[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hevig schokkende koppeling : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:44

Hevig schokkende koppeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Merkedez » 03 sep 2007, 22:03

Goedenavond leden,

Wie heeft enig idee waar ik de oplossing zoeken moet.

Bij optrekken in de eerste versnelling begint de hele auto hevig te schokken. Het fenomeen doet zich alleen voor bij koude motor wanneer de auto twee dagen og langer stil heeft gestaan.

Na een paar kilometer is het over.

Het doet zich alleen voor op het moment dat de koppeling begint aan te grijpen. Dus bij volledig ingetrapte koppeling en wanneer deze volledig is opgekomen is er niets aan de hand.

Het is net of er tijdens het opkomen van de koppeling het ene moment even grip is en het andere moment weer niet en doordat dit elkaar snel opvolgt begint de auto te schudden.

Ik zie jullie reactie's graag tegemoet.

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Govert » 03 sep 2007, 22:11

Je hebt een 200D uit 1981 zie ik.

Ik heb er ook last van, maar het helpt bij mij als ik de stationair toerentalknop iets langer naar links laat staan, totdat de motor 60 graden heeft bereikt.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Merkedez » 03 sep 2007, 22:29

Hallo Govert,

Ja, je hebt gelijk, was ik even vergeten te vermelden: een 200D uit '81 inderdaad.

Die stationair toerental knop heb ik de eertse paar kilometer inderdaad ook altijd helemaal naar links. Bij mij verminderd dit het schokken helaas niet.

Het moet op zich niet mogen natuurlijk want hij doet het pas sinds kort.

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Trouwkoets » 04 sep 2007, 00:49

Gaat dit over het Bonanza effect? Gebruik dan dat woord als term met de zoekfunctie, Willem (Boy) heeft er geloof ik wel het e.e.a. over geschreven
Trouwkoets
 


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Merkedez » 04 sep 2007, 20:22

Trouwkoets,

Sinds de site vernieuwd is functioneerd bij mij de zoekfunctie niet meer maar over dat bonanza effect had ik eerder al gelezen. Voor zover ik dat begreep deed het schokken zich dan voor op het moment van gas geven wanneer de koppeling reeds was opgekomen.

Bij mij doet het zich slechts voor op het moment dat de koppeling begint met aangrijpen vanuit stilstand. Zodra de koppeling volledig is opgekomen is het over.

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Roger » 04 sep 2007, 20:28

Mijn 200D uit 1979 doet dit ook heeel af en toe met een koude motor.
Roger
 


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor DMC » 04 sep 2007, 20:30

zijn de motorsteunen niet versleten? misschien een stom voorbeeld...mijn vroegere fordje escort had dat ook , en de motorsteunrubbers waren de ""rek"" uit , nieuwe steunen erop en geen geschud meer.

of het zijn de koppelingsplaten die plakken in kombinatie met slechte koppelingveren( de veren die de klappen opvangen)

misschien kun je hier iest mee??

groeten dave
Liever een lasbak dan een leasbak
Avatar gebruiker
DMC
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 19 aug 2007, 17:12
Woonplaats: Weurt
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Citrobenz » 04 sep 2007, 20:38

Hallo,

Het is natuurlijk moeilijk om zo een diagnoze te stellen, maar het zou kunnen dat je wat olielekkage hebt bij de koppeling.
Ken het probleem wel.

succes er mee,
Henk
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Merkedez » 04 sep 2007, 21:10

Uiteraard zijn de motorsteunen en de veertjes in de koppeling niet de nieuwsten meer maar voor m'n gevoel moet het probleem zich dan zowel bij koude als warme motor voordoen.

Olielekkage bij de koppeling lijkt mij een aannemelijke verklaring voor mijn probleem. Dan zou de achterste krukaskeerring de boosdoener moeten zijn denk...?

Lijkt mij een vervelende reparatie!

Henk, je geeft aan dat je het probleem kent maar had je het ook opgelost?

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor sulverenwein » 26 nov 2007, 21:11

Hallo Marinus,

Is het probleem met je koppeling inmiddels opgelost? Ik heb nl het zelfde probleem! vermoed zelf ook vette koplingsplaten ivm lekken achterste keering.

Ben benieuwd...

Gr Klaas.
sulverenwein
 


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Merkedez » 26 nov 2007, 21:37

Hallo Klaas,

Tsja..., helemaal opgelost is het nog niet maar het is inmiddels wel een stuk verbetered. Ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het vette koppelingsplaten moeten zijn, zoals Henk ook aangaf.

Omdat de voortse krukaskeering ongeveer gelijktijdig begon te zweten na een oliewissel, van mindere kwaliteit en elders op het forum ook te lezen is dat dit vaak tot lekkende keerringen leide heb ik de olie weer vervangen door de minerale olie Castrol High Milage.

Er gaan natuurlijk eerst weer een paar kilometers overheen voordat het effect hiervan zichtbaar wordt. Heb laatst de vetbende van het blok gespoten en was eigenlijk van plan om komend weekend er weer eens onder te kruipen om te checken.

Het schokken is in iedergeval behoorlijk afgenomen maar je begrijpt dat de olie die eventueel in het koppelingshuis is gelopen daar na 100km. nog niet is verdwenen, tenminste dit is mijn visie.

Als ik iets roep wat niet klopt dan hoor ik dit graag.

Afijn goede olie nemen kan in iedergeval geen kwaad

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Benzman 200 » 26 nov 2007, 21:53

Hallo mannen ,

Als het jullie motorsteunen zijn, kun je dit controleren door je blok vanaf de bestuurderszijde flink naar de andere kant proberen te duwen, als dit een heel eind lukt en de motor wiebeld erg dan zijn je motorrubbers weg. Zoniet dan kun je je koppeling als verdacht beschouwen.

groeten Sjoerd
Benzman 200
 


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor sulverenwein » 26 nov 2007, 22:06

Rubbers zijn gecontroleerd en voorzover ik kan bekijken allemaal oke!
maar bedankt voor het meedenken benzman!

Is die castrol olie zoals je beschreef vol sentetisch olie?betwijvel of je zo je keering weer dicht krijg,but you never no!

Mijn voorste keering zweet ook iets vandaar m'n vermoeden dat de achterste het ook doet..vandaar het schudden van de wagen bij optrekken.

Klaas
sulverenwein
 


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Merkedez » 26 nov 2007, 22:56

@ Klaas,

Die Castrol High Mileage is minerale olie. Ergens op het forum een tijdje terug ook van iemand gelezen dat na gebruik van minerale olie het zweten over was.

Als ik de deskundigen mag geloven dan kunnen die keerringen, zie ook forum, niet zo goed tegen moderne olie maar je hebt natuurlijk gelijk dat als de keerring stuk is zelfs Castrol geen uitkomst biedt....

@ Sjoerd, de motorsteunrubbers zijn natuurlijk niet meer nieuw maar volgens mijn bescheiden mening moet het fenomeen zich dan ook voordoen met warme motor en dat is in deze twee voorbeelden niet het geval.

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor henklith » 26 nov 2007, 23:07

Je kan eens proberen met een toevoeging aan de olie, dat spul heet Lec Wec, geef het maar even in in Google!
Groet, henk Lith.
henklith
 


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Merkedez » 28 nov 2007, 21:23

Hallo Henk,

Is dat dat Lec Wec beter dan Bars Leaks b.v.? Want dat heb ik in het verleden wel eens een paar keer gebruikt maar was daar niet bijzonder van onder de indruk en dan vind ik het al gauw zonde van m'n geld. Het moet wel effect hebben.

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Citrobenz » 28 nov 2007, 21:32

Hallo Marinus,

Als je zo'n toevoeging van Wijnss gebruikt heb je de meeste kans op succes.
Sorry ik weet zo niet uit het hoofd hoe het heet maar dat weten ze bij de automaterialenhandel wel.

succes!
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor henklith » 28 nov 2007, 23:00

Hoi marinus, ik heb met beide nog! geen ervaring, maar barsleakes is volgens mij om ondichtheid in het koelwater circuit te vehelpen, toch?
groet, Henk lith.
henklith
 


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Merkedez » 29 nov 2007, 20:26

@Henk, ja klopt, er is ook een Bars Leaks voor het koelsysteem maar ook een om aan je motorolie toe te voegen voor zwetende pakkingen.

Afijn ik zie nog wel even want er is momenteel even een probleempje wat voorrang krijgt. Momenteel loopt de motor de eerste vijf minuten, na een koude start, erg slecht stationair.

Dus hier ga ik mij eerst even in verdiepen (even speuren op de site)

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Hevig schokkende koppeling

Berichtdoor Toontje » 29 nov 2007, 20:55

hoi hoi
ja zoals het her en der al te lezen is is het voor zweetende pakking niet voor lekkende keerring keering wie lek is vervangen moet je zien als een ruiten wisser is maar een heel dun randje wat voor de werking is en iets versleten/beschadigt werkt het niet meer naar behoren
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten