[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schudden bij lage snelheid : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:27

schudden bij lage snelheid

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

schudden bij lage snelheid

Berichtdoor Joop240d » 20 nov 2007, 19:31

Tijdens file rijden kwam ik er achter dat de oude dame een beetje heen en weer schut.
het voelt een beetje of er 1 band is die een bultje heeft,Of dat je over de strepen van het asvalt rijd. Na het vernieuwen van de banden (moest toch gebeuren) is het nog steeds zo (wel iets minder).

Ik kan geen ruimte voelen op de ophanging en zie op het eerste gezicht ook geen kromme delen. En je voelt het alleen bij snelheden onder de 40km. ze spoort verder goed kan met 120km/pu rustig me stuur loslaten.

Iemand dit ooit eerder gehad of is dit normaal, iemand tips??

Gaat om een 77 240D zonder stuurbekrachteging.

Groeten,
Joop
Joop240d

Re:schudden bij lage snelheid

Berichtdoor Toontje » 20 nov 2007, 20:04

slag in de velg of hebben ze daar naar gekeken bij de banden wissel??????
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Joop240d » 20 nov 2007, 20:09

Met de nieuwe banden montage geen rare dingen gezien met balanseren
Joop240d

Berichtdoor Toontje » 20 nov 2007, 20:12

heb je het gevoel of het van voor komt of vanachteren
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985

Berichtdoor Joop240d » 20 nov 2007, 20:15

ik kan het niet goed voelen maar denk van voor
Joop240d

Berichtdoor janse » 20 nov 2007, 20:32

Is bij mij wel eens voor gekomen dat er een boutkop van de imbusbout van de aandrijfas afgebroken was. Veroorzaakte schudden bij +/- 50km/uur.
Bij andere snelheden merkte ik niets.
janse

Berichtdoor Brijn » 20 nov 2007, 23:12

Ik heb exact hetzelfde gehad, dat bleek een slechte band te zijn, ik bedoel slecht gemaakt slechte mal of zoiets, een of andere Poolse Goodyear-kloon met een niet helemaal recht loopvlak. Heb je banden van een gerenommeerd merk, of ook Grozsny Vladsk Radials o.i.d.? Zou het kunnen zijn

Bert

Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee

Berichtdoor Bob » 21 nov 2007, 12:01

Joop, het zou "hoogteslag" (on-rondheid)kunnen zijn. Maw als je het wiel langzaam ronddraait (bv op de krik) zie de band in verticale richting op en neer gaan (eigenlijk is dit hetzelfde alsof het midden er iets uit ligt). Overigens kan dit prima samengaan met een goede uit balancering. Met een hogere snelheid merk je het niet meer omdat de schokbreker deze (dan snellere) beweging dempt. Het kan overigens wel gevaarlijk zijn. Hoewel je ogenschijnlijk niets merkt, kan het zo zijn dat je band voor een bepaald deel van de omwenteling geen contact maakt met de weg. Onnodig om te zeggen dat dit ten koste gaat van de grip. Een goede bandenzaak zal dit zo kunnen zien.

Succes Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973

Berichtdoor henklith » 21 nov 2007, 12:06

De schokbrekers zelf kunnen dit ook veroorzaken, als ze niet fris meer zijn.
Maar ik vraag me af hoe het er in gekomen is, is het er in geslopen, of was het er van de ene op de andere dag?
groet, henk.

NB: ik heb dit verschijnsel ook wel eens gehad met een 200D Heckflosse, maar dat was een kreukelaar geweest, met een kromme voorpoot, we hebben die weer zo goedmogelijk in het gelid proberen te krijgen, en optisch zag het er ook wel redelijk uit, mar op de weg merkte het toch wel.
Bij snelheden boven de 40 was het weg, het iseen soort malen wat de auto dan doet, net een oude wasmachine :o))
Probeer de voorgeschiedenis eens te achterhalen, misschien heeft ie ook ooit wel eens een opdonder gehad, ik hoop het niet voor je, want dat komt nooit meer goed.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/11/21 11:11
henklith

Berichtdoor Joop240d » 21 nov 2007, 21:32

de voor geschiedenis wordt moeilijk ik weet echt bijna niks. maar heb geen tekenen van schade voor kunnen vinden. ik denk niet dat het aan de banden zelf licht dit omdat hij het op de oude banden ook al deed.

ik ga deze week nog even goed naar mijn velgen kijken en naar die bout van de aandrijfas en de schokbrekers.

Gr,Joop
Joop240d

Berichtdoor Joop240d » 22 nov 2007, 13:54

Mooi weer vandaag dus even gaan zoeken.

Links voor lijkt niet helemaal recht, als je het wiel ronddraait zie je hem iets op en neer gaan (ik denk 2a3 mm) ik heb de band verwisseld om te kijken of het dan weg was, en dat was niet het geval. en het linker voor wie wat nu achter zit geeft nu ook geen problemen meer.

Dus het zit denk ik in de ophanging, op het eerste gezicht kan ik niks vinden. ook enig spoor van schade kan ik niet vinden.
Joop240d

Berichtdoor john » 25 nov 2007, 22:03

ik ben benieuwd wat de oorzaak is de mijne doet het zelfde ik heb alle banden vervagen maar dat hielp niet ik denk dat het in de cardan as zit het raaste is dat de wagen boven de 40 km het niet meer doet ik verneem het alleen onder de 40 en op een glad weg dek druk ik de koppeling in is het weg ik wacht af groetjes van john.
john

Berichtdoor Joop240d » 29 nov 2007, 12:48

Het probleem zit hem duidelijk links voor.

Het wiel gaat iets op en neer. licht niet aan de banden ook mijn nieuwe set winterbanden doet precies het zelfde.

Wat ik me afvraag is wat kan er voor zorgen dat er een verticale beweging krijg, als het aan het wiellager ligt had ik dat toch wel gehoord, kan de as krom zijn?, dit is toch niet met uitlijnen op te lossen ?.

Als er iemand een oplossing heeft hoor ik graag,

Groeten, Joop
Joop240d

Berichtdoor Bob » 29 nov 2007, 13:13

Hallo Joop, vermoed toch dat je het moet zoeken in onrondheid van (een) je wielen (Banden, deuk in je velg). Probeer mbv je krik het wiel net(1 tot 2mm) van de grond te lichten.
Draai het dan langzaam rond. Het moet dan uiteraard rondom 1 tot 2 mm van de grond blijven en niet bv vast lopen op de grond. Iets anders kan het moeilijk zijn omdat met hele lage snelheden er nog niets in trilling kan komen.

Succes, Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973

Berichtdoor Citrobenz » 29 nov 2007, 13:45

Ja vind dit ook heel vreemd, normaal zit hoogte slag toch echt in de band en/of velg.
En dat heb je uitgesloten, wie het weet mag het zeggen :)
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee

Keer terug naar Techniek