[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
nieuwe olie stuurbekrachtiging : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:26

nieuwe olie stuurbekrachtiging

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor ruud230 » 31 okt 2007, 18:45

hallo

ik wil mijn stuurbekrachtigings olie vernieuwe
nou is mijn vraag hoe haal je de olie er uit in de garage doen ze dit met een of andere spuit
kan dit ook op een simpele manier
ook heb ik gelezen dat je moet doorspoelen om alle vuille olie er uit te krijgen hoe gaat dit in zijn werk



ruud
ruud230
 


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Wiebren240D » 31 okt 2007, 19:43

Hallo ruud

waarom wil je de olie vevangen?

ik heb mijn ouwe W115/114 nu al 5 jaar en er zit nog steeds de zelfde olie in wel eens wat bij gevult maar nog nooit ververst de stuurbekrachtiging doet het gewoon niks mis mee

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor BenW » 31 okt 2007, 20:18

hier kwam ik een verhaal met foto's tegen:
http://dieselgiant.com/mercedespowerste ... ervice.htm<br><br>Post edited by: BenW, at: 2007/10/31 19:18
BenW
 


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor ruud230 » 31 okt 2007, 20:31

ha wiebren

nou ik wil de olie verversen daar het nou een zwarte massa is
normaal moet het toch rood van kleur zijn
veversen kan toch geen kwaad.

groeten ruud
ruud230
 


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor ruud230 » 31 okt 2007, 20:44

ha benW

ik heb de site bezocht het is een interessante site maar hoe je de olie er uit krijgt is nog een raadsel

groeten ruud
ruud230
 


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Jeroen » 31 okt 2007, 20:48

Het kan nooit kwaad om na een paar jaar deze vloeistof (het is eigenlijk geen olie) te vervangen. Net als bij remvloeistof zal er na verloop van tijd toch enige wateropname plaatsvinden. En dat leidt uiteindelijk tot hogere slijtage/corrosie.

Als je olie gaat vervangen, dan raad ik je aan om ook het filter in de pomp te vervangen. Kost slechts een paar Euro.

Je kunt op twee manieren de olie uit het reservoir krijgen:

1 met een (vacuum) pompje of een grote "injectiespuit"
2 door een slang aan de pomp af te koppelen en de motor even te laten draaien

M.b.t optie 1; een echte (vacuum)pomp is niet voor iedereen weggelegd. Maar bij de onderdelenhandel, of op beurzen, kun je grote injectiespuiten kopen voor een paar Euro. Ideaal om je hydraulische vloeistof en ook remvloeistof op te zuigen!

Optie 2 is de beste methode want dan raak je ook de meeste vloeistof in het stuurhuis en de slangen kwijt. Let wel op dat je de motor maar even laat draaien, want anders loop je kans op drooglopen van je pomp.

Als je wilt spoelen doe je dat op dezelfde manier. Dus gewoon weer vloeistof erin, persslang los en weer even draaien. Of het echt nodig is betwijfel ik. Immers, dit is een hydraulisch circuit en tenzij er grote problemen zijn, mag je ervan uitgaan dat er nauwelijks of geen slijtagedeeltje in de vloeistof zit. En wat er in zit, wordt wel in het filter gevangen en dat kun je als eerder gemeld beter gelijktijdig vervangen.

Let even op als je nieuwe vloeistof erin hebt gestopt. Deze pomp is zelfontluchtend. Maar om dit zo snel en zo goed mogelijk te bewerkstelligen moet je een paar keer je stuur helemaal van links naar rechts draaien. (Rustig draaien!) Je kunt dit het beste doen met de voorwielen los van de grond! Doe je dit niet dan loop je kans dat de pomp de aanwezige lucht en vloeistof als ware het een mixer door elkaar heen klopt. Dan schuimt het gewoon het reservoir uit! Het enige wat je dan nog kan doen is een dag lang alles laten staan en daarna alsnog wielen van de grond en opnieuw proberen.

De kans op dat mixereffect neemt toe naarmate de temperatuur lager wordt. Zomers bij 25 graden lukt het waarschijnlijk nog wel zonder de wielen van de grond. Maar als je zoals ik altijd voor je huis op straat moet sleutelen moet je in de winter toch oppassen. De hydraulische vloeistof is dan gewoon wat visceuser en dat leidt snel tot mixen met lucht.

Even voorwielen van de grond is een fluitje van een cent.

Succes ermee,

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Beaufort » 31 okt 2007, 21:12

Nieuw filter plaatsen, pas op voor de veer die in het resevoir zit.
Wat veel belangrijker is -> gebruik de juiste olie. Gewoon bij de MB dealer ophalen +- 12 euro per liter.

succes
Beaufort
 


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 31 okt 2007, 21:49

als je de olie er uit wilt hebben, zet je de auto het makkelijkst op een brug, i.i.g. met de voorwielen VAN de grond. onder aan de pomp zit ergens een nippel achtig iets, of een bout, (het is al lang geleden dat ik dit heb gedaan) die draai je er uit.
NU moet de tweede man in de auto gaan zitten, de motor starten en het stuur van links naar rechts draaien. pas op dat je een goede grote opvangbak hebt, die olie kan er namelijk behoorlijk uitspuiten, ik had dit indertijd niet in de gaten en ik zat er letterlijk onder. dit doe je net zo lang totdat er niets meer uitkomt.
Dan draai je de bout er weer in, vult het reservoir met olie terwijl je de motor laat draaien, heen en weer sturen net zolang totdat het pijl niet meer daalt. wel even een keer tot slot het stuur een paar keer tot de uiterste standen draaien. eindje gaan rijden, peil controleren, is dit gedaald bijvullen, is het hetzelfde gebleven, niets meer aan doen. wel is het handig na een weekje nog even te controleren.

adriaan

p.s. op deze manier krijg je er geheid meer uit dan met een overmaatse injectiespuit!
AdriaanVogelzang
 


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor wwwW123 » 01 nov 2007, 10:44

is gewoon rode ATF olie (ofwel; automatenbak olie)
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Semrick » 01 nov 2007, 13:48

Weet iemand hoeveel olie er in moet? Met andere woorden wat is de inhoud van het circuit?
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nieuwe olie stuurbekrachtiging

Berichtdoor ruud230 » 01 nov 2007, 21:01

bedankt voor de uitleg wat ik al begrepen heb is dat je beter even een brug huurt je kan dan meteen de rest bekijken van de onderkant,en je zit niet met het probleem van de buiten temperatuur
wat betreft de hoeveelheid olie in mijn onderhoed boekje staat dat er 1,4 liter in moet.

groeten ruud
ruud230
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten