[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
gloeibougies : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 15:25

gloeibougies

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

gloeibougies

Berichtdoor hendrik » 21 nov 2007, 18:57

welke type gloeibougies zij er te krijgen voor mijn 200D van 82 heb het vermoeden dat de mijne al omgebouwd is naar snelgloeiers dit omdat mijn gloeilampje niet aan gaat en ik kan de auto gewoon starten na 5 tellen maar omdat hij dan eerst op drie cilinders loopt heb ik het vermoeden dat er eentje kapot is
hendrik
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor Wiebren240D » 22 nov 2007, 00:26

Hallo Hendrik

ja als het gloeilampje niet aan gaat dan kan er eentje stuk zijn is maar net wat van gloei systeem erop zit kan ik zo zonder foto niet zien.

zit er een systeem op wat in serie staat of zit er een paralel systeem op zeg het maar

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor hendrik » 22 nov 2007, 17:50

zo nog ff gekeken er gaan vier afzonderlijke draden naar de gloeiboegies er zit geen brug tussen de gloeiers hoop duidelijke fototje
Bijlagen
huiskamer_008.jpg
huiskamer_008.jpg
huiskamer_008.jpg (49.87 KiB)
hendrik
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor Wiebren240D » 22 nov 2007, 18:35

Hallo Hendrik

ja dit is een paralel systeem de draaden loopen naar een gloei kastje of daar zit ee storing in of er is een gloeibougie stuk 1 van de 2

maar ik denk dat meneer Henk Lith hier meer van weet dit is niet mijn sterkste kant die elektronieka

groeten van Wiebren uit Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor hendrik » 22 nov 2007, 19:45

tja nu weet ik nog steeds niet welke type gloeier er in zit
hendrik
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor Semrick » 22 nov 2007, 20:04

Misschien is het een idee om er even een uit te draaien.
Dan kun je zien wat er op staat en dan weet je missschien meer.
Dit hoort er standaard in te zitten.
Bijlagen
Gloeibougie.jpg
Gloeibougie.jpg (8.25 KiB)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor Toontje » 22 nov 2007, 20:54

hoi hoi
ja jij zal wel snelgloeiers hebben ik heb die poosje geduld gloeiers en dat zijn gewoon lusjes wie in het blok zitten en zijn onderling met elkaar verbonden met een spiraal die op de foto van semrick zijn gloeistiften snelgloeiers
Bijlagen
S5001718-ce939943afeca44efbf9d3dbc5bcd4a4.jpg
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor Holysmoke » 22 nov 2007, 20:58

Dit is duidelijk een parallel systeem. Dus snelgloeiers op 12 Volt. Als er een cilinder niet meteen meedoet is de kans erg groot dat er eentje kapot is. Heel gemakkelijk te meten. Koppel alle 4 voedingsdraden los en meet ze stuk voor stuk door met een ohmmeter of een pieper. Vanaf de aansluiting naar massa. De weerstand is erg laag als ie goed is.

Of de aansturing wel klopt is hiervan moeilijk te zeggen. In ieder geval zou ik wel even chekken of het gloeiproces wel uitschakelt na het starten. Omdat ook na het starten er nog wel gegloeid kan worden zou ik even een paar minuten wachten. Daarna mag er geen 12 Volt meer op de gloeiers staan.
Holysmoke
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor Toontje » 22 nov 2007, 21:00

nog ff plaatje uit het olieslager boek dit is een heb geduld gloeier
Bijlagen
S5001816.jpg
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor Citrobenz » 22 nov 2007, 21:34

Hallo Toontje,
Hoe kun je die "poosje geduld" gloeiers dan doormeten?
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor henklith » 22 nov 2007, 22:57

henk exact door meten is heel moeilijk met de huis tuin en keukenapparatuur die wij hebben.
Je meet namelijk niet het verschil tussen 0,2 en 0,3 ohm.
Als ie doormeet ohms (0 of 1 a 2 ohm), neem dan aan dat ie goed is (is ook weer niet 100% gegarandeerd, maar ik wil even niet moeilijk doen)
als ie helemaal niet doormeet (weerstand oneindig) is ie met zekerheid defect.
groet, henk.
henklith
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor JantjeV8 » 22 nov 2007, 22:57

Die staan in serie. Dus eerst even een voedingsdraad los gooien van de eerste ff geduld gloeier.
Dan ga je weerstand meten, eerst alleen over de eerste, dan over de 1e en 2e, dan 1e en 3e en dan 1e en 4e.
Op een gegegeven moment zul je een onderbreking meten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor henklith » 22 nov 2007, 23:05

jantje,, ze staan parallel hebben we uitgevogeld :o))
Groet, henk lith.
henklith
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor JantjeV8 » 22 nov 2007, 23:14

Dan gaat mijn methode niet op, dan moet je ze gewoon loskoppelen en 1 voor 1 meten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor henklith » 23 nov 2007, 12:58

Ja,, is ook wel zo simpel he :o))
Groet, Henk
henklith
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor Toontje » 23 nov 2007, 13:28

oefffffffffffff we zijn wel geleerd bezig van de week moet ik weer graven in die 2de hersen cel.
volgens mijn 2de cel is het zo dat die geduld gloeiers in serie staan 1 aansluitpunt voor de stroom meerdere weerstanden erachter is toch serie was ergens ook nog wel een mooie formule voor om het te berekenen maar wil ik jullie niet mee vervelen.(trouwens het mooie van electriciteit is dat het altijd terug naar de bron wil je kan b.v niet de plus pakken van de ene accu en de min van de andere dat werkt dus niet dit zomaar even terzijde deze eigenschap word voor veel dingen gebruikt in huis bv voor je badkamer stroom bron en wasmachine)
houd gewoon in die 12 volt van de accu word verdeeld over de weerstanden 12 gedeeld door 4 is 3 volt per gloeispiraal houd dus wel in dat je ze niet eruit moethalen en ff proberen of dat die gloeit door de accu te gebruiken want dan is die zeker kapot
nu weet ik het niet helemaal zeker maar is meestal zo bij een serie schakeling als er 1 kapot is zal het niet meer werken de stroom kan niet terug naar de bron.(zie maar bij de kerstboom lampjes)
pfffffffffffffff word weer lang verhaal dus
bij een paralel schakeling word de stroom van de accu op elke weerstand apart gegeven vandaar dat er dan naar elke plug een stroomdraad gaat houd dus in dat die 12 volt zijn en die kan je wel eruit halen en op de accu testen of ze het doen en als er daar 1 van kapot is zal de rest het gewoon blijven doen nu weet ik niet waarom het lampje het niet doet kan zijn dat die werkt op een bepaalde afname van stroom of op weerstand of toevallig aangesloten staat op die draad van een plug wie kapot is
volgens mijn cel zou het zoiets moeten zijn maar zullen best wel mensen zijn bij wie of deze materie verser in het geheugen is als het nit zo is lees ik het wel
groetjes toontje ja was dus weer zo te lang aan het typen geweest of te traag kan ook hahahahhaha<br><br>Post edited by: toontje, at: 2007/11/23 12:30
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor Govert » 23 nov 2007, 14:38

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:28
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor Brijn » 23 nov 2007, 17:01

Ik heb mijn ouwe sloomgloeiers vervangen door BERU snelgloeiers. BERU was (o.a.) Erstaustatter. Ik vind het fijne gloeiers! Op Marktplaats zie je zo nu en dan setjes nieuwe, merkloze gloeiers, voor 40 euro of zo, made in Moldavië of Kalmukkië, die vertrouw ik niet, gloeiers moeten wel heel blijven onder druk en hitte en zelf ook nog eens om de haverklap 1000 graden kunnen worden...

Bert
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor gjb001 » 17 dec 2007, 16:26

Hallo,

Even voorstellen ben net nieuw hier,

Heb vandaag mijn geduldgloeiers van BOSCH (0 250 001 016-770) vervangen door BERU snelgloeiers, wegens startproblemen bij kou.

Had de oude al vervangen door nieuwe gloeiers van BOSCH maar dat hielp niet echt.

Dus Beru fabriek gemailed en deze hielp me met info om ze te vervangen door BERU SR-SET 002 (0 120 000 002) 4x gloeibougie + 3x Lus kabels.

Ze garandeerde een max gloeitijd van 10 sec. Inbouw was in ca. 45 min gebeurd.

Let op! de oude bougies staan in serie via de massa kabel, de nieuwe is een parallel system dus de massa kabel totaal verwijderen.

Voorgloei relais hoeft niet vervangen te worden, en lampje werkt ook zoals het hoort.

Hoop deze info is van enige waarde voor een ieder.

Op de achterkant van de verpakking staat een duidelijke instructie en geschikt voor type 200D/8 220D/8 en 240D.

Vriendelijke groeten,

Gert-jan
Bijlagen
Beru.jpg
Beru.jpg
Beru.jpg (90.16 KiB)
gjb001
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor henklith » 17 dec 2007, 16:57

Hoi Gert-Jan, maar hoe start hij nu????
groet, Henk Lith.
henklith
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten