[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bonken / trillen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 12:33

Bonken / trillen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bonken / trillen

Berichtdoor Vinnievw » 05 nov 2007, 21:51

Ik heb met mijn 220D ('77) het volgende probleem, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Het stuur van mijn auto trilt, en de auto heeft merkbaar ergens een onbalans (naar mijn idee linksvoor). Reeds vervangen zijn de remschijven voor, stuurdemper, wielen zijn gebalanseerd. Daarmee is het trillen wel aanzienlijk minder geworden, maar een trilling is nog steeds te bemerken. Als ik rustig rij, ongeveer 30 a 40kmpu over een egaal wegdek en ik laat de auto afrollen hoor ik ook ergens het een en ander bonken.

Wat zou dit kunnen zijn? Bij het balanseren viel de garagist op dat de banden enigzins vervormd zijn, toch heeft de auto goed gereden met de banden. Ik hoop het probleem nog eens op te kunnen lossen!<br><br>Post edited by: Vinnievw, at: 2007/11/05 20:54
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:Bonken / trillen

Berichtdoor klaasyellow » 05 nov 2007, 22:05

je bande kunnen oval zijn, maar controleer ook eens de lagerspeling op je voorwielen, dat kan ook onbalans veroorzaken
klaasyellow

Berichtdoor Vinnievw » 05 nov 2007, 22:14

Zou je een versleten lager ook licht horen bonken? Is dat overigens een moeilijke klus, het vervangen van wiellagers voor?
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Rob Holewijn » 05 nov 2007, 22:16

Heb je al naar het rubber van je tussenas lager gekeken.
Als dat rubber kapot is gat de cardanas bonken.
Rob Holewijn

Berichtdoor Gerespecteerd » 05 nov 2007, 22:19

Even proberen met iemands anders wielen?

Ik had een wiel dat niet rond was en die wagen reed alsof er water in de tank zat en de aandrijfas bonkte. 3 garages raadden mij een nieuwe dieselpomp aan.
Dat was wel achteraan en kwam waarschijnlijk omdat daar een differentieel zit.
Gerespecteerd

Berichtdoor Vinnievw » 05 nov 2007, 22:26

Bedankt voor de reacties. Binnenkort gaan de winterbanden erop en kan ik in ieder geval kijken of dat wat oplevert. Toch heb ik het idee dat het van de vóórkant van de auto komt, temeer omdat het 'bonken' (ik heb er vooralsnog geen andere omschrijving voor) precies synchroon loopt met de trilling in het stuur. Als ik 1 onbalans hoor (naar mijn idee linksvoor) voel ik het dus tegelijkertijd bewegen in het stuur.<br><br>Post edited by: Vinnievw, at: 2007/11/05 21:30
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor henkiebenz » 05 nov 2007, 23:28

Het allerbelangrijkste is dat je lokaliseert waar de klop zit.

Ook ik heb tijden met een klop rond gereden.
Na lang zoeken de oorzaak toch gevonden.
bleek een versleten schokbreker te zijn.

dit getest door bij een proefritje (rustig rijden) de schokbreker boven los te draaien

na demontage en testen in de bankschroef
bleek er een ""dooie slag" in te zitten van +/- 4mm.
henkiebenz

Berichtdoor Vinnievw » 05 nov 2007, 23:57

Juist dat lokaliseren is lastig, vooral omdat het alleen te constateren is als er gereden wordt. Ik heb het idee (kan ook tussen mn oren zitten) dat ik het ook heel licht in het rempedaal voel bij slepend remmen en afrollen.
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Vinnievw » 15 nov 2007, 00:54

Ik heb nieuwe voorbanden gemonteerd en het bonken en trillen is compleet verdwenen. De oude band bleek vierkant te zijn geworden.
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek