door Brijn » 11 nov 2007, 20:14
Ik begin de weg een beetje kwijt te raken. Wat me bijblijft is:
Motor komt nauwelijk op temperatuur met de thermostaat er uit:
1. Niks mis met de temperatuursensor, want die meet correct te koel (th eruit) of te heet (th erin).
2. Niks mis met de radiateur, althans niets bijzonders, want koelt goed met th eruit.
3. Het blok is nietverstopt of gecorrodeerd, want koelt (te) goed met th eruit.
4. De kachel wordt lekker heet, dus geen (erge) luchtbel, de kachel aansluiting is het hoogste punt.
5. Niks mis met de waterpomp want die is nieuw en houdt de zaak te koel met th eruit.
Motor wordt echt te heet met thermostaat erin (85 is echt het maximum, 90 is NIET aanvaardbaar, laat staan 100).
Ergo: Of de thermostaat deugt niet of zit verkeerd om of de bypass is kaduuk, daar moet je het in eerste instantie zoeken.
Een (beetje) lekke kop(pakking) is geen pretje, maar de temperatuur zou zelfs dan echt binnen de perken moeten blijven bij een goed "open" koelsysteem. Bij een lekke koppakking voelen je radiatorslangen knoeperhard aan (drukopbouw van uitlaatgassen in het koelwatersyteem) en is het afdraaien van de radiatordop echt gevaarlijk, daar kan dan een geyser uit spuiten.
Disclaimer: ik ben ook maar een amateur (frans voor: liefhebber), en ik kan het evengoed mishebben.
Suc6, Bert<br><br>Post edited by: brijn, at: 2007/11/11 19:22