[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
nieuwe remschijven : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:41

nieuwe remschijven

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

nieuwe remschijven

Berichtdoor Weizengelb » 25 okt 2007, 10:29

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week wat nieuwe remschijven besteld voor de nieuwe 200T, ik zag door de velg heen dat deze behoorlijk wat groeven hadden.
Nu heb ik hetzelfde 3 weken gelden ook al gedaan voor de 240D. Deze schijven had ik in duitsland besteld, ze kosten iets van 24 euro per schijf en er ston dop Made in germany.

Nu heb ik ze bij de automaterialenhandel besteld gehad. Ze kostten mij daar 40 euro voor 2 stuks. Helaas hebben ze wel schijven voor de voorzijde geleverd in plaats van achter...
moet ik ze ruilen of zijn schijven voor voor duurder dan voor achter?

Ik denk dat ik ook gewoon schijven voor achter erbij koop en alles maar vervang, maar ik twijfel iets over de kwaliteit...
Aan de voorzijde wil ik natuurlijk wel kwaliteitschijven hebben!

Heeft iemand wel eens last gehad van (goedkope?) nieuwe remschijven? of is alles tegenwoordig wel ok?

Anders probeer ik ze wel gewoon een tijdje ;-)
Groetjes,
Mathieu (PS ik hoop dat ik Ate klauwen op de 200T heb en niet weer die K*&%# Bendix)
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:nieuwe remschijven

Berichtdoor Topasbrauner » 25 okt 2007, 11:51

Hoi, heb net op ebay schijven en blokken v+a gekocht voor 79 ex 11 verzenden. Zal ze eens proberen.
Topasbrauner

Berichtdoor Riczun1 » 25 okt 2007, 18:10

Ik ben zelf ook benieuwd of die schijven op de duitse ebay ook nog beetje kwaliteit zijn! Het kost in ieder geval helemaal niet veel.

Ik wil namelijk mijn schijven en blokken ook nog eens gaan vervangen. Of is het verstandig ze bij de automaterialen zaak te halen of zelfs bij de dealer?
Riczun1

Berichtdoor Wiebren240D » 25 okt 2007, 19:25

Hallo Mathieu

waarn die remschijfen dan zo slecht.
wij deeden ze vroeger altijd een keer afdraaien als de remschijfen niet te dun waren staat een maat voor wat van maat weet ik zo niet meer maar achter mogen ze dunner zijn dan voor maar daar zit ook wel verschil in ja leg ze maar op de plank hier in Sneek liggen ook al 2 nieuwe al jaren op de plank als de remblokken niet vast gaan zitten gebeurt er heel weinig met de rem schijfen en van namaak ik heb er zelf nog nooit slechte berichten over gehoord

ik doe zelf altijd met de APK even de remblokken los maaken en goed schoon maaken even nieuw kooper vet erop en een half jaartje later weer zo hou je het mooi gangbaar en gaan je remblokken jaren mee hoort gewoon bij het onder houd vind ik.

hier in Sneek liggen nog wel meer remdelen is van de W115/114 gelijk aan de W123 met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Weizengelb » 28 okt 2007, 14:02

Hoi Wiebren,
Ja afdraaien kan ook natuurlijk, maar die schijven zijn tegenwoordig zo goedkoop...
Nadat ik de schijven achter op de 240D heb vervangen remt de wagen toch nog wel iets beter hoor, ik merk het toch.
Die had ik bij een mercedesonderdelenhandelaar in duitsland gekocht, merk weet ik niet.

Nu heb ik ze van de plaatselijk automaterialenzaak. Voor: geen merk? Achter: HP zwarte doos met rode letters....

Het zal wel loslopen, maar ja staal is staal is nooit zomaar staal...
Het kan eerder roesten, het kan harder of zachter zijn, het kan eerder kromtrekken... je weet het toch niet

Mathieu

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Paul Snip » 28 okt 2007, 19:22

Misschien ten overvloede, maar zorg wel dat nieuwe remschijven even de tijd krijgen om zich te zetten. Inlopen, zeg maar. De eerste paar keer heel voorzichtig remmen. En dan nog een paar honderd kilometer rustig aan doen. Anders kunnen ze heel snel krom worden, en dat is zonde!!!
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor wwwW123 » 29 okt 2007, 12:44

ik heb al een paar keer schijven vervangen. werkt goed. ik denk niet, dat er heel veel verschil is. laat ze 's iets korter meegaan, voor die prijzen...
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Riczun1 » 29 okt 2007, 17:33

Is het overig raadzaam om ook de remblokken gelijktijdig met de nieuwe schijven te vervangen? Ook al zijn de remblokken nog goed?
Riczun1

Berichtdoor wwwW123 » 29 okt 2007, 17:38

je moet altijd de blokken vervangen, als je nw. schijven hebt! bovendien is mijn ervaring wel, dat oude gebruikte blokken nogal eens kunnen brokkelen.
als een schijf is ingelopen, is afdraaien zelden zinvol, die wordt dan snel veel te dun.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Toontje » 29 okt 2007, 17:45

iekssssssss al een paar keer schijven vervangen van de zelfde wagen hoe krijg je dat voor elkaar zal zeker de zeeuwse inborst in mij zijn veel remmen is veel optrekken slijtage extra brandstof dus kost geld.
ben meer voor het vooruitziende rijden kijken op tijd gaspedaal lossen beetje remmen op de motor moet je wel nog op snelheid komen maar kan ook op gemakje he scheeld echt hoor ow en die mensen achter je die haast hebben die zijn te laat vertrokken he whaaaaaaaaaaaaaaa
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Riczun1 » 29 okt 2007, 22:22

Had je tegen mij Toontje? Want ik heb namelijk mijn schijven en blokken nog nooit vervangen. Maar hij remt wat schokkerig, vandaar dat ik toch de boel wil vernieuwen.

Maar je hebt gelijk hoor. Ik kijk ook altijd goed vooruit, is ook nog goed voor de veiligheid!

Ik weet wel dat remblokken en remschijven op elkaar inslijten. Maargoed als ik nieuwe schijven ga aanschaffen doe ik de remblokken er meteen bij. Kan je er gelijk weer voor lange tijd tegenaan.
Riczun1

Berichtdoor Toontje » 30 okt 2007, 06:02

nee maar ik las heb al een paar keer schijven vervangen
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor wwwW123 » 30 okt 2007, 13:42

aan toon; niet van dezelfde wagen :-)...maar van div. wagens.
blokken zijn niet duur relatief.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JantjeV8 » 30 okt 2007, 14:51

Laat je nou niet gek maken, remschijven vervangen. Het is echt zo'n kwik-fit praatje. Breng je auto voor een beurtje naar de garage: Ja ja mevrouwtje, we hebben niet alleen de remblokken vervangen, maar ook vast de remschijven, anders hadden die over 3 maanden aan de beurt geweest. Veiligheid boven alles hoor mevrouwtje. Zullen we nu even afrekenen????

Remschijven heb ik nog nooit vervangen, hooguit een dun randje afgedraaid. Met wat gevoel kun je het zelfs met de slijptol om de inlooprand weg te werken. In het slechtste geval moet je het wiel naderhand 'dynamisch balanceren', dus balanceren terwijl het onder de auto zit.

De remprestatie van de auto (en dan heb ik het niet over moderne snelle auto's maar over onze W123) hangt bij ons veel meer af van de kwaliteit van de remblokken.
Het kan zo gesteld worden dat de goedkopere remblokken vaak sneller versleten zijn, zachter van kwaliteit wat je voelt tijdens het remmen, meer stof op de velgen geven en vaak zelfs piepen tijdens het remmen.
Goede blokken kiezen is belangrijker dan schijven vervangen. Schijven overleven de auto.
Wel na monteren van nieuwe blokken rustig aan doen, de blokken moeten inslijten op het loopvlak van de schijven.

Uiteraard speelt je rijgedrag ook een grote rol bij de slijtage. Bij vaak laat en stevig remmen komt meer warmte vrij. Bij een noodstop van hoge snelheid kan zoveel warmte vrijkomen dat je schijf krom gaat. Die kun je dan afdraaien of vervangen. Een dunne schijf kan minder warmte verwerken en zal bij stevig rijgedrag eerder vervormen, al moet je dan wel heel stevig tekeer gaan.

Remblokken zijn aan vervanging toe als de dikte van de remvoering dunner wordt dan de stalen plaat waar de remvoering op gevulcaniseerd zit. Bij onze W123 overigens vaak met een sleepcontact en een waarschuwingslampje aangeduid.

Als je rem te 'soft' aan gaat voelen: niet zomaar schijven en blokken vervangen, maar de REMOLIE vervangen en goed ontluchten!!!<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2007/10/30 13:56
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor wwwW123 » 30 okt 2007, 16:12

jan, ik garandeer je, dat je wel vaak oude remschijven moet vervangen. meten = weten. in div. boeken en die cd ook, staan de minimale diktes.
ik heb een 350 se gehad, daar kwamen de haarscheuren letterlijk in de schijf! gevaarlijk dus. warmte kan niet weg. na ong. 150000 km. zijn schijven vaak echt te dun...
als geschreven, vaak koop je zo nieuw al voor rond de 50 euro. niet te duur toch?
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Topasbrauner » 30 okt 2007, 16:15

Tja, dan vervang je ze niet. Gelukkig doe ik dat wel bij dunne, met diepe groeven ingesleten, of gewoon verotte remschijven. Vooral achter viel er bij mijn 123 als bij twee 114's echt niets meer te draaien hoor. Bovendien kosten ze minder dan af te draaien.
Topasbrauner

Berichtdoor Toontje » 30 okt 2007, 20:03

hoi hoi
er staat een minimum schijfdikte geschreven voor je auto
en versnellen is tegenwoordig erg belangrijk maar op tijd stil kunnen staan ook wel vind ik zelf
groetjes '
toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Riczun1 » 31 okt 2007, 00:40

Schokkerige remmen duid in ieder geval zeker op kromme schijven. En de kwikfit gaat het niet door hoor, doe het wel lekker zelf ;)
Riczun1

Berichtdoor Weizengelb » 31 okt 2007, 15:17

Precies, lekker zelf doen, is niet moeilijk toch.
Ik wil alleen niet mijn wagen "downgraden" met allerlei inferieure kwaliteit onderdelen. Helaas hebben ze bij de automaterialen zaak meestal niet de originele "erstausstatter" merkdelen. Ik moet er meestal naar vragen en dan moeten ze het betsellen
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek