[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vermogen?? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:48

vermogen??

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vermogen??

Berichtdoor ERIK123 » 26 nov 2007, 23:43

dag allemaal,
Ik vind dat mijn 240TD '83 helemaal niet zo vinnig/krachtig optrekt in vergelijking met mijn 240D bj'78. En m'n TD heeft enorm veel oliedruk (als hij echt heel warm is, zakt hij zelfs niet onder de 2 bar). Ik heb hem al iets rijker gezet door de bout aan de dieselpomp te verdraaien, maar ook dat scheelt niet zoveel. De kleppen heb ik onlangs gesteld...
Is er een verschil tussen de eerste 240 motor (m'n 240D) en de laatste (m'n 240TD)? Het zou kunnen dat er iets gewijzigd is ivm uitstootnormen of zo? Zo ja, wat is het dan... ? dan zwier ik dat er asap tussenuit!!
erik123
ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 13 jul 2007, 21:30
Woonplaats: Brecht
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vermogen??

Berichtdoor Roel280€ » 26 nov 2007, 23:45

Hoi Erik... misschien het gewicht van de TD t.o.v. de slanke sedan?
Roel280€
 


Re:vermogen??

Berichtdoor Roel280€ » 26 nov 2007, 23:45

Nie twee keer hetzelfde zeggen.... Dubbele post.<br><br>Post edited by: Roel280E, at: 2007/11/26 22:45
Roel280€
 


Re:vermogen??

Berichtdoor ERIK123 » 26 nov 2007, 23:48

het gewicht speelt zeker een rol in het voelbaar vermogen. Maar ik voel het bij gas geven in neutraal dat hij minder gretig vermogen geeft. (ik kan het namelijk goed vergelijken; ik rijd met de twee...)
erik123
ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 13 jul 2007, 21:30
Woonplaats: Brecht
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vermogen??

Berichtdoor Weizengelb » 27 nov 2007, 17:19

Het verschil zit hem in de onderdrukgeregelde pomp op de 78er en de mechanische geregelde RSF pomp op de 83er.
Dit geeft een andere reactie op het gaspedaal. de oudere motoren reageren vinniger.

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:vermogen??

Berichtdoor Haplo » 27 nov 2007, 17:22

Je spreekt over enorm veel oliedruk, maar volgens mij valt dit wel mee hoor.. Bij warme motor stationair net niet onder de 2 bar lijkt mij niet zo raar. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de dikte van de olie welke je gebruikt. Is dat in beide auto's hetzelfde?? Mijn 300TD staat iig ook rond de 2,5 bar stationair (olie=20W50)..

Verders weet ik niet van gewijzigde consturctie om emmissie eisen te halen. Daarbij zou een 83-er volgens mij meer vermogen moeten hebben dan een 78-er.. Wellicht ff een compressietest?? Dat zegt een hoop meer over de conditie van je motor dan iets subjectiefs als het gevoel dat ie niet zo krachtig optrekt...

Heeft ie wellicht ook andere versnellingsbak verhoudingen?? Zou ook nog een oorzaak kunnen zijn...
Haplo
 


Re:vermogen??

Berichtdoor wwwW123 » 27 nov 2007, 18:06

aan de stelbout draaien van de pomp zou ik niet zomaar doen...
je moet meer vermogen hebben met de 83er. gewicht maakt niet zoveel uit, dus dat is volgens mij niet zo van invloed. misschien is de oude diesel beter ingereden, heeft meer compressie enz.enz.
rij met de 83er eens een tijdje met toevoeging in je tank of met shell v power en rij 's een tijd hard op de snelweg. soms komt een wagen meer los, als hij altijd rustig heeft moeten lopen.
korte ritten enz. kunnen ook invloed hebben gehad enz.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vermogen??

Berichtdoor ERIK123 » 27 nov 2007, 22:26

hallo,
bedankt voor info.
wat Weizengelb daar zegt ivm die mechanisch geregelde pomp, dat zal de oorzaak zijn van een totaal ander gevoel van gewilligheid.
ik heb hem ondertussen toch al goed ingereden zou'k denken. Ik rijd enkele keren per maand naar de Ardennen tegen ruim 130 km/u en dan volgas de hellingen op...
Ik heb ook al eens een volledig busje spoeling voor brandstofsysteem laten leeg draaien (puur, rechtstreeks aangesloten...) dus dat heeft hij al gehad.
Volgens mij rijdt deze wagen zoals het moet, maar in vergelijking met het oudere type van pomp is hij gewoon wat trager.
Kan ik zo'n pomp niet veranderen in het oude type?? dat rijdt alleszins VEEL leuker. Scheelt precies een hoop PK's.
Ik moet trouwens zeggen dat dat bij mijn 300D ('84) hetzelfde fenomeen is. Die wagen rijdt perfect, maar reageert ook niet zo agressief als m'n "oude" 240D.
euh ja... ik heb 3 W123's... Het probleem is da'k er geen kan verkopen. Ze zijn gewoon voor mij veel teveel waard om ze voor een habbekrats te verkopen.
bedankt voor de wijze raad kerels!!!

ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 13 jul 2007, 21:30
Woonplaats: Brecht
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vermogen??

Berichtdoor ERIK123 » 27 nov 2007, 22:29

ja,
ik had er even een foto'tje bijgedaan om de tekst wat te breken...
en nog één:
ERIK123 (PS: die prachtige 124 300TD turbodiesel die er bij staat, is niet de mijne...)

ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 13 jul 2007, 21:30
Woonplaats: Brecht
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vermogen??

Berichtdoor Gerespecteerd » 27 nov 2007, 23:00

Zo te zien van de eerste eigenaar gekocht.
Een 300D, een 240D en een 240TD, wat een mooie collectie of heb je er nog meer?

Wat ik al gehoord heb is dat de pomp van de trekstarters (dus de oude) meer verbruikt dus dan zou je kunnen denken dat deze ook meer vermogen levert maar aangezien de motors op papier het omgekeerde horen te doen zou ik er toch niet van uitgaan dat dit normaal is.<br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/11/27 22:01
Gerespecteerd
 


Re:vermogen??

Berichtdoor ERIK123 » 27 nov 2007, 23:08

neenee, het is geen trekstarter. Hij heeft evengoed 72 pk. een 240D van sept'78. Dus ik dacht dat daar voor de rest geen verschil zou zijn tussen de motor van '78 en '83. Omdat ze hetzelfde vermogen leveren (op papier).
(ik had nog een mooie W126 300SE, maar die heb ik verkocht voor m'n 3de 123. En ja, ik heb nog meer: een triumph Spitfire '68 en een Volkswagen LT ('84) volledige Mobilhome-uitrusting. en ja... nog een motorfiets: Honda ST1100 pan european voor de dagelijkse woon-werk afstand naar de hoofdstad; ik hou namelijk niet van files... en het is 100% fiscaal aftrekbaar; hier in België toch)
ERIK123
ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 13 jul 2007, 21:30
Woonplaats: Brecht
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vermogen??

Berichtdoor Haplo » 28 nov 2007, 12:12

Op papier hebben 240's van 78, vergeleken met 83 NIET hetzelfde vermogen. Omslagpunt lag ergens in 1979..

zie: http://www.geocities.com/SiliconValley/ ... ngine.html

Verder zou ik niet zomaar uitgaan van je gevoel dat de een trager is dan de ander. Zoals ik al eerder zei: je gevoel kan behoorlijk met je aan de loop gaan. Hoeveel voorbeelden zijn er niet van "GTI-sjonnies" die een andere uitlaat (vaak "BLER" uitlaat) monteren onder hun GTI, en ineens duidelijk menen dat ie sneller gaat... Vaak 100% onzin, maar het geluid doet een loopje nemen met het gevoel...

Kortom, voordat je daadwerkelijk aanpassingen gaat maken (andere brandstof pomp monteren, wat ik ook zou afraden, maar dat is een andere discussie). Ga eerst eens METEN of ie nou daadwerkelijk wel in orde is.
Haplo
 


Re:vermogen??

Berichtdoor Govert » 28 nov 2007, 12:36

De 240D kreeg op 1 augustus 1978 meer vermogen: 72 PK. Enige tijd eerder was de 240D al een sleutelstarter. De 200D kreeg in februari 1979 meer vermogen: 60 PK.

Het zou kunnen dat de 1983-motor nog wat aangepast is ten opzichte van de 1978-motor, Boy/Willem zal dat ongetwijfeld weten. De sprong van 65 naar 72 PK is bereikt onder andere bereikt door andere kleppen.

Die schroef op de brandstofpomp waarmee je hem "rijker" zet begrijp ik niet helemaal. Diesels hebben geen mengsel die rijker kan worden gezet. Het dieselverbrandingsproces is in beginsel arm, er is altijd meer lucht beschikbaar dan brandstof. Een diesel loopt harder door meer brandstof in te spuiten, of meer brandstof tot verbranding te laten komen. Je kan op de brandstofpomp de opbrengst regelen bij stationair en vollast, maar dat zorgt niet voor sneller optrekken.

Dan de vraag waarom de ene sneller is dan de andere. Dat verschilt van diesel tot diesel, meestal wordt dat toegeschreven aan de manier waarop hij ingereden is. Dan is het gewichtsverschil nog van toepassing: meer gewicht is minder hard optrekken. Ik merk het wel als er vier personen in de auto zitten in mijn 200D. De staat van onderhoud is ook bepalend: hoe zijn de filters er aan toe, hoe goed zijn de verstuivers, het verschil in ouderdom van de motoren enz. enz.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vermogen??

Berichtdoor ERIK123 » 28 nov 2007, 23:37

IVM staat van onderhoud van het voertuig:
ik heb de wagen gekocht van een Mercedes mecanicien die em elke 2000 km een smeerbeurt gaf. Wel wat snel, maar goed, beter te snel dan te laat. Het kan zijn dat de wagen traag is ingereden. Maar zou ik em dan nog niet losgereden hebben na er zelf 10.000 km mee gereden te hebben?
Ik heb bij m'n "oude 240D" ooit wel eens de injecteurs laten reviseren. Maar eigenlijk liep hij voordien ook al even goed. Dat was om het gekletter eruit te krijgen.
Misschien moet ik eens met m'n "jonge" 240TD bij de "bosch service" binnenspringen om de mazoutpomp eens af te stellen?
Hij rijdt goed, begrijp me niet verkeerd. Alleen de oude pakt veel sneller aan.
ERIK123, bedankt voor de wijze raad jongens!!
ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 13 jul 2007, 21:30
Woonplaats: Brecht
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten