[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bevestiging bowdenkabel cruise control : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:30

Bevestiging bowdenkabel cruise control

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bevestiging bowdenkabel cruise control

Berichtdoor 76RXVD » 24 nov 2007, 17:49

Zoals de vaste lezers van dit forum weten wil ik een (niet-originele) cruise-control in mijn 230E inbouwen.

Inmiddels heb ik een snelheidsignaal afgetapt van de signaalgever aan de achterkant van de snelheidsmeter. De remschakelaar is eenvoudig toegankelijk. Een koppeling heb ik niet. Directe en geschakelde plus zijn net als de massa geen probleem. Er is voldoende plaats voor het besturingskastje achter de bekleding van de rechter kant van het dashboard.

Maar:

Alle elektrische en elektronische signalen hebben maar één doel: het aansturen van het vacuüm-servo apparaat dat aan een bowdenkabel trekt en daarmee gasgeven van mij overneemt. En juist dat is een probleem. Mijn M102 injectie-motor heeft ingewikkeld verlopende gasstangen (zie foto). Waar en hoe kan ik de bowdenkabel hieraan bevestigen? En waar hebben jullie het vacuüm-servo apparaat bevestigd?

Wie heeft een niet-originele cruise control in een 230E en kan me vertellen of laten zien hoe/waar ik de bowdenkabel kan bevestigen en het vacuüm-servo apparaat het beste kan monteren?

76RXVD

Re:Bevestiging bowdenkabel cruise control

Berichtdoor alex240diesel » 25 nov 2007, 15:47

Bij mijn weten werkt het orgineel met stangen en is deze geplaatst aan de voorzijde van de motor. ik denk dat jij ook op die manier moet gaan denken. kijk hoe de stangen bewegen en zoek een voor jouw geschikte stang uit en gebruik deze voor de cruiscontrole.
alex240diesel

Berichtdoor Paul Snip » 25 nov 2007, 17:16

Ik zou 'm daar bevestigen waar de gasstang (of kabel?) die vanaf het pedaal komt ook zit. Dan kan het volgens mij nooit fout gaan.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor aernout » 25 nov 2007, 18:19

Zeg 76RXVD, vertel eens!
waar heb je dat signaal vandaan????

ik ga binnenkort mij VDO tempostat inbouwen namelijk, en ik ben zeer benieuwd waar je de puls weg kan halen!
Ik dacht dat ik een pulsgever tussen de tellerkabel moest gaan monteren!

greetz,

Aernout
aernout

Berichtdoor alex240diesel » 25 nov 2007, 18:32

Je kan achter op de kilometerteller een pulsgenerator plaatsen van Mercedes, alle tellers hebben deze voorbereiding, de pulsgever kan je gewoon bij de dealer bestellen
alex240diesel

Berichtdoor aernout » 25 nov 2007, 18:37

dus wel een aparte pulsgever tussen de kabel (of voor mijn part er naast)
Maar het zit er dus niet in!
zon gever heb ikliggen, weet alleen nog niet of de draad de juiste is om hem tussen de kabel te zetten ....
aernout

Berichtdoor 76RXVD » 25 nov 2007, 21:06

De pulsgever is het zwarte kastje achter de kilometerteller (zie foto). Dit zit er al of is te koop voor zo'n 35 euro bij de dealer.

Is er niemand die zelf een cruise control in een 230E heeft ingebouwd en mij een foto kan laten zien van de montageplaatsen en methode? Bij mij zijn die stangen zo vreemd gelegen dat ik nog niet snap wat een mogelijk bevestiginspunt voor bowdenkabel en vacuum-servo is.

76RXVD

Berichtdoor 76RXVD » 25 nov 2007, 21:06

De pulsgever is het zwarte kastje achter de kilometerteller (zie foto). Dit zit er al of is te koop voor zo'n 35 euro bij de dealer.

Is er niemand die zelf een cruise control in een 230E heeft ingebouwd en mij een foto kan laten zien van de montageplaatsen en methode? Bij mij zijn die stangen zo vreemd gelegen dat ik nog niet snap wat een mogelijk bevestiginspunt voor bowdenkabel en vacuum-servo is.

76RXVD

Keer terug naar Techniek