door JantjeV8 » 19 apr 2008, 10:16
Overlast??? Daar hebben we het niet over.
De meesten onder ons maken er een sport van om een ander van dienst te zijn, we leren nog van elkaar ook!!
Even los van koplampverstelling en centraalvergrendeling moet je het slangenstelsel van het vacuum maar eens als volgt controleren.
Vacuumpomp voorop je motorblok.
Van daaruit gaat een dikke slang naar de rembekrachtiger.
De hoeveelheid onderdruk staat denk ik op de WIS cd genoemd en zou je met een vacuummeter moeten kunnen meten.
In die dikke slang zit een T-stuk geplaatst, een klein stukje voor de rembekrachtiger.
Vanuit dat T-stuk gaat een dunne slang richting het schutbord aan de bestuurderszijde. Vlak voor hij door het schutbord naar binnen gaat, zit er een geel kunststof elementje. Dat is de terugslagklep. Die kun je testen door hem er tussen uit te halen en aan de mond te zetten. 1 kant op blazen, de andere kant blokkeert dan, of andersom dus 1 kant zuigen de andere kant blokkeert dan.
Dat gele dingetje heeft aan de andere kant meerdere aansluitingen, 1 voor elke vacuum optie die op je auto zit, dus koplampverstelling, CV en de 'motorstop'. Motorstop heeft bruine slangen, er gaat dus vanaf dat gele potje een bruine slang naar binnen naar je contactslot, vanaf je contactslot gaat er weer een bruine slang terug naar voren en die komt bovenop je brandstofpomp uit.
Meestal zijn er 2 moeglijke oorzaken als je motor niet op het contactslot uit gaat:
1) Het membraampje onder het dekseltje op de brandstofpomp is lek. Je kunt het testen door middel van het slangetje wat naar de brandstofpomp loopt eens aan te zuigen. Met beperkte zuigkracht moet je de motor stop kunnen zetten. Je voelt dan ook als je zuigt of de onderdruk weer terug loopt. Als je eens stevig egzogen hebt moet je het puntje van je tong tegen het slangetje aandrukken. In principe sluit je dan het systeem af. Loopt de druk weer op naar neutraal dan zal het membraampje lek zijn.
Het klinkt allemaal wat raar maar is geen moeilijk principe.
2) Het komt voor dat de koplamphoogte verstelling (paarse slangen) invloed heeft op het motorstop circuit. Sluit dat circuit eens af door de slang los te maken en af te doppen, bijvoorbeeld vanaf dat gee terugslagklepje.
Trouwens mooi dat je motor weer loopt!!!!<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/04/19 10:17