[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Vreemd "geluid" in neutraal : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:48

Vreemd "geluid" in neutraal

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vreemd "geluid" in neutraal

Berichtdoor Gerespecteerd » 13 sep 2007, 00:16

Sinds ik terug ben van een reis van 2500km heb ik er meer last van dan voordien.

Als ik in neutraal sta zonder te ontkoppelen maakt mijn motor soms een soort trillend geluid (vergelijkbaar met het geluid dat de motorkap maakt wanneer ze ontgrendeld is als de motor draait). Als ik de koppelingspedaal indruk is het geluid weg. Het geluid is er niet steeds maar vooral als de motor koud is en als ik soms een paar keer de koppeling indruk dan is het verdwenen. Het lijkt alsof er ergens iets loszit ofdat er ergens teveel speling opzit.

Ik heb echter geen flauw idee waar ik het zou moeten gaan zoeken. Het betreft een 240D en vroeger had hij het niet.

Alvast bedankt voor de goede raad!

N<br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/09/13 00:18
Gerespecteerd

Re:Vreemd "geluid" in neutraal

Berichtdoor nico » 13 sep 2007, 00:27

ik ben er bang voor dat je druklager aan het kapot gaan is..
nico

Berichtdoor Mathieu300CDT » 13 sep 2007, 00:30

Zoals ik het lees vermoed ik dat je drukgroep aan vervanging toe is. Ik weet niet hoe lang je al rijd met de zelfde koppeling en drukgroep het slijt allemaal op een gegeven moment, mischien even langs iemand die er wat meer verstand van heeft hier op het forum.

Succes,
Mathieu300CDT

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 13 sep 2007, 04:07

zoals eerder aangegeven drukgroep 99%
Adrieaantjuhh

Berichtdoor Boy » 13 sep 2007, 10:48

Geendrukgroep/druklager
Kijk hier maar even viewtopic.php?f=6&t=733
Boy

Berichtdoor Gerespecteerd » 14 sep 2007, 19:25

Als het de versnellingsbak zou zijn dan was het geluid toch niet plots opgetreden maar al altijd aanwezig of heb ik het fout?

Het vreemde vind ik dat het er niet steeds is en dat het ophoudt als je de pedaal even indrukt en weer lost.
Gerespecteerd

Berichtdoor Gerespecteerd » 15 sep 2007, 18:48

Ik maak me erg ongerust dus ik ga er nog even over door. Als er ernstige kosten aankomen ben ik namelijk genoodzaakt de wagen te verkopen en dat doe ik dan liever voor dat de koppeling wegvalt of dergelijke.

Kan ik zelf niets nakijken of controleren? Bij warme motor heb ik er trouwens geen last van. Dan maakt hij ontkoppeld ook een lichtjes ander geluid maar zo was het steeds. Hoe kouder de motor hoe erger het is. Minder speling op die lager bij warme motor? Of wat is hiervoor de verklaring?
Gerespecteerd

Berichtdoor Topasbrauner » 17 sep 2007, 11:55

Rustig maar. Als je het geluid niet meer hoort als je even het pedaal in hebt getrapt dan is het waarschijnlijk gewoon je druklager. Het geratel zal dan ook soms stoppen als je even gas hebt gegeven, klopt dat?
Mijn 123 heeft dit ook wel een beetje, en dat zit hem idd wel in de bak zoals Willem beschrijft. Helaas...

Maar hoe dan ook: doorrijden zal niet zo erg zijn hoor. Als je het wel wil verhelpen kost een koppeling set zo'n 150 euro en een bak zo'n 50 of minder. (als je het zelf doet)

Groet Job
Topasbrauner

Re:Vreemd

Berichtdoor Gerespecteerd » 17 sep 2007, 21:33

Topasbrauner wrote:(als je het zelf doet)

Groet Job[/quote]

In dat geval bestaan er geen grote kosten veronderstel ik ;-)... helaas is dat voor mij moeilijk...

Ik zal wel zien hoe het verder evolueert voorlopig. De komende dagen kan ik me alvast bezighouden met mijn scharnierbak die vreemd genoeg weer is gaan lekken :-(

Bedankt
Groeten
Nathan uit het W123-arme land België<br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/09/17 21:34
Gerespecteerd

Berichtdoor Gerespecteerd » 05 nov 2007, 22:33

Nog even iets hierover:
Stel dat je druklager rats versleten is en je drukt de koppelingspedaal in.
Dan valt de motor stil klopt dat?
Gerespecteerd

Berichtdoor Gerespecteerd » 09 nov 2007, 23:18

Ik heb een garage gevonden waar ik de prijs ga vragen om de druklager te vervangen. Dat moet ik vragen toch?

Ik verifiër dan hier wel nog even of deze prijs al dan niet goed is.

N
Gerespecteerd

Berichtdoor Gerespecteerd » 10 nov 2007, 14:05

Toen ik zopas op zoek was naar een waterlekkage onder het dashboard stelde ik vast dat er olie langs de koppelingspedaal liep.

Wat vervangen moet worden is dus vermoedelijk de gehele drukgroep en het druklager?
Dat wordt natuurlijk weer wat duurder :(
Gerespecteerd

Berichtdoor JantjeV8 » 10 nov 2007, 15:01

Die olielekkage heeft niets met het geluid van het druklager te maken. Je hebt last van 2 kwaaltjes.
1 is volgens mij echt het druklager. Het lager zal ca. €25 kosten, een volledige koppelingset met druklager, drukgroep en plaat kost ca € 150,00. Het is een paar uur sleutelwerk, ook afhankelijk of je er goed bij kunt in je eigen schuur.

De lekkage komt denk ik uit je koppelingcilinder in de buurt van het pedaal. Het zou zelfs van je remcilinder af kunnen komen, en in een heel sporadisch geval kan het olieleidinkje naar je oliedrukmeter in het combiinstrument lek zijn.
Gewoon goed onderzoeken welk onderdeel lekt en dat vervangen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gerespecteerd » 10 nov 2007, 20:30

Bedankt voor die info.
De olie lost de lak op de bitumenlaag onder de bekleding gewoon op dus het is volgens mij hydrolische olie en geen motorolie.
Gerespecteerd

Berichtdoor Gerespecteerd » 12 nov 2007, 18:07

Hallo,
Graag nog even jullie mening.

Ik heb via via iemand gevonden die voor mij de herstelling zou willen uitvoeren. Ik moet zelf voor een "koppelingsset" ("kit ambreage" noemde hij dat toch) zorgen (deze zou de hydrolische pompjes bevatten en de druklager enzomeer? klopt dat wel?), dat zou me zo'n €250 kosten volgens die man. Ik zie inderdaad koppelingskits op hbase.nl staan voor zo'n prijs, dat zijn dan complete revisiekits voor de koppeling veronderstel ik dan?
Hij wees erop dat zowel de hoofd als de hulpkoppelingscilinder zou moeten vervangen worden en dat hij best dan ook gelijktijdtig de versnellingsbakolie ververste. Dit wist ik natuurlijk al allemaal via dit forum maar dat kwam wel goed over dat hij er zo over dacht.
In werkuren zou me dit een €160 gaan kosten.

Wat vinden jullie daarvan? Is die prijs goed?

Zelf valt €400 me nogal tegen maar ik weet dan ook niet wat zo'n herstelling normaalgezien kost.

Bedankt!

Nathan
Gerespecteerd

Berichtdoor JantjeV8 » 12 nov 2007, 18:14

Ik schat in dat als je er goed voor staat, dus lekker onder auto die op een hefbrug staat kunt werken en het juiste gereedschap bij de hand hebt dat je iemend met ervaring er ca. 4 uur mee bezig is. Zo'n kerel zou dan ongeveer 40 euro per uur hebben. Oordeel verder zelf maar, een dealer is heel wat duurder.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Gerespecteerd » 12 nov 2007, 19:15

Bedankt Jan,
Dat is inderdaad niet erg goedkoop.

Hij vertelde me dat de versnellingsbak er dan uit moet, klopt dat?

Klopt het overigens wat ik denk dat beide hydrolische cilinders in die "koppelingskit" zitten? Want het is ook nog mogelijk dat die prijs er nog eens bovenop komt als ik me zou vergissen.

Groeten,
Nathan<br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/11/12 18:15
Gerespecteerd

Berichtdoor Wiebren240D » 12 nov 2007, 20:11

Hallo Nathan

ja een kompleete koppelings set daar zit normaal geen koppelings cylinders bij dat klopt

maar ik heb een paar stukjes gelezen als je nu gewoon in de auto rijd en je rijd ongeveer 70km in de 4de versnelling en je geeft dan plank gas maakt de moter dan ook veel meer toeren dan normaal als dat zo is ja dan slipt je koppelings plaat zo niet is de koppelings plaat goed

en de gever en de nemer van je koppelings cylinder die zijn waarschijnlijk lek of het slangetje wat van je remolie potje afkomt is gaan lekken kan ook nog het is een oude auto niet gelijk van het ergste uitgaan eerst alles uit sluiten en dan zien van hoe en wat

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor Gerespecteerd » 12 nov 2007, 20:56

Hallo wiebren,

De koppeling slipt inderdaad niet. Ik denk dat de monteur zowiezo een nieuwe koppelingskit wilt monteren als hij de koppeling demonteert, begrijp anders niet waarom hij zei dat ik een kit moest kopen als ik zei dat het lager vervangen moest worden. Dat zou natuurlijk zonde zijn als dat voor niets nodig is. Misschien wilt hij dat ik een volledige kit koop zodat er zeker geen onaangename verassingen kunnen opduiken tijdens het demonteren van de koppeling.

Als de hydrolische bediening dan nog niet eens inclusief die €250 is dan komt het totaal + werk op meer dan €500.

Er loopt inderdaad olie uit de gever, en elke dag meer want ik heb hem elke dag nodig :(

Het is een vervelende zaak, voor een officiële garage heb ik niet genoeg geld en iemand vinden om de herstelling uit te voeren is ook niet bepaald eenvoudig.<br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/11/12 19:58
Gerespecteerd

Berichtdoor Brijn » 12 nov 2007, 21:16

De kosten van koppelingsplaatvervangingen zijn grotendeels arbeidsloon, bezuinigen op onderdelen is niet verstandig: vervang dus zowel koppelingslager als plaat en drukgroep. PAS OP MET LUK SETJES!!!! Daarin zit vaak de verkeerde plaat (van de MB 209D), die past wel, maar is zonder de extra twee dempingsveren, neem goed het plaatje in je op onder de link van Willem (Boy) 14 postings hoger en controleer aan de hand van dat plaatje dan wat je verkocht krijgt. SACHS setjes zijn duurder maar wel OK.
De lekkende gevercylinder moet je echt vervangen, afgezien van de smeerboel zal hij het binnenkort helemaal opgeven en zit je dus zonder koppelingsbediening. Vervang dan ook meteen de nemercylinder, helaas geven die het ook vaak op, kennelijk in sympathie met de overleden gevercylinder, maar meestal omdat nieuwe remolie agressiever is dan 30 jaar geleden en de oude rubber cupjes daaraan spontaan overlijden. Ontluchten van de koppelingsinstallatie is voor amateurs overigens ook behoorlijk lastig. Het vervangen van de gevercylinder is ook al geen lolletje, hij zit op een rotplaats, houdt pleisters gereed vanwege bloedende knokkels...

Je hebt even pech Nathan maar in dit geval: zachte heelmeesters enz enz enz..

Suc6, Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek