door JantjeV8 » 13 nov 2007, 18:30
Dat Bonanza effect is een misser van de Mercedes engineers en is een eigenschap die er nooit uitgeengineerd is.
Waarschijnlijk heeft het te maken met een bepaalde 'massatraagheid' van een relatief zware auto, complexe aandrijflijn en beperkt vermogen van deze dieseltjes om die massatraagheid bij weinig gas geven in 1x weg te werken. Pas bij een weer wat hoger toerental trekt het motortje zich door dat effect heen.
Stel het je voor dat je met een bepaalde snelheid aan komt rijden en laat de gas los, de auto drijft dan uit. Dat uitdrijven is een voorwaartse beweging van een bepaalde kracht, het gewicht van je auto duwt inmmers door.
Nu kom je onder een bepaalde snelheid waarbij het toerental van je motor niet echt meer in het 'sterke gebied' zit en ga je toch gas geven.
Op dat moment is het doorduwende gewicht van je auto sterker dan het koppel en vermogen van het motortje, ze werken elkaar wat tegen en met wat moeite trekt de motor zich er doorheen.
Door dat Bonanza effect begint je motorblok in het vooronder op en neer te schommelen wat weer een reactie in je gaspedaal geeft zodat dat effect nog versterkt wordt.
De engineurs hebben dat destijds (grotendeels) weten te ondervangen door een soort gasdempertje op de gashendel op de brandstofpomp te plaatsen, eigenlijk is het niet meer dan een 'lapmiddel'. Daardoor wordt niet iedere beweging van het motorblok in een dot gas omgezet.
Speling op andere plekken in je aandrijflijn zijn ook een oorzaak wat tot Bonanza kan lijden.
Post edited by: JantjeV8, at: 2007/11/13 17:34
Post edited by: JantjeV8, at: 2007/11/13 17:35<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2007/11/13 17:36