250petrolgrun wrote:
[quote]Inderdaad ik rijd alleen op Shell V-Power en bij iedere tankbeurt loodvervanger toevoegen VOOR het TANKEN! Dan mengt het namelijk bij het vullen van de benzine.
Ik heb hier wel eens gelezen dat sommige leden af en toe Loodvervanger toevoegen??? Ik vind dat raar. Die auto 's zijn toch ontwikkeld om op Loodhoudende Super Benzine te rijden en niet af en toe??
Dus bij iedere tankbeurt loodvervanger voor het Tanken!
Groet, Arno
Nou, volgens een van Jan280CE moedigt MB het gebruik van loodvervanger zeker niet aan. Sterker nog, ze vinden het onzin en raden het af!
Lees mee:
Mercedes-Benz Service_______________________________________
Technische Kundenberatung Thema Bleifreier Kraftstoff Personenwagen Stichwort Bleiersatz-Additive Gruppe 00-313 Ersatz r 00-113 und 00-114 Stand 03/96
Viele Halter �lterer Personenwagen sind durch die Diskussion �ber den Wegfall bleihaltiger Kraftstoffe verunsichert. Besonders vor der Reisezeit h�ufen sich entsprechende besorgte Anfragen. Dabei ist die ,,Blei-Zeit" bei Mercedes bereits seit 1985 zu Ende, wir begr��en den Wegfall des ver-bleiten Kraftstoffes als umweltschonende Ma�nahme.
Dazu m�chten wir nochmals auf folgende Fakten hinweisen:
Kein Mercedes-Benz Personenwagen ist auf verbleiten Kraftstoff angewiesen. Wenn bestimmte - seit 10 Jahren bew�hrte - Randbedingungen beachtet werden, k�nnen wir die Wahrscheinlichkeit von Folgesch�den durch bleifreien Kraftstoff ausschlie�en.
Bei der Verwendung von bleifreien Kraftstoffen mit von der Betriebsstoffempfehlung abweichender Klopffestigkeit (z.B. 95 anstatt 98 ROZ) ist der Zeitpunkt der Fr�hz�ndung anzupassen. Sofern es sich um Motoren ohne speziell geh�rtete Ausla�ventil-Sitzringe (einflie�end zwischen 1983 bis 1985) handelt, empfehlen wir - bei Motoren mit geringer Laufleistung und ohne automatischem Ventilspielausgleich-, das Ventlispiel alle 10 000 km zu pr�fen (halbe Intervalle).
Da alle Mercedes-Benz-Motoren mit bleifreien Kraftstoffen betrieben werden k�nnen (zwingend erforderlich bei KAT-Nachr�stung), sind auch keine besonderen Bleiersatz-Additive erforderlich. Wir empfehlen ausschlie�lich die Verwendung von prim�radditivierten Kraftstoffen nach DIN/EN. Negative Auswirkungen von Sekund�radditiven k�nnen nicht ausgeschlossen werden.
______________________________________________________________________________ Mercedes-Benz AG Vetrieb Service D-70322 Stuttgart
MB adviseert wel elke 10000 km de klepspeling te controleren.
Net als Alex24diesel denk ik dat alle motoren van midden jaren '70 die ook op de Amerikaanse markt werden gevoerd op loddvrije benzine kunnen draaien, met inachtneming van de kleppencontrole. Imeers, vanaf dat moment beginnen ze in Californie op loodvrij te rijden.
Over RON95 of RON98, dan gaat het alleen maar over de klopvastheid. Het gevaar is dat de brandstofnevel in de compressieslag te vroeg ontbrand, dus voordat de uiger het BDP heeft bereikt. De motr gaat dan pingelen en dat is slecht. Het kan op den duur ernstige motorschade veroorzaken. Je kan er binnen grenzen wat aan doen door de ontstekingstijdstip (of liever gezegd de ontstekingsvervroeging) aan te passen, zoals hierboven in het stuk van MB wordt gesteld. De tol die je betaald is verminderd vermogen.
Over mijn motor, een 2.3L M102 injectie met 260.000 km achter de kiezen kan ik zeggen dat deze licht gaat pingelen als ik met RON95 in de tank fors accelereer. Ik tank dus RON98 benzine, en dat is dus geen V-power
.
Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2007/10/24 20:42