[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
water lekage onder dashboard. : Carrosserie & Exterieur - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 nov 2024, 14:32

water lekage onder dashboard.

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Re:water lekage onder dashboard.

Berichtdoor Gerespecteerd » 15 nov 2007, 22:24

Henk ze zijn er op dit moment uit maar daaronder was niets verdachts te bespeuren. Ik vond in die buurt wel dopjes in de kokerbalk van de anti-roestbehandeling en merkte dat de balk vanbinnen niet droog was wat ik daarna dan ook nog eens ben gaan verifiëren door een dop uit de onderkant te verwijderen zoals reeds verteld.

Groeten,
Nathan
Gerespecteerd

Berichtdoor henklith » 15 nov 2007, 22:40

Ok Nathan,, dat werd mij in eerste instantie niet duidelijk, maar er zitten 4!!! van die strips hoor kijk onder al die strips, kijk ook even vlak naast de stoelen (beter is het om de stoen er even uit te halen)
Vlak naast de stoel is de kokerbalk ook vaak aangetast of zelfs al vergaan!
Hopelijk doe jet allemaal voor niks, al klinkt dat raar.
Zolang je water in de kokerbalk krijgt, al dan niet door een lek zelfs de kuip in lopend, loop je gevaar dat de kokerbalk onder die zwarte srippen gaat door rotten.
Groet, henk Lith.
NB: kijk ook even bij mijn item "geen water meer in de kuip, maar wel in de kokerbalk" iod.
henklith

Klemmetje uit herstelkit voorscherm

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 13:46

Volgens mij heb ik die plaatsen al gecontroleerd en waren die oké Henk maar als ik nog water binnenkrijg ga ik daar nog eens extra goed inspecteren. Het is door dat topic dat je aanhaalt dat ik de kriksteunen gaan nakijken ben. Jammer dat er op het einde van dat topic geen antwoord meer gekomen is.

Eerst nog even verder over dat klemmetje dat Eric hierboven afbeelde en waarnaar ik op zoek ben. Ik denk dat het het slimste is om eerst dat gat dicht te maken en dan verder te kijken hoe het lekken verloopt :)

Het klemmetje blijkt afkomstig te zijn uit een herstelkit die MB verkoopt voor het voorscherm! De plaatselijke garage kwam daar al gauw achter via de computer. Dit verklaart dan ook onmiddelijk waarom zowel ik als Semrick en met ons waarschijnlijk vele anderen zo'n klemmetjes hebben zitten in plaats van de originele gaten.

Op eerste onderstaande afbeelding staat de complete "herstelkit" afgebeeld.
Nummers 26 en 47 kunnen volgens mij op het klemmetje slaan dat gebruikt dient te worden voor bevestiging van voorscherm op kokerbalk. Iemand die soms weet welk van de twee het hoort te zijn op die plaats want dat kan ik niet uit de afbeelding afleiden? Of bestel ik ze gewoon allebei dan maar? Of bestel ik beter alle klemmetjes op de afbeelding aangezien die niet heel erg duidelijk is?

Bedankt!
Nathan <br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/11/16 12:53

Gerespecteerd

Klemmetje uit herstelkit voorscherm

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 13:50

: <br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/11/16 12:55
Gerespecteerd

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 14:54

Deze keer in de garage iemand die wat meer ervaring had en die herkende het klemmetje direct. Het is het nummer 26 op de tekening "Attachement front fender to stiffening" volgens de computer.
Gerespecteerd

Berichtdoor henklith » 16 nov 2007, 15:04

Ik ben toch benieuwd wat het resultaat is als je dit straks weer helemaal in orde hebt.
Ik blijf er bij dat je ook de zaak helemaal rondom de binnenkant van de kokerbalk moet inspecteren, vooral ook tussen de kokerbalk en de zijkant van de stoel, dit is heel lastig te zien, je moet minstens de vloerbedekking over de kokerbalk daar even los maken.
beter is nog de stoelen er ook even uit te halen.
Is redelijk te doen, en je weet dan zeker hoe de zaak er bij staat.
Ook onder het balkje onder de stoelen, waar de twee voorste bouten van de stoelen op vast zitten is berucht, (eigenlijk hebben we wat roest betreft een heel beruchte auto!!!)
Groet, Henk lith.

NB: hieronder nog even een foto kokerbalk rechts net achter de voorstoel, bij verwijderde strip en bekleding. <br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/11/16 14:21

henklith

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 15:21

Ik hou je op de hoogte ;)

Gerespecteerd

Berichtdoor henklith » 16 nov 2007, 15:25

Nou ben je goed bezig Nathan!!, dit ziet er alvast netjes uit! linksvoor is dit.
Groet, Henk.
henklith

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 15:40

Henk, ik heb al ongeveer alle bekleding op de vloer er destijds uitgehad maar heb daar geen foto's van. Heb ook lang geprutst met de scharnierbakken die lek waren en toen heb ik alles geïnspecteerd.
Speciaal voor jou heb ik een foto gemaakt van de plaats achter de stoel ook. Je ziet inderdaad een klein beetje roest maar dat is omdat er destijds water stond op die plaats door een lekke schuifdakbak, verder is dit roest onschuldig en heel oppervlakkig.

Gerespecteerd

Berichtdoor henklith » 16 nov 2007, 15:56

Ziet er inderdaad niet verontrustend uit, ben echt blij voor je!
is de andere kant ook zo netjes?
Er zijn nu dus nog twee vragen over,
Hoe komt er water in de kuip, bij je voeten dus!
En Hoe komt er water in de kokerbalk(en)
Je weet nu een ding zeker! het water in de kuip komt NIET door de koekerbalken, want die zijn dicht aan de binnenkant.
Dus heb je twee onderschijdelijke uitdagingen.
Water in de kokerbalk lijkt mij de grootste prioriteit te hebben.
Constateer dus eerst dat er daadwerkelijk en eenduidig water in de kokerbalk komt.
Je kan dit zien doordat er dan water uit het weglooptuitje loopt dat is dat afwijgende afsluitrubber onder de kokerbalk onder de voordeur, daar zit een tuitje aan (is dat ook Belgies??)
Groet, henk.
henklith

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 16:16

Ja de andere kant is even goed :)

Het water in de kokerbalk komt volgens mij door het vierkante gat in de kokerbalk zo groot als het rode deel op onderstaande foto. Daar ontbreekt het klemmetje van de herstelkit dat ik inmiddels besteld heb bij MB. Je ziet zo het gedroogde zandvuil in de richting van dat gat lopen.

Gerespecteerd

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 16:19

Verder heb ik de afgelopen dagen elke vierkante mm van de kokerbalk en kuip afgelopen en ik vond geen roest dus ik ben nu wel vrij zeker. Enkel nog wachten op regen nu en ik weet meer.

Ik hoop dat het water in de kuip toch iets te maken heeft met de kokerbalk, het zou wel erg toevallig zijn anders want dit is de enige plaats waar de wagen nog nat wordt.

Misschien dat er door het grote gat een soort druk in de kokerbalk ontstaat die het water langs de bevestigingsgaatjes van de zwarte strip naar binnen duwt in de kuip. Hier hing namelijk een heel klein beetje vocht aan bij demontage en toen was het al een tijdje droog.

Gerespecteerd

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 16:23

Weet iemand trouwens de precieze functie van die "lekbakjes"?
Gerespecteerd

Berichtdoor henklith » 16 nov 2007, 16:43

Nathan, ik hoop voor jou dat het inderdaad zo is dat die vierkante gaatjes de bron van de ellende is, ik hoop ook dat je het goed dicht krijgt met nieuwe sluitingen.
Anders moet misschien toch ook nog iets van kit daar in de buurt gebruiken.
Ook zou ik de kriksteunen gewoon met doppen afsluiten zodat daar ook geen water meer door naar binnen kan komen, heb ik ook al gedaan. eerst de gaten even inspuiten met tectiel iod.
Die veerbakjes kan je natuurlijk ook even controleren door er iets van water in te gieten, en kijken waar het heen loopt/uitloopt.
Ik heb dat ook gedaan, niet met water, maar met olie, er liep toen niets de kokerbalk in.
Jij hebt toch nog de korte plastic afdichtplaten tussen binnenscherm en buiten scherm he (oude systeem tot 1979?)
De nieuwe lange schermen sluiten beter af, loopt helemaal naar voren, en sluit ook de kop van de kokerbalk helemaal af.
Groet, henk.

Oh ja, en spuit de binnenkanten van de kokerbalken in met tectiel, of fluid film, niet te zuinig, alles is beter dan droog en open metaal.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/11/16 15:46
henklith

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 18:54

Mijn conclusie was een beetje te positief:

Gerespecteerd

Berichtdoor Gerespecteerd » 16 nov 2007, 18:55

:

Gerespecteerd

Berichtdoor Semrick » 16 nov 2007, 19:33

Tja Nathan,

Ik zeg niet ik had het al gezegd maar ik zei toch dat ik niet dacht dat het water door dat kleine vierkantje enaar binnen kwam.....
Maar aan de andere kant is het nog niet dramatisch hoor. Ik denk dat 5 van de 10 rondrijdende W123's dit soort plekken hebben zonder dat de eigenaar het weet.
En je hebt het gezien Toontje last zoiets in een middagje dicht.
Ik doe er zelf iets langer over maar ook ik heb foto's van deze plek.
Ik zal je hier een korte voor tijdens en na reportage tonen van hoe je dit aan kunt pakken.
Hier zie je (net als bij jou) voor.

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Semrick » 16 nov 2007, 19:33

Ui.tslijpen die rotte handel.
NU zie je dus meteen waarom het ene bevestigingsgaatje van het spatbord verdwenen is en alter is vervangen door de vierkante opening met bovengetoonde klem.
<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/11/16 18:34

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: