door JantjeV8 » 21 nov 2007, 17:03
Even terug naar de natuurkunde les van vroegah (dit moet de hofstadgroep verstaan).
Het kookpunt van water ligt op 100grCelsius. Het kookpunt kan enigzins varieren door de druk waaronder het zich bevindt, doch dan spreek je over enkele graden verschil dat het kookpunt verlegd wordt.
In de auto gieten we tegenwoordig geen water, maar koelvloeistof. Het grootste verschil tussen water en koelvloeistof zit juist in de bescherming tegen vorst. Water bevriest en wordt ijs om en nabij de 0 gradenC, eveneens afhankelijk van de druk waarin het zich bevindt. Koelvloeistof is water met additieven om het virespunt ver onder 0 graden te brengen.
Ik geloof niet dat er additieven zijn die het kookpunt van ca. 100 graden naar de 120 graden verleggen. Het kookpunt blijft rond de 100 graden.
Wanneer water kookt, of dat dat bij 100 of 104 graden is maakt niet uit, maar dan spreken we niet meer over water maar over damp.
Theoretisch kan water dus nooit 120 graden worden. Wel kunnen we damp van 120 graden hebben, het mengsel van lucht met kleine waterdeeltjes.
Zoals Trouwkoets zegt, deze damp koelt niet, het zal geen warmte uit de motor opnemen en af weten te voeren.
Wanneer er in de motor een temp bereikt wordt van 120 graden praten we denk ik al over een heel forse druk, die allang de 1,2 Bar is gepasseerd. Kortom je radiatordop werkt dan allang als de dop op je fluitketel.
Wat ik hiermee probeer te beredeneren:
Kan een auto wel 120 graden worden, de dop van je radiator zal al eerder de druk van de ketel afblazen. Ik denk dat je auto nooit veel boven de 100 graden aan zal geven.
Eerlijk gezegd heb ik het ook nog nooit meegemaakt. Bij een kokende motor staat de meter hooguit op 105 graden.
Ben benieuwd naar reactie op deze theorie.
Is er een natuurkundige in de zaal die aan kan geven onder welke druk water zich moet bevinden om het kookpunt naar 120 graden te verleggen???