[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Geen licht in cabine : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:52

Geen licht in cabine

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Geen licht in cabine

Berichtdoor Chevalric » 14 nov 2007, 17:07

Hoi allemaal,

Zoals de topictitel aangeeft, heb ik sinds afgelopen weekend geen licht meer in de cabine.
De klokken (klok, snelheidsmeter, temperatuurmeter) worden niet meer verlicht, maar ook de knoppen die de kachel bedienen geven geen licht meer.
Opvallend genoeg doet het lampje van de achterruitverwarming het wel.

Mede door dit laatste dacht ik aan een kapotte zekering.
Deze heb ik allemaal bekeken en ze leken allemaal heel.
Toch maar even nieuwe gehaald (kosten gelukkig toch maar 7 cent!) en nummer 1 vervangen.
Ik las in de handleiding die in het zekeringsdeksel dat nummer 1 het zou moeten zijn.
Dit leverde echter geen licht op in de cabine.

Is nu het verlichtingslampje defect?
Dan vraag ik me nog steeds af waarom de verwarmingsknoppen ook niet verlicht zijn...

Of heb ik per ongeluk toch de verkeerde zekering te pakken (ondanks dat ze allemaal heel leken)

Bedankt voor de hulp!

Groetjes,
Marc
Chevalric

Re:Geen licht in cabine

Berichtdoor Govert » 14 nov 2007, 17:09

Hoogstwaarschijnlijk de dimmer. Op het forum al uitgebreid behandeld, even zoeken op dimmer en je vindt alles.

Even draaien aan het dimmerknopje, waarmee je ook de dagteller op nul zet, en misschien heb je weer licht.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Topasbrauner » 14 nov 2007, 17:11

Hoi Marc, een bekende kwaal. Draai maar even aan je knop waarmee je ook de dagteller weer op nul zet en je zult weer licht hebben.

Het euvel is je dimmer die achter die knop zit. De contactvlakken zullen vuil zijn en soms dus geen contact maken. Doorzoek het forum maar even op potmeter of dimmer en je zult een uitgebreide beschrijving tegenkomen om hem te repareren.

Gr Job
Topasbrauner

Berichtdoor Trouwkoets » 14 nov 2007, 17:14

Marc, dit is waarschijnlijk de dimmer van je instrumenten. Recent de dagteller op 0 gezet?
Quick fix: voorzichtig en met geveol aan de dimmer draaien tot 'ie het weer doet, en van de dagteller afblijven.
En de klus dimmer poetsen/vervangen/kortsluiten aan de klussenlijst toevoegen.

Voor de details even goegelen op de site met de zoekfunctie, term dimmer. En via die zelfde zoekmachine zie ik dat Govert me al voor is geweest :-)
Trouwkoets

Berichtdoor Chevalric » 14 nov 2007, 17:16

Hhmm vergeten te vermelden:

Dat van die dimmer had ik gelezen en ik heb er aan lopen draaien, zelfs daarnet nog...

Verdorie hoe lastig kan het zijn om aan een knopje te draaien, haha.
Ga het meteen nog proberen want als er binnen 2 minuten 2 mensen met deze oplossing komen dan zal het daar wellicht toch aan liggen.

Tot zo,

Groeten,

Marc
Chevalric

Berichtdoor Govert » 14 nov 2007, 17:21

Als de dimmer vies is, dan heeft draaien geen zin. Overigens kan ook de printplaat van de temp-tank-olieklok kapot zijn. Je zult het instrumentenpaneel eruit moeten halen en wat metingen gaan uitvoeren.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Chevalric » 14 nov 2007, 17:26

Sjongejonge wat een flutding zeg die dimmer!

Nou de verlichting werkt in ieder geval weer.
Moet wel heel voorzichtig draaien, 0,1 mm te ver en de verlichting is weer weg.

Heren bedankt!

Nou heb ik in ieder geval een stel reserve zekeringen in het handschoenekastje en een nieuw oliefilter, die had ik ook meteen maar meegenomen want die was maar een tientje.

Groeten,

Marc

Toevoeging:
Govert, de dimmer is duidelijk vies want hij werkt nog maar op een heel smal gebiedje. Dit wordt een klusje als belangrijkere klusjes uitgevoerd zijn.
Voor nu is het prima.<br><br>Post edited by: Chevalric, at: 2007/11/14 16:28
Chevalric

Berichtdoor Govert » 14 nov 2007, 17:39

Vergeet niet dat geen verlichting op de instrumenten afkeur betekent voor APK. Dus wel voor de APK regelen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Chevalric » 14 nov 2007, 17:53

Voorlopig werkt het, en dan heb ik bijna een jaar om de dimmer een keer schoon te maken.
Zoals gezegd eerst andere klusjes en dan staat dit vanaf nu op de to-do-list.
Bedankt voor de waarschuwing,

Groeten,

Marc
Chevalric

Keer terug naar Techniek