ongans zoeken.
Vandaar dat ik mij aansloot bij alex en jan en effe af wilde wachten totdat deze zaken op orde waren en of de klachten dan ook nog steeds aanwezig zijn.
Pas in het allerlaaste geval moet je je intensief met de K-jettronic bezig gaan houden en de zaken die jij noemt
Gaat gelukkig niet vaak kapot, maar als het dan ook mis is loopt het ook al snel in de papieren.
Op basis van de klacht verwacht ik dat dan ook niet, terwijl als e.v. oplossing het iets hoger stationair afstellen aan de gasklep al veel van de klacht zou kunnen oplossen.

Groet,

Jan

Jan
jan280CE
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Trouwkoets » 24 okt 2007, 12:05

Nou Jan, een paar dingen zijn vrij snel te controleren zoals gescheurde of plat liggende rubber luchtslangen.
En ik verwijs naar het boekje omdat dat vrij toegankelijk is geschreven en een hele goede basis is om de verschillende onderdelen onder de motorkap te leren herkennen. En omdat de motor in warme toestand volgens het verhaal goed loopt denk ik dat het ontstekingsysteem nog in m inimaal redelijke staat verkeerd.
Wellicht had ik mijn suggesties in duidelijke klussen kunnen gieten. Dus nu alsnog:
- Tank alleen RON98 benzine
- Kijk of er rubber slangen plat liggen of gescheurd zijn rondom de K-jetronic
- Kijk of er stroomdraden loszitten rondom de K-jetronic
- Laat weten of de auto start volgens de door mij aangegeven methode (halfgas binnen 3 sec)
- Bekijk bougies en bougieslangen, en check het onstekingstijdstip

Caspar
Trouwkoets
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor jan280CE » 24 okt 2007, 12:18

Sorry Casper,

Mijn reply was niet als kritiek bedoeld.

Op basis van een verhaal probeer ik de kennis van de vrager in te schatten en op basis hiervan hapklare brokken aan te leveren zodanig dat de vrager het begrijpen kan. Dat lukt mij vaak ook niet
In mijn optiek werd er te veel aangeleverd wat pas op het tweede plan zou moeten komen nadat de andere zaken uitgesloten zijn.
Je loopt altijd de kans dat mensen op basis van adviezen overal aan gaan klooien waar ze eigenlijk gezien hun kennis beter vanaf hadden kunnen blijven.

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor alex240diesel » 24 okt 2007, 12:32

Jan,

ik sluit me bij deze bij je aan. Eerst zorgen dat de basis goed is en dan pas dieper duiken in het probleem. Toch heeft Caspar wel glijk aangaande de methode naar het zoeken, en de eenvoud hiervan, maar dit is pas stap twee. Het is noodzakelijk dat je niet iets gaat vervangen omdat iets elementairs defect is, of niet goed staat afgesteld.

Hij beschrijft de methode die ik niet kan beschrijven omdat ik geen benzine auto's meer heb. Ik rij al jaren , 5 jaar ;), met diesels. Waarvan de laatste tijd alleen nog maar met Mercedes.

We zitten hier echter wel met een ander probleem en dat is de temperatuur. Het gehele probleem is puur afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de temperatuur van de motor. Ik weet vanuit mijn tijd bij de Volvo, dat er problemen konden zijn die de klant s'ochtens ondervond, maar die wij niet konden vinden ivm temp. factoren. Wanneer Dionneke1963 bijv. naar Pijnacker zou gaan om het te onderzoeken, zou hij hier al de dag er voor moeten afrijden om te zorgen dat hij de auto koud kan starten bij een Temp. waarbij het probleem zich nu voordoet. Wanneer het nu bijv. 15 Graden zou zijn hoeft het probleem zich helemaal niet voor te doen. Dan kan de lucht al warm genoeg zijn!
alex240diesel
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor JantjeV8 » 24 okt 2007, 13:57

Jan280ce en Alex240diesel,

We hebben het allemaal goed met elkaar voor en voor ieders verhaal valt wat te zeggen.
Het blijft natuurlijk erg moeilijk om op 2 tekstregels even een auto door te lichten.

Ik probeer in elk geval ook het technisch nivo en gevoel van de vraagstellende in te schatten en daarop in Jip en Janneke taal een antwoord op te geven waar diegene iets aan heeft. Iemand op kosten jagen en zeggen vervang dit en vervang dat maar kan altijd nog.

Maar denk er om, het technisch gevoel van iemand trek ik door in zijn verhaal. Hij legt een technisch probleem voor waar hij totaal geen antwoord op heeft, maar weet wel te zeggen dat de motor het verder goed doet...??
Die kreten leg ik dan toch eerst even naast mij neer, een motor vertoont bijna nooit 1 symptoom maar er hangen altijd meerdere symptomen aan elkaar.
Heel vaak gebeurt het dat dergelijke mensen een sputterende auto kopen en denken 'dat heeft ie altijd gedaan dus zal wel zo horen'. Er zijn mensen die het nog niet eens in de gaten hebben als je alle 4 de banden van de velgen haalt en ze rond laat rijden, ze zeggen dan nog dat ie lekker rijd. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, maar moet er m.i. wel rekening mee houden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Dionneke1963 » 24 okt 2007, 20:40

Bedankt, weer wat wijzer geworden. Ik begrijp dat eerst de basis in orde moet zijn voor ik andere dingen laat controleren en dat was ik ook van plan. Zoals al opgemerkt werd is de brandstofkeuze ook nog een vraagteken. Ook hier zijn de meningen en ervaringen verdeeld, maar zou ik kiezen voor V-Power dan moet hij daar ook eerst op afgesteld worden wil alles optimaal draaien.
Blijf het langzaam stationair draaien bij koude motor nog een probleem, dan moet ik verder zoeken. Vooral met een automaat is het niet prettig, want je kan niet wat gas bijgeven voor een stoplicht.

Hij start in ieders geval binnen de drie seconden. Als ik het pedaal wat in trap bij het starten loopt hij zo. Laat ik hem dan even met verhoogd toerental draaien en laat ik het gas los, dan lijkt het toerental ook normaal te zijn. Zet ik hem in zijn D en rij ik weg, dan gaat dit ook vlekkeloos, maar stop ik na 500 meter bij een kruising, dan is het toerental weer wel te laag?? Wegrijden gaat dan ook weer normaal, maar je begrijpt dat ik met de automaat niet wat gas bij kan geven als ik bij die kruising sta.

Ter informatie, een totale leek ben ik ook niet en heb er heus wel wat verstand van, maar van alles wel beetje en had bij mijn opleiding ook brandstofmotoren. Maar mijn probleempje kan gewoon meerdere oorzaken hebben en ga dan maar eens naar een slangetje of klepje zoeken als je niet weet waar ze precies zitten. Ik heb een soortgelijk probleem ooit met een Volvo gehad en daar had de Volvo zelfs 12X voor nodig om het uit te vinden. Toen was het de sensor die de koelvloeistoftemperatuur meette en de choke bediende. Ik dacht dat misschien iemand hier een soortgelijk probleem had gehad en misschien dus wist wat het kon zijn. Ik blijf dus verder kijken naar de reacties, maar eerst mijn brandstofkeuzeprobleem en de grote beurt. Misschien is het dan wel verholpen???
Dionneke1963
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Trouwkoets » 24 okt 2007, 21:42

OK Dionneke, je hebt voldoende munitie om verder te gaan. Een grote beurt zoals de andere mannen zeggen is altijd slim als je het onderhoudsverleden van de auto niet kent. Als dat gebeurt is kan je een hoop oorzaken uitsluiten. Over de brandstofkeuze heb ik net mijn input geleverd in dat topic. En je bent altijd welkom in Pijnacker, gewoon even met Arie bellen en zeggen dat je komt.
Succes, Caspar
Trouwkoets
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Dionneke1963 » 09 jan 2008, 22:22

Tja, de tijd nog niet gevonden voor een beurt, een bezoekje in Pijnacker, maar ik hoop dit nog te doen. Ik had nog een andere topic gevonden over een soort gelijk probleem en daar maakte ze zich niet zo druk. Meerdere wagens hebben dit, daarbij ben ik er nu aan gewend en hij rijdt verders goed en na een paar kilometer is het stationair goed.

Wel bedankt voor alle suggesties en adviezen. Ook deze topic mag van mij gesloten worden.
Dionneke1963
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Dionneke1963 » 02 feb 2008, 00:01

Aangezien de topic nog niet gesloten is ga ik er maar weer mee verder. Samen met mijn vader de grote beurt gegeven. Nieuwe olie, nieuw oliefilter, nieuw luchtfilter, 4 nieuwe bougies (0,8mm), kleppendeksel pakking na het kleppen stellen (0,15 en 0,30mm) ook vernieuwd, zelfs de twee V-snaren. Aan de ontsteking hebben we niets gedaan.

Toen maar eens proberen te starten. Eerst zonder gas proberen,omdat ik hem niet wilde laten verzuipen. Je weet maar nooit, maar hij sloeg meteen aan en hij liep "strakker". Misschien dat jullie het herkennen, alsof het allemaal wat netter loopt, wat geruislozer?

ALLEEN loopt hij koud dus nog steeds langzaam stationair en hij lijkt zelfs meer te trillen, want nu dacht ik zelfs de motorsteun te horen. Naarmate hij wat warmer werd liep hij ook al weer wat beter en het geluid werd minder. Toch lijkt de motor op zich, ook bij gasgeven, netjes te draaien. Bij het inlaat spruitstuk waar mijn vader ook goed rond gekeken heeft toen het luchtfilter er nog af lag, valt niets te zien wat duidt op een lekkage of een lekke slang.

Vandaag weer geprobeerd en hij slaat meestal af na een keer gasgeven of als hij langer stationair draait. Soms slaat hij na gasgeven net niet af en klimt toch weer op naar een te langzaam stationair. Ik dacht na mijn beurt een verbetering te krijgen, maar hij loopt dus slechter stationair. Hij start vlotter, hij loopt netter, maar het stationair is verslechterd.

Zou ik nu toch nog eerst eens de ontsteking moeten laten afstellen?

Post edited by: Dionneke1963, at: 2008/02/02 14:05<br><br>Post edited by: Dionneke1963, at: 2008/02/02 14:08
Dionneke1963
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor 280TEowner » 08 feb 2009, 13:30

Hallo Dionekke1963

Je hebt dus K-Jetronic op je Benz. Dan zou het bij jou goed de extraluchtschuif kunnen zijn die niet terug opent als de motor afkoelt.
Deze moet namelijk geopend zijn bij een koude start en geeft zo EXTRA LUCHT aan de motor om aan te slaan en zo ook de motor versneld stationair te laten lopen gedurende de opwarmfase.

Werking:
Als de motor warmer wordt (koelvloeistof word warmer en verwarmt het waselement van de extraluchtschuif (het gedeelte dat deels dus in de motor zit)) begint de schuif weer te sluiten en verlaagd zo evenredig het stationair toerental . Dit bypass gedeelte is dan weer geheel gesloten.

De warmloopregelaar (dit is iets geheel anders) samen met de het koudestart-inspuitventiel zorgt voor EXTRA BENZINE.

Nou, die EXTRA BENZINE (die heb je) + EXTRA LUCHT (heb je nu ff niet) = voorwaarde voor een brandbaar mengsel voor het aanslaan van een koude motor inclusief verhoogd stationair toerental.

In het Duits heet het ding Zusatzluftschieber. Dat deze defect is of gewoon vast zit, komt schijnbaar veel voor.

Dit ding vervangen of ff losmaken om na te zien, is nogal wat werk omdat het op een rotplaats zit; namelijk midden op het motorblok en onder het grote inlaatspruitstuk van de K-Jetronic.

Als je wilt kan ik je er nog meer over vertellen en ook over het vervangen/losmaken ervan. Ik heb ook foto’s van het dingetje.

Wat je gelukkig niet gedaan hebt is om lukraak maar vanalles te vervangen. :-)

Hoop dat je er wat aan hebt!

MVG, Jules1963 (ben dus ook 45, nog eventjes)
280TEowner
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Chevalric » 08 feb 2009, 14:37

Jules, heb je gezien dat je op een topic van een jaar oud hebt gereageerd?
Volgens mij heeft Dionneke zijn W123 ingeruild voor een opel en is dat ook al een poosje geleden....

Groetjes, Marc
Chevalric
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor 280TEowner » 08 feb 2009, 14:44

Owhhh Ja. Nou zie ik het pas.

Zal ik het staan laten, wat vindt je?

Groeten!
280TEowner
 


Re:Moeilijk starten, laag stationair

Berichtdoor Jaap 230E » 08 feb 2009, 14:48

Goede Mmiddag Forum leden,

Beter laat dan nooit, het is wellicht toch bruikbare informatie voor die gene die er wat aan hebben, tenslotte verjaren storingen niet snel!

Mvg,

Jaap
Jaap 230E
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten