[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oliedruk / compressie : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 06:00

Oliedruk / compressie

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Oliedruk / compressie

Berichtdoor Mercedennys » 28 maart 2006, 09:57

Wie kan mij geruststellen?

Ik rijd een 300TD turbodiesel 523.000km. Als ik een warme motor heb zakt de oliedruk bij een stoplicht tot 1.5 Bar.
Als ik vervolgens optrek schiet ie meteen omhoog naar de volle 3 bar. (lijkt me goed)

Vaak hier en daar gelezen dat het geen kwaad kan maar boven 2 bar is weer beter bij stationair / in versnelling...

Tis een turbodiesel dus er is genoeg kracht waardoor ik niet zo doorheb dat de motor minder (zou) worden qua kracht enzo.
Als de motor nog koud is, trekt ie heel langzaam op. Vol gas doet ie niets, zeg maar. (op mijn werk rijd ik vanuit stilstand niet makkelijk de parkeergarage uit omhoog maar neem een aanloopje)

Wie o wie weet of dit kwaad kan? Kan ik hier uit opmaken dat ik de motor moet reviseren of niet?

En als de compressie dan minder is, wanneer is het dan echt afgelopen en moet je tot revisie overgaan?

ik hoor het graag. (of misschien liever niet..)

groet,
Mercedennis
Mercedennys
 


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor Lode » 28 maart 2006, 13:39

Die oliedrukwaarden van jou zijn gewoon heel mooi. Bij stationair mag die terugzakken tot 0,5 bar maar de waarde 1,5 is voor een in goede staat verkerende motor gewoon zoals het hoort. Tenminste, zo is het mij geleerd.
Lode
 


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor MajikSimon » 28 maart 2006, 14:57

MB geeft zelf aan in d boekjes wat 0.3 bar genoeg zou zijn....

ik heb altijd begrepen dat 1 bar het minimum is...en veel motoren die nog prima zijn met 3 a 6 ton zitten daarop. Standaard is de druk als ie warm is na een harde rit op de snelweg 1 a 1.5. Terwijl ie bij stadritten ook warm niet onder de 1.7 a 2.3 komt.

het hangt een klein beetje af van de viscositeit olie dir je gebruikt, maar ik heb tot nu toe erg weinig verschil gemerkt tussen verschillende merken.

Eigenlijk zou je een olie willen hebben die warm "dik" is, zoals 20w50, maar die is koud weer zo dik dat het koud niet echt lekker start. De 15w50 en 10w50 zie je hier haast niet te koop ik heb het alleen af en toe in frankrijk gezien.

de minimum waardes voor de compressie zijn ongeveer 15 bar...en maximale onderlinge verschil max 2 bar
Dus die zou je dan even moeten meten.


ik zou me niet druk maken, ook de turbodiesel is koud erg traag vind ik


Greetzz<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/03/28 15:05
MajikSimon
 


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor MarceldB » 28 maart 2006, 16:03

Is je turbo nog wel goed?
MarceldB
 


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor Weizengelb » 28 maart 2006, 16:26

Met turbomotoren heb ik weinig ervaring, maar ik kan me voorstellen dat bij koude motor de dikke olie moeite heeft om de turbo-as te smeren. Deze zal wel in een oliefilm zwevend gelagerd zijn.
Misschien draait de turbo niet goed bij koude olie?
Dit lijkt me niet goed voor de turbo(lagering). Misschien helpt een koud-dunnere olie zoals 5W-50 of zo, wat heb je er nu in?
20W... lijkt me te dik, 15W ook.
Wat staat er bv. in de originle specificaties?

Groeten,
Mathieu
PS de oliedruk lijkt me prima
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor MajikSimon » 28 maart 2006, 20:22

semi synthetische 10w40 olie is prima. Gewoon vaak verversen.Eignelijk moet je na een harde snelwegrit je motor nog 1 a 2 minuten later doorlopen om de turbo nog te smeren.Dat doet helemaal niemand.

De hele turbomotor is wat gevoeliger voor goede olie dan de normale, ook omdat de turbo zelf erg veel toeren maakt en gesmeerd wordt door gewone motorolie.

Ik denk niet dat je turbo kapot is, die hoor je ook wel fluiten vanaf 2500 a 3000 toeren
MajikSimon
 


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor Mercedennys » 28 maart 2006, 21:19

Dank voor alle reacties. Geweldig telkens weer hoe in dit forum iedereen voor elkaar klaarstaat en snel met goede tips en opmerkingen komt. Dank!

Turbo is nog goed, inderdaad, fluit in de hogere toerentallen. Daarnaast, als de motor warm is rijdt 'ze' helemaal geweldig hoor! En het verschil met een 300TD nonturbo is nog steeds zeer goed te merken.
Alleen stond ik een keer raar te kijken dat ik met geheel koude motor kruipend de parkeergarage uitkwam. Huh?

Tis natuurlijk een oude auto en weer dat ze rustig warm moet worden en na een lange rit weer even de laatste minuten rustig zodat de turbo kan afkoelen.

Ben benieuwd hoe de oliedruk is van anderen maar ik denk dat ik nog steeds gelukkig mag zijn met 1.5 bar bij stationair, in zijn versnelling. In stationair, P stand, is het weer iets hoger aangezien de automaat niet 'trekt' aan de auto.

Dank!

Mercedennis
Mercedennys
 


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor Mercedennys » 01 nov 2006, 11:04

Tijdens een opknapbeurt van het plaatwerk van mijn 300TDT ook de compressie laten meten, op aanraden van mijn mannetje.

Ik wilde het eigenlijk niet weten maar goed, toch maar laten doen.

Ik lees op het compressie papiertje van IVEKA:
Zylinder
1 - 29 bar
2 - 26 bar
3 - 27 bar
4 - 25 bar
5 - 26 bar

Sjonge jonge, en dat voor een auto met 550.000km....

Nieuwwaarde is toch 30 bar voor een cilinder??

Kan het niet anders dan dat deze motor (voor mijn tijd) al een keer een revisie heeft ondergaan?

Afijn, hierbij dus de uitslag. Ik denk dat ik nog erg lang in mijn 300TDT kan blijven rondrijden.

een compressie volle groet,
Mercedennis
Mercedennys
 


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor Wiebren240D » 01 nov 2006, 18:54

hallo Mercedennis

die waardes zijn toch goed vind ik maar bij deze KM stand ik weet het niet ik denk dat er al eens een andere moter in is gekomen want normaal nieuw is het 25 bar en in mijn boek staat van 21 bar ik weet niet wat ik geloven moet maar ik hoop dat Willem v Everdingen even langs komt die weet het precies hoe het zit

MVG Wiebren Nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor Mercedennys » 01 nov 2006, 19:19

Wiebren,

Ik ben even gaan bladeren in het onderhoudsboekje. In juli 1996 is heeft er een koprevisie plaatsgevonden bij 370.000km en kostte destijds 2309,41 gulden (en 2 nieuwe kleppen) Dus verklaart een hoop.

Maar goed, inmiddels al weer bijna 200.000km verder en dan deze compressie waarden is dus nog steeds een goed resultaat.

@Wiebren, de knop voor de punt staat rechts van de spatieknop ;-) Aan de andere kant herkent iedereen jouw input door het ontbreken van een punt na elke zin natuurlijk!

Misschien kan Willem nog even reageren wat de begin/nieuwwaarden zijn voor inspuiters. Ik hoor het graag.

groets,
Dennis
Mercedennys
 


Antwoord:Oliedruk / compressie

Berichtdoor Wiebren240D » 01 nov 2006, 20:16

hallo Dennis

de inspuitdruk van de verstuivers
door jou inspuiters genoemd die staat op de verstuivers zelf bij mijn ene 5 cylinder is dat 115 bar ik denk bij de andere ook maar ik heb een dik boek daar staat het denk ik wel in

maar ik kom 18-11 toch naar het westen als je tijd hebt zie ik je wel

groeten Wiebren Nieuwenhuis
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten

cron