[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
welke dieselmotor in W123? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 12:43

welke dieselmotor in W123?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

welke dieselmotor in W123?

Berichtdoor Harmen » 09 nov 2007, 18:02

hoihoi,

zoals velen waarschijnlijk wel hebben kunnen lezen ben ik op zoek naar een W123 D

ik zoek eigenlijk een simpele, 'onderhoudsvriendelijke' motor in de Benz. Motorisch/technisch gezien heb ik er NOG de ballen verstand van dus vandaar de volgende vraag:

wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen vand e verschillende dieselmotoren die de W123 in zijn serie heeft? de 200D, 220D, 240D, 300D

ik vind het niet zo erg om in een trage auto te rijden, maar is de 200D ECHT heel erg traag???

wat is jullie bescheiden mening over de verschillende motoren? wat heeft je voorkeur, wat rij je zelf en wat zijn dan je eigen bevindingen???

ik hoor graag van jullie!!!
Harmen

Re:welke dieselmotor in W123?

Berichtdoor D!rk » 09 nov 2007, 18:21

D!rk

Berichtdoor Roger » 09 nov 2007, 18:24

Hallo,

Mijn W123 200D ( 1979 ) heeft zelfs maar 55 PK. Maar ik kom zelden of nooit op de snelweg.

Ik vind hem inderdaad heerlijk onthaastend. Super degelijke kwaliteit de motoren.

Tenzij je hem gaat gebruiken voor woon- & werkverkeer met veel snelweg kilometers.

Of je wil er iets achter hangen en mee op vakantie wil.

Zou een 200D goed kunnen voldoen.
Roger

Berichtdoor Toontje » 09 nov 2007, 18:41

hoi hoi
ik heb een 200D en rijd er gewoon elke dag 150 km mee en die onzin van die kan niet mee in het verkeer das larie de helft van de tijd staat het verkeer bijna stil ja kan gewoon 110/115 rijden dan rijd die het lekkerst en ja je hoeft geen sprint te trekken bij het stoplicht maar rij er ook mee naar zuid frankrijk oosterijk duidsland en ik kom overal
rotterdam linz is bijn 1060 km in 11 uur dus je gaat ook gewoon snel
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Motormongool » 09 nov 2007, 19:27

Helemaal mee eens wat het onthaastende effect wat een 200/240D heeft. De auto neemt de tijd, en als je je daarbij neerlegt zul je merken dat je zelf veel relaxter uit de auto stapt.
Bovendien zien andere verkeersdeelnemers al op een kilometer afstand dat je auto 'oud is, traag en stinkt'.Ik heb na ettelijke duizenden km's met een 200/240D maar 1 keer een opgefokte k..t-Renault modus op m'n bumper gehad bij een oprit die zich irritant gedroeg, maar nadat ik iets verder in de versnelling doortrok dan gewoonlijk hield de bestuurster al snel wat meer afstand :-)
In de huidige hurry-hurry maatschappij vind ik het rijden in de Diesel een weldaad.
Motormongool

Berichtdoor alex240diesel » 09 nov 2007, 19:39

Het maakt niet echt uit welke diesel je neemt. Ze zijn allemaal niet snel, oer degelijk en blijven daarom ook gaan. Onthaasting is een van de dingen die ze me brengen, maar de 240D, waarin ik rij, roffeld herlijk bij 120/130 per uur. Verbruik van deze rakkers is zeer verschillend. De beste 300 kan tippen aan een 240. De 200 blijft vaak in de buurt van een 240. Ik denk dan ook dat je financieel gezien het beste in een 240 kan rijden.
Maar het blijft allemaal maar subectief gezwets hier en je moet zelf de keuze maken. Technisch gezien zijn ze namelijk allemaal goed ;)
alex240diesel

Berichtdoor Wiebren240D » 09 nov 2007, 19:56

Hallo Harmen

wat de leden hier voor al zeggen is waar.

maar bij deze Mercedes is de techniek simpel en een diesel is gewoon betrouwbaar ja betrouwbaar is ook weer betrekelijk is maar net wat je koopt er is rotzooi genoeg te koop je moet gewoon iemand mee nemen die er verstand van heeft.

als leek een oude Mercedes koopen zou ik niet doen.
een W123 kan zoveel verborgen gebreken hebben dat wil je niet weten.

ga nooit op een verkoop praatje af wat de verkoper zegt en een APK is ook maar een moment op name eerlijk waar

ik zit mijn leven al in de Mercedes eerst de W115/114 en toen de W123 ik kan ze wel dromen maar je moet gewoon ook een beetje geluk hebben met wat je koopt.

en als je zelf maar een beetje technis onderlegt bent kun je een boel zelf doen dat is gewoon zo

maar veel suc6 met de keuze ik rij zelf in een W115/114 met W123 modificaties voldoet mij prima hoor zo een oude 240D 3.0 van 1975

groeten van Wiebren ut Snits tel 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor Paul Snip » 09 nov 2007, 20:04

Een 240 diesel is op zich de beste keus. Behoorlijk zuiniger dan een 300. En toch redelijk wat power. Ook loopt een 300 vaak wat rauwer dan een 240.
Ik rijd zelf een 300D automaat. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 11. Met een 240 moet 1 op 14 goed haalbaar zijn.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor Brijn » 09 nov 2007, 20:18

Ik heb een 300D en een 240TD en Paul heeft gelijk dat een 300 wat rauwer loopt dan een 240. De 240 waar ik het meest in rij (de 300 is van mijn vriendin die er elke dag mee van Diemen naar Schiphol v.v. ploetert) de 240TD dus is best traag, maar niet zo traag dat je een rijdende chicane bent, op voorwaarde dat je regelmatig gas op de plank durft te trappen. Hij is zo solide dat ie geen kik zal geven, anders gezegd: niet ontzien, 12 uur lang snelweg met 120 km/h (bijna zijn topsnelheid) is geen enkel probleem.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Govert » 09 nov 2007, 20:22

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 21:06
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Vinnievw » 09 nov 2007, 22:46

Ik heb een 220D, en snel is het inderdaad niet. Toch rijdt het absoluut onthaastend en is het verbruik nog binnen de perken (1 op 11,5).
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977

Berichtdoor Markparket » 09 nov 2007, 22:53

Nog even over de hoeveelheid trappelende paardjes...

Die is in de loop der jaren veranderd....

Eeen 240D met 72 PK was ooit 65 PK....

Scheelt er wel 7!!!!

En een 200D heeft ook een verschil van 5, namelijk van 55 naar 60 PK (bijna 10%!!!)

300D idem, en dan heb ik het nog niet eens over Turbo met of zonder intercooler!

Eeen 220 D heeft volgens mij in de W123 altijd 60 PK gehad.....overigens zijn deze 220 D modellen zeldzaam en nu dus redelijk 'gezocht'

Groet,

Mark
Markparket

Berichtdoor 2m1300TDT » 10 nov 2007, 02:50

Ik mis de 300 turbo, 125pk, net terug uit Frankrijk (2000km) en de tempomat op 138km gezet.
Het verbruik is niet zuinig, 1:10, maar lekker meerijden was geen probleem.
En zelfs met 5 personen en bagage keine problemen.
De diesel in frankrijk was wel duurder €1.25...
2m1300TDT

Berichtdoor Markparket » 10 nov 2007, 02:54

Man,

Daar droom ik van!

Met mijn 200 automatik op benzine met een zijden voetje en niet harder dan 110 mag ik blij zijn met 11 liter op 100 (1 op 9) !!!

Ik ga NU een diesel zoeken!!!
Markparket

Berichtdoor Harmen » 11 nov 2007, 16:19

hoihoi allemaal!!!

kort samengevat zit er qua onderhoud, degelijkheid etc etc weinig verschil in de verschillende Diesel motoren...

heb gisteren in een 200D gereden en dat was redelijk goed te doen, vond ik! hij is inderdaad wat traag, maar de 120km/h haalt ie wel!!!

dan kies ik toch voor de goedkoopste versie, zuinigste versie..... dan zou dat gewoon de 200D moeten zijn toch? daar worden er redelijk wat van aangeboden en veel mensen willen blijkbaar toch harder kunnen rijden en zijn op zoek naar een 240D of 300D....

of denk ik nu verkeerd?
Harmen

Berichtdoor Toontje » 11 nov 2007, 17:01

120 haalt die wel 120 haalt die wel 120 haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalt die makkelijk ja en kan nog veel harder ook 200D ja

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor MajikSimon » 11 nov 2007, 17:02

@ harmen laat je neit gekmaken he

kijk je hebt de 200 220 240 en 300.
Allemaal rijden ze zoals ze zijn ingereden. hetb je een 200D die als taxi is ingereden, dan is ie vlotter dan een 300D.Er zijn ook 300D's die gereden zijn door "opa's"...en die zijn echt traag.

De 220 zou ik laten staan, is maar heel kort gemaakt en niet het best qua techniek
maar dat moet je zelf weten..

de 240 is erg populair onder marokkanen en daarom duurder maar kun je altijd weer kwijt daardoor. ik vind de 240 heel vlot rijden, de motor komt snel op toeren en trekt goed door..300D's zijn vaak wat slomer, zijn vaak ook rustig bereden.

De 300D en turbodiesel zijn wat duur...door hoe het klinkt: een dikke 300D "bekt" beter dan een 200D.Mensen rijden niet graag met een " instapmodel"

Toch is er niks mis met een 200D en ik denk dat het met de 240 de fijnste motoren zijn.
Eigenlijk is het onzin je in te perken door specifiek naar een type te zoeken
Belangrijker is de algehele staat van de auto en motor. Liever een goede 200D dan een afgetrapte 3x teruggedraaide turbodiesel...

de dieselpompen van na 9/79 zijn veel beter, verder is 60 a 80% van wat hier rondrjdt 200D en dus ook van wat er wordt aangeboden...daarnaast zijn er nu mensen redelijk wat mensen die erop terugkomen gezien he tonderhoud verbruik, roest etc.... vandaar dat op marktplaats vrij veel 200D staan...
Zoals bovengezegd, de 240's gaan nog altijd veel weg naar marokko..daarm zijn die ook vrij vaak snel verkocht..

de 200D is mijns inziens minder zuinig dan een 240D...

maar da's mijn mening<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2007/11/11 16:10
MajikSimon

Berichtdoor Gerespecteerd » 11 nov 2007, 17:40

Ik zou toch geen 200D willen. Het optrekken daar zit ik niet mee in. Zolang je niet op de autostrade moet kan je gewoon lekker op koppel rijden, ik ga in 60 al naar 4de bijvoorbeeld met de 240D en je kan de motor gewoon rustig houden.
Het vervelendse vind ik dat je bij 100km/u al erg hoog in toeren zit. Bij 120 al in die mate dat het storend is en veel verbruikt.
Met een 240D is af en toe eens 120 rijden nog te doen maar ik zou het toch niet dagelijks willen doen en met een 200D is dat nog erger.
100km/u is eigenlijk genoeg voor deze motoren maar ik heb het moeilijk om zo traag te rijden.
Ikzelf zou liever een 300 hebben om net dat beetje comfortabeler iets sneller te kunnen gaan.

Maar zoals gezegd is de motor niet echt het belangrijkse criterium om je wagen op te beoordelen. Alle 3 de diesels zijn traag maar je kan er goed mee rijden in het gewone verkeer.
Gerespecteerd

Berichtdoor Harmen » 11 nov 2007, 17:48

hij is natuurlijk dan wel een stuk minder zuinig.... toch?

heb nu ook nog een 300D aut. '79 op t oog...

is dat lekker in een automaat te rijden? wel enorm easy..... onthaasten met hoofdletters wordt dat dan... :P
Harmen

Berichtdoor Chevalric » 11 nov 2007, 17:55

Ik kan niet oordelen over een 200D of een 240D, nooit in gereden.
Maar over de 300D kan ik kort iets toevoegen en ik ben geloof ik net zo'n beginner als jij harmen.

Mijn 300D is bij 90 km/h vrijwel net zo luidruchtig als bij 120 km/h. Ofwel ik vind het prettig cruisen tussen 110 en 120 km/h.
De motor hoeft niet veel toeren te maken en klinkt lekker.

Mijn verbruik ligt rond de 1:12,5 maar dat is wel gemeten met vrijwel alleen snelweg rijden.

Ook deze auto is geen held in optrekken, maakt mij niet uit ik diesel rustig over de wegen.

Waarom ik voor een 300D heb gekozen? Het was de eerste auto in fatsoenlijke staat die ik in mijn zoektocht tegenkwam.
Heb een 200D bezocht maar meteen weer omgedraaid nadat ik de auto en verkoper gezien had, beiden waardeloos.
240D niet gezien. Een andere 300D was redelijk maar wel roest, in gereden en maar reed minder mooi dan mijn huidige.

Suc6

Marc
Chevalric

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto