door JantjeV8 » 25 feb 2008, 21:48
Als je denkt dat de 'stopper' de pomp niet direct stil zet, kun je eens luisteren wat de motor doet als je onder de motorkap de hevel van de brandstofpomp resoluut omzet.
Blijft hij het dan ook doen is er wat anders aan de hand.
Ik ken het fenomeen als volgt:
Het nadieselen komt vanwege gloeiende roetdeeltjes in de verbrandingsruimte, in de cilinders. Dat komt door onvolledige verbranding wat vaak weer van een slechte inspuiting komt. Het onverbrande roet zet zich af op de kleppen en rond de zuigerrand waar je vaak de stootrand in de cilinder ziet. Natuurlijk zijn compressieverlies en andere slijtagedelen ook debet hier aan, maar met wat minder compressie kan je auto nog steeds heel oud worden.
Het hoeft niet direct tot een revisie te leiden. Ik zou eerder de verstuivers uitnemen en testen en evt. vervangen danwel reviseren. Govert heeft hier onlangs een mooi verslag over gemaakt. Als je dan je motor ook nog eens goed serviced en evt wat dieselreiniger de eerste 2 tanken door de diesel, dan ben je al weer een heel eind.