[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken? : Carrosserie & Exterieur - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:50

Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor Gerespecteerd » 01 nov 2007, 19:34

Ik zou op dezelfde manier te werk willen gaan als de topicstarter omdat ik hammerite heb staan.
Dus zonder primer de afdichtkit op het ontroeste metaal en daarop gewoon hammerite zoals je kan zien op de foto's in dit topic. Of is een primer onder de afdichtkit toch aangewezen?

Nathan<br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/11/01 18:36
Gerespecteerd
 


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor Semrick » 01 nov 2007, 20:53

Hoi Nathan,

Ik ben persoonlijk geen fan van Hamerite.
Ik heb het ook gebruikt voor een luchtfilterhuis en het bevalt me toch niet. Het is niet zo sterk en goed als men wil doen geloven. De hechting aan het metaal is gewoon minder dan met goede (2k) primer en lak.
Ik zal je vertellen hoe ik de scharnierbakken heb aangepakt.
Ten 1e heb ik de loszittende lak en roest zo veel mogelijk verwijderd. Een lastig klusje omdat je er slecht bij kan. Het verwijderen van de motorkapscharnier geeft wel enige verbetering maar het blijft lastig.
In dit stadium ben jij nu ook (denk ik).

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor Semrick » 01 nov 2007, 20:59

Hierna de roest behandeld met Fertan. Dit is een zegt men een roestverwijderaar. Ik denk niet dat het echt alle roest verwijderd maar het is wel een goede roestomvormer.
Ik weet niet of dit in Belgie te verkrijgen is maar op deze site kun je alle informatie over het product bekijken en ook online bestellen. 250 ml. kost 12 euro en daar heb ik een hele auto mee gedaan.
http://www.imparts.nl/fertan/index2.html
Op de foto hier onder staat de scharnierbak in de Fertan.

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor Semrick » 01 nov 2007, 21:00

Na de behandeling met Fertan de scharnierbak in de 2 komponentenprimer gezet. Dat kan dan ook nog even lekker in de naden lopen.

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor Semrick » 01 nov 2007, 21:02

Vervolgens de carosserienaden ingestreken met strijkkit.
Daar heb ik bij de scharnierbakken geen foto van dus staat er hier onder een van een andere locatie (voor het idee).

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor Semrick » 01 nov 2007, 21:04

Daarna de scharnierbakken ingespoten met een laag unterbodenschutz cq antisteenslag.

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor Semrick » 01 nov 2007, 21:06

Dit vervolgens weer netjes in de kleur van de auto gespoten.
Ik zeg niet dat dit de enige juiste manier is maar ik heb hier meer vertrouwen in dan in Hamerite

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor Gerespecteerd » 01 nov 2007, 22:00

Bedankt Eric.
Die strijkkit is dat iets dat enkel voor carosserie wordt gebruikt of waar moet je het zoeken?

Bij mij is het zo dat het grootste gedeelte van de bak ooit goed behandeld is geweest in de naden, er was echter een bepaalde plek niet gedaan en daar is er nu een ga(a)t(je) geroest dat ik zou moeten zien dicht te krijgen. Ik heb de oude mastiek die nog goed is gewoon laten zitten omdat de bak er daar nog heel goed uitziet. Over dit alles strijkkit aanbrengen is niet nodig dus en daarmee zal het gaatje ook niet dicht zijn natuurlijk dus ik denk dat ik misschien beter iets anders probeer.

Nathan
Gerespecteerd
 


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor Gerespecteerd » 01 nov 2007, 22:23

Had daarstrax een busje TurtleWax Rust eater uit 1983! gevonden hier in de garage. Deze aangebracht in de scharnierbak en daarnet eens gaan kijken...
Resulaat is spectaculair! Een lichtjes roest stuk is nu weer glimmend metaal en meer roest is mooi zwart. Dezelfde werking als fertan dus, je moet dus alleszins niet bang zijn dat die roestomvormers over datum gaan :D
Gerespecteerd
 


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor JantjeV8 » 01 nov 2007, 23:07

Ik heb nog nooit met Fertan gewerkt, altijd met staalborstels. Maar ik ga het toch eens proberen.

Conserveren is het duurzaamst om het (grotendeels) ontroestte metaal in te spuiten met 2 componenten Epoxy primer, daarna autolak en dan eventueel een Tectyl, wax of Unterbodenschutz.

Gebruik aan je auto NOOIT siliconenkit. Op siliconenkit houdt geen enkele lak of primer of wat voor coating dan ook.
Dan heb je ook nog het probleem dat siliconen nadat je kit volledig hebt verwijderd nog steeds geen hechting van coatings toelaat. Dat kun je al treffen als je per ongeluk een poetsdoek waarin siliconenkitresten in zitten op je auto hebt laten liggen. Als je dan gaat lakken komen er allemaal kratertjes in je verf.

Strijkkitten,ramenkit e.d. zijn redelijk universele kittenop basis van PU (poly urethaan) of MS Ploymeer. Dat zijn allen kitten die geschikt zijn voor lijmen en afdichten op verschrikkelijk veel ondergronden. Het echte verschil tussen deze kitten en merken is vaak de hardheid NA hetuitharden, ook wel de Shore A waarde. De ene blijft elastischer dan de andere.
Met deze kitten heb je geen problemen met overlakken. Je kunt zelfs primer aanbrengen als de kit nog zacht is. Deze kitten harden uit onder temperatuuren luchtvochtigheid.
Het enige wat de levensduur van deze kitten benadeeld is UV straling. Daarom hebben gelijmde voorruiten die zwarte rand in het glas, dat beschermd de lijmkit.
Pekel, benzine, diesel of olie e.d. hebben geen nadelige invloed.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Scharnierbak afgedicht, hoe afwerken?

Berichtdoor De Leo » 30 jan 2008, 22:05

Ik heb gelezen dat enkele van de leden Hamerite gebruiken.
Hamerite is een goede anti roest coating (verf).
Aleen om op of aan een auto te gebruiken ongeschikt omdat deze lak te hard wordt en er dus haar scheurtjes in komen (haast onzichtbaar)
De Leo
 

Vorige

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten