[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:04

Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor C@rlo » 26 okt 2007, 13:08

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een vaag probleem. Als ik s' morgens met een koude motor wegrijd, loopt het toerental van de motor flink op als ik de versnelling opschakel. Bij terugschakelen merk ik echter niets vreemds.
Als de motor warm is, heb ik dit probleem niet meer.
Het betreft hier een handgeschakelde 300D.

Herkent iemand dit probleem?

Groeten,
Carlo.
C@rlo
 


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor marco123 » 26 okt 2007, 13:17

gas blijft wat hangen ??

marco
marco123
 


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor Henk1959 » 26 okt 2007, 13:52

hallo

Iets dergelijks heb ik ook.
Mijn 230C LPG loopt stationair bij koude moter te hoog in toerental.
Als de moter warm is, dan loopt ie prima, muisstil
hij start met de tweede keer
Nu het iets kouder wordt pas bij poging drie
Hoop niet dat het straks 15 graden gaat vriezen......

groetnis fan Henk

NOORDSTERGROEP
Henk1959
 


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor wilvandijk » 26 okt 2007, 19:37

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij één van mijn 240 diesels. Bij de brandstofpomp zit een gasdempertje. Deze bleef bij mij hangen waardoor het toerental bij koude motor soms hoog opliep. Dempertje vervangen en het probleem was bij mij opgelost.<br><br>Post edited by: wilvandijk, at: 2007/10/26 19:38
wilvandijk
 


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor Wiebren240D » 26 okt 2007, 19:50

Hallo Carlo

wat Wilvandijk zegt is denk ik ook de oorzaak.
om te proberen even dat klene demprtje eraf haalen dat merk je gelijk maar probeer het maar even dat schokbreekertje moet iets wwerstand geven als je het met de hand heen en terug beweegt zo niet even vervangen en het euvel is op gelost

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor C@rlo » 26 okt 2007, 22:14

Stationair is er niets aan de hand, alleen als ik het koppelingspedaal indruk en het gaspedaal loslaat schiet het toerental ineens flink omhoog. Als ik dan even de koppeling inhoud, zakt het toerental ook weer.
Kan dit dan toch aan dat gasdempertje liggen?

Groeten Carlo.
C@rlo
 


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor Brijn » 27 okt 2007, 09:50

Bijna zeker het dempertje, ik geloof dat het overigens een oliedempertje is, vervangen duurt ongeveer 10 seconden. Is ook geen idioot duur dingetje, drie tientjes o.i.d. Dit dempertje is bedoeld om abrupte toerentalwisselingen, zoals bij plotseling gas loslaten bij het koppelen, te dempen, geleidelijker te laten verlopen, maar als het dempertje te vast zit doet ie z'n werk te goed, houdt de gasstand vlak voor het loslaten van het gaspedaal dus vast, trap je de koppeling dan in dan is de motor plotseling onbelast en schiet het toerental omhoog. Ergo: nieuw dempertje!
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor marco123 » 27 okt 2007, 10:55

hallo ,haal anders eerst het dempertje er af en smeer war stangetjes en ga dan zonder het dempertje maar eens rijden.

groetjes
marco
marco123
 


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor C@rlo » 10 nov 2007, 20:31

Bedankt allen,

Tip van Marco123 lijkt te werken.

Dempertje er tussen uit, en probleem lijkt voor alsnog verholpen.

Groeten C@rlo.
C@rlo
 


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor JantjeV8 » 10 nov 2007, 23:54

Wel even een nieuwe terug er opzetten,anders begint je dieseltje met een Bonanza effect raar te doen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor C@rlo » 13 nov 2007, 16:58

Hoe kan het bonanza-effect ontstaan als de gasdemper ontbreekt?

Groeten,
Carlo
C@rlo
 


Re:Hoog toerental bij op schakelen (bij koude motor)

Berichtdoor JantjeV8 » 13 nov 2007, 18:30

Dat Bonanza effect is een misser van de Mercedes engineers en is een eigenschap die er nooit uitgeengineerd is.
Waarschijnlijk heeft het te maken met een bepaalde 'massatraagheid' van een relatief zware auto, complexe aandrijflijn en beperkt vermogen van deze dieseltjes om die massatraagheid bij weinig gas geven in 1x weg te werken. Pas bij een weer wat hoger toerental trekt het motortje zich door dat effect heen.

Stel het je voor dat je met een bepaalde snelheid aan komt rijden en laat de gas los, de auto drijft dan uit. Dat uitdrijven is een voorwaartse beweging van een bepaalde kracht, het gewicht van je auto duwt inmmers door.
Nu kom je onder een bepaalde snelheid waarbij het toerental van je motor niet echt meer in het 'sterke gebied' zit en ga je toch gas geven.
Op dat moment is het doorduwende gewicht van je auto sterker dan het koppel en vermogen van het motortje, ze werken elkaar wat tegen en met wat moeite trekt de motor zich er doorheen.

Door dat Bonanza effect begint je motorblok in het vooronder op en neer te schommelen wat weer een reactie in je gaspedaal geeft zodat dat effect nog versterkt wordt.
De engineurs hebben dat destijds (grotendeels) weten te ondervangen door een soort gasdempertje op de gashendel op de brandstofpomp te plaatsen, eigenlijk is het niet meer dan een 'lapmiddel'. Daardoor wordt niet iedere beweging van het motorblok in een dot gas omgezet.

Speling op andere plekken in je aandrijflijn zijn ook een oorzaak wat tot Bonanza kan lijden.

Post edited by: JantjeV8, at: 2007/11/13 17:34

Post edited by: JantjeV8, at: 2007/11/13 17:35<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2007/11/13 17:36
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten