[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
het belang van goede remmen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 nov 2024, 15:01

het belang van goede remmen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

het belang van goede remmen

Berichtdoor Topasbrauner » 30 okt 2007, 17:54

Deze 123 moest vanacht uitwijken voor een ree en trok scheef bij het remmen en belandde in de sloot, aldus de eigenaar.

Topasbrauner
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 30 okt 2007, 18:18

Damn dat wil je niet meemaken zo iets
Adrieaantjuhh
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor JantjeV8 » 30 okt 2007, 18:29

Uitwijken is meestal niet de goeie reactie, maar wel de meest menselijke.
Doordat jij oplettend bent en om daarmee een ongeval te voorkomen wijk je uit, dat ongeval wordt voorkomen maar door je uitwijk belandt jij in de berm of op de vangrail. De echte veroorzaker blijft ongedeerd en jij zit met de gebakken peren.

Als een auto scheef trekt bij het remmen doet ie dat altijd, ook bij zachtjes remmen zul je ervaren dat je moet corrigeren, weliswaar in mindere mate.
Als je stevig remt terwijl je met 1 of 2 wielen in de berm zit vanwege een uitwijkmanouvre dan gaat het volledig mis en krijg je dergelijke situaties. Niet te hopen, niet te wensen.

Topasbrauner heeft wel gelijk, remmen moeten in orde zijn.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor 200d automatik 1979 » 30 okt 2007, 19:31

Doordat je uitwijkt breng je jezelf in een minder prettige positie, en daardoor gaat het vaak fout. Je hersens triggeren ook foute reacties/reflexen op zo'n moment trouwens.

Op de VRO1+2(motoropleidingen) is mij geleerd NOOIT uit te wijken, maar er tegenaan of overheen te rijden! Wel zo hard remmen als je kan/durft, maar voor de impact remmen loslaten.
Bij grotere obstakels: springen!
Ik ben zelf in 2001 over een A-klasse gesprongen, die ineens voor m'n neus afdraaide. Dan ben je toch wel blij dat je zo'n cursus hebt gedaan hoor!

gr Ton
200d automatik 1979
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Gerespecteerd » 30 okt 2007, 19:38

Waaraan ligt dat precies als de auto scheeftrekt bij het remmen?
Ik heb er namelijk ook last van. Verder slipt mijn linkervoorwiel eerder dan het andere. Een noodstop bij regenweer is geen optie :)
Het vervelendste is dat de auto dus eigenlijk vooral op één wiel remt en daardoor de remkracht veel lager ligt.

Nathan
Gerespecteerd
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor aernout » 30 okt 2007, 19:54

ik gok op gecorrodeerde remblokken en/of pennen waar de remblokken mee vast zitten, en anders een vastzittende zuiger van je remklauw. (eerste is waarschijnlijker)

haal de remmerij eens uit elkaar, en druk de cilinders met een grote tang met beleid naar binnen.
schuur de pennen netjes op en doe er een lik kopervet aan eer ze terug te zetten.
Dan ook de zijkanten van de remblokken (de korte kant) en doe daar ook een beetje vet aan.

Het komt er op neer dat de remblokken zonder weerstand vrij moeten kunnen bewegen van en naar de schijf.
Als je de remblokken na het verwijderen van de borgpennen niet zonder moeite er uit kan pakken, is dat dus al niet juist!
Je moet ze na schoonmaken etc, zonder moeite op de plek kunnen schuiven!!!

Kun je meteen mooi even je blokken checken!

succes met knutselen

Aernout
aernout
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Toontje » 30 okt 2007, 19:58

hoi hoi
Nathan das inderdaat een slecht iets als het staks wat glader word echt een ramp dus
maar kan wel aan een paar dingen liggen meest voor de hand liggende is dat je ene remklauw het beter doet als de andere kan iets vast zitten zuiger remblokje er kan een schijf veroest zijn is dan meestal de andere kant als waar die naar toe trekt .
mijn advies is kijk het goed na en zorg dat je recht remt voorkomt veel elende als het allemaal goed is moet je goed stevig kunnen remmen zoder eigenlijk bij te moeten sturen .
groetjes toontje
groep rotterdam
adoptieveling van noordstergroep

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Gerespecteerd » 30 okt 2007, 20:50

Oké bedankt aernout en toontje.
Ik ging ervan uit dat het ergens aan het hydrolische systeem zelf zou moeten liggen (maar dat kan eigenlijk niet want de druk die links en rechts komt is gewoon altijd gelijk veronderstel ik en kan niet geregeld worden?).
Als het echter gewoon de blokken of staat van klauwen kunnen zijn dan kan ik dat gemakkelijk eens nakijken binnenkort met jullie tips.

Bedankt
N
Gerespecteerd
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor aernout » 30 okt 2007, 21:08

de druk in een hydrolisch systeemis altijd overal gelijk! dus daar zal het echt niet aan liggen.

enne toontje, het is niet meestal, maar ALTIJD de andere kant als waar ie naar toe trekt (anders zou ie daar niet naar toe trekken).

de staat van de gehele toestand, dat is het gewoon.
even kuissen (ik spreek aardig duits he?) en klaar is klara!

greetz,

Aernout<br><br>Post edited by: aernout, at: 2007/10/30 20:08
aernout
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Semrick » 30 okt 2007, 21:09

Hoi Nathan,

Dit is wat Aernout bedoelt.
Waarschijnlijk zien jouw remmen er ook zo ongeveer uit. Kwestie van lang geen onderhout plegen. (in dit geval 4 jaar stilstand).
De auto remde nog wel maar trok ook naar een kant.

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Semrick » 30 okt 2007, 21:11

En zo ziet het er uit na onderhout en met nieuwe remblokken en bevestigingsmateriaal.
Ook heb ik de klauwen zelf gereviseerd maar dat is niet altijd noodzakelijk. De gehele reportage kun je hier vinden;
http://w123club.nl/index.php?option=com ... d=13#46407
Succes er mee want anders lig jij deze winter misschien met de auto in de sloot. ;-( <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/10/30 20:13

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor aernout » 30 okt 2007, 21:39

Nou Semrick,

Dat is inderdaad een hele verbetering!
Maar alleen de remblokken schuren dat ze makkelijk passen is al genoeg!
Beetje kopervet tegen het opnieuw roesten et voila!
Pennen schoonmaken maakt het de volgende keer verwijderen makkelijker.

En de verklaring nog even:
Druk in het systeem is overal gelijk.
Als een van de twee sets blokken vaster zit dan de ander zal degene die het minst vast zit het meest bewegen (weg van de minste weerstand) en die kant zal dan ook meer remmen als de andere kant.
aernout
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Semrick » 30 okt 2007, 21:53

Hoi Aernout,

Daar heb je gelijk in hoor van dat schuren en invetten maar daar ging ik het deze keer niet meer mee redden.
De pinnen moest ik met de dremel doorslijpen om ze te kunnen verwijderen en de remblokken zagen er zo uit. Dan weet je het wel. <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/10/30 20:54

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor aernout » 30 okt 2007, 21:55

jeetje man! wat is dat op de foto? een stuk berlijnse muur ??????

het schuren en vetten was bedoeld voor onze belgische medemens, die remt nog en daar zal dat afdoende voor zijn ....

(word wel een lang topic over een paar remmmen zo ... hihi)
aernout
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Semrick » 30 okt 2007, 22:00

Ja inderdaad.
Het vreemde is dat de auto waar deze remmen op zaten ook nog "gewoon" remde. De wettelijke vertraging haalde hij makkelijk. Hij remt nu uiteraard beter maar ondanks de verschrikkelijke staat van de remmen deed hij het nog wel.
Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak waarom veel mensen denken zolang hij het nog doet zal het wel goed zijn.
En daar ging dit topic nu juist over.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/10/30 21:01
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Paul Snip » 31 okt 2007, 00:33

Je kunt ook niet remmen als er een ree oversteekt... met dit resultaat!

(Heb ik aan den lijve ondervonden)<br><br>Post edited by: paul snip, at: 2007/10/30 23:35

Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Paul Snip » 31 okt 2007, 00:36

Dit dus:

Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor Mercedennys » 31 okt 2007, 01:20

Dag Semrick,

Goed om dit allemaal te lezen en de foto's te zien. Goed onderhoud en dagelijks gebruik van onze W123s, niet laten stilstaan, is dus de beste remedie. Goed om dit soort fotos te zien wat er gebeurt bij 4 jaar stilstaan. pfff!
Mercedennys
 


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor JantjeV8 » 31 okt 2007, 08:31

Kijk ook bij SEmrick naar zijn eerste foto.
Je ziet daar op zijn remschijf 2 blinkende blank stalen banen met daartussen een roestige baan.

De remblokken hebben op die roestige baan dus geen grip gehad wat ten koste gaat van remprestatie.

Als die roestlaag te dik wordt krijg je hem ook niet meer schoon geremd. De roestige laag is namenlijk harder dan de stalen schijf en de remblokken zelf.
Hou dat in de gaten, wat vliegroest rem je zo schoon, dat zit bijne iedere ochtend op je schijven, maar echte roest wordt een probleem wat je aan moet pakken.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:het belang van goede remmen

Berichtdoor wwwW123 » 31 okt 2007, 11:02

ik haal de remklauwen altijd ook helemaal uit elkaar. al onze wagens zijn oud, dan mogen die remklauwen wel 's goed bekeken/opgeknapt worden.
vergeet de remslangen niet! vaak zijn deze van binnen al wat dichtgeslibt, wat de remwerking kan beinvloeden. scheeftrekken hierdoor heb ik ook al eens ondervonden.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten