Om te beginnen zal ik ff aangeven waarom ik hier over begin.
1. ik kan het niet vinden in mijn handboeken.
2. ik schrok me de plures toen het gebeurde.
Nu zullen jullie denken waar schrok hij dan zo van. Nau dat zal ik zeggen. Vrijdag reed ik van mijn werk naar huis toe, stukje snelweg, van eindhoven tot aan afslag Geldermalsen/Leerdam, zeg maar net onder de A15 door. Vanaf Zaltbommel is de weg 3-baans en kan ik altijd lekker doorrijden. En daar ik nog niet zolang met de 200 rij dacht ik, ik zal eens even wat langer een hogere snelheid rijden, 150 op de teller.
Dit kon ik netjes aanhouden tot dat ik van de snelweg af ging. Boven aan de afrit moest ik afremmen vanwegen verkeer dat daar stond en dat over de rijksweg reed. Toen ik stilstond schrok ik me dus de plures vanwegen een mooie witte rookkraag die om de motorkap omhoog kwam. ik gauw de ventilator aangezet om te ruiken wat het was voor rook, bleek het verdampte olie te zijn.
Ik ben naar de dichts bijzijnde parkeerplaats gereden en heb is rustig onder de kap gekeken maar kon niks vinden. Het enige wat ik vond was dat dezelfde rook uit de automaat pijlstokhouder omhoog kwam. verder lag er op de automaat ook enige olie. Mijn vermoede is dat er teveel olie in de automatenbak heeft gezeten en dat dit er nu op een of andere wijze is uitgedrukt. Alles functioneerd namelijk gewoon goed, en de automaat schakeld nu zelfs beter als daarvoor.
Nu komt dan eigenlijk punt een aan bod. Ik heb in mijn manuels zitten zoeken, die van de diesel en die van de benzine en verder ooknog de Wis bekeken, maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag.
De vraag is:
Zit er op een automaat ergens een ontluchting of olieafvoer gat, waardoor olie kan worden weg gedrukt bij een te volle automaat?
In afwachting van een antwoord klopt mijn hart inmiddels niet meer zo snel