[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:05

dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor henklith » 29 nov 2007, 16:27

Volgens mij is een soortgelijk probleem al eens aan de orde geweest, Maar vaak hoor je er dan niks meer over, bv. wat de oorzaak/oplossing was.
Maar wat er gebeurd met mijn 200D is het volgende, hij ronkt bonkt en trilt nogal als ik in z'n 4 rij bij snelheden tussen de 50 en 60,
Redelijk aan de lage kant natuurlijk, klopt, en mijn 200D W115 had dat effect ook wel een beetje, maar toch duidelijk minder dan mijn 200D W123.
Dat ronken en bonken is het ergst als je bij genoemde snelheden iets gas bij geeft, dus consolideren van de snelheid gaat nog redelijk.
Dit geronk gaat pas over of verminderd langzaan moet ik misschien zeggen bij snelheden boven de 70.
Ik vraag mij toch af wat er meest voor in aanmerking komt, dat dit geronk veroorzaakt.
Ik wil best wat preventief vervangen, maar wel gricht uiteraard.
Maar misschien is het ook zo dat alle dieseltjes dit doen.
Dat wou ik graag van mijn mede diesel rijders horen, en ook wat ze er tegen gedaan hebben. (watjes in de oren bijvoorbeeld)

Groet, Henk Lith.

NB: Mijn 200 W115 (op gas) heeft dit effect in het geheel niet!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/11/29 15:29
henklith
 


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor Harmen » 29 nov 2007, 17:00

volgens mij heeft de auto van JantjeV8 dat ook waar ik gisteren mee heb gereden.... bij hem was het t meest opvallend in de 2e versnelling bij 30km/h en dan inderdaad gas bij geven....

de auto begint dan te trillen en geluid wordt ook 'bulderend', trillen komt van 'diep'

het is in elk geval anders dan dat je alleen maar te laag toerental rijdt.... dat geeft een ander gevoel en geluid dan dit!

Jan zelf zou nog kijken wat het zou kunnen zijn!

ben dus ook benieuwd!!!
Harmen
 


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor henklith » 29 nov 2007, 17:07

Hoi harmen, ik heb het alleen maar in de hoogste versnelling (4)
Heb jij dat effect dan niet in en 3 en/of 4?
Het natuurlijk wel zo dat in 4, de motor direct met de cardanas verbonden is (via de koppeling dan he).

Groet, Henk.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/11/29 16:10
henklith
 


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor 2m1300TDT » 29 nov 2007, 17:35

Hardyschijf eens nakijken?
2m1300TDT
 


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor JantjeV8 » 29 nov 2007, 18:13

Hallo allemaal en Harmen,
Ben er vandaag ook nog even tussen de bedrijven door mee bezig geweest. Inderdaad moet je het voelen als een bepaalde trilling die in mijn geval onderin de 2e versnelling in een bepaalde snelheidrange zich voordoet, je hoort het echt onder je als je in de auto zit, het komt niet echt van voor of achter.
Heb ook bij de MB dealer het verhaal voorgelegd, die gaf ook aan Hardy schijf, of heel eventueel het tussen lager, zal het straks op een vlakke weg nog eens even goed beoordelen door de auto bij die snelheid in vrij te laten rollen.
Iets anders kan het niet zijn, cardan en bak hebben geen speling, wiellagers zijn in orde, wielen zijn gebalanceerd en de auto spoort keurig recht.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bepaald toerental.

Berichtdoor henklith » 29 nov 2007, 22:17

cardan middenlager, beide hardyschijven, zit allemaal in de aandrijving, en vlak bij elkaar, zal dat eerst op de brug bekijken, en misschien even een foto maken.
bedankt tot zo ver ;O))
groet, henk lith.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/11/29 22:01
henklith
 


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor JantjeV8 » 29 nov 2007, 22:58

Mijn diagnose heb ik zojuist gesteld:

Het gummi tussenlager is gescheurd. De aandrijfas is daar nu niet goed ondersteund. Het nieuwe lager is reeds besteld, van't weekend eens omwisselen.

Met de hardyschijven blijkt niets aan de hand. Heb nu ook de cardan weer eens gevoeld en de aandrijfassen, alles verder prima in orde.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor henklith » 29 nov 2007, 23:06

oei,, ik zie nu dat ik in de tekst kop bebaald toerental neer gezet heb.
In zo verre klopt dat dat ik een beetje baal! van dat toerental, maar het moet natuurlijk zijn "bepaald toerental"

Groet, (het sufferdje) Henk Lith.

NB: Jan, kan je van dat klusje wat foto's maken, ik zal dr. ook wel aan moeten vreest ik :o(
henklith
 


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor JantjeV8 » 29 nov 2007, 23:14

Zal het proberen, ik moet dat met m'n telefoon doen....Jaja, bellen doen wij met de camera ja.
En toen mijn vrouw zwangerde keken wij naar de echo en luisterden naar de foto's.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor Lode » 30 nov 2007, 00:03

Jan, ik moedig je ook aan fotos te maken. Ik ga er ook een keer aan geloven :)
Lode
 


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor henklith » 30 nov 2007, 00:20

Ik geloof dat je er een heel grote sleutel voor nodig hebt, (om een moer los te draaien) niet echt een standaard geval :o)
Groet, Henk.
henklith
 


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor JantjeV8 » 30 nov 2007, 13:06

De austauschung fur die Neu Gelenkwellen Lager zal volgende week plaats vinden, MB belt me zojuist dat het nieuwe lager pas volgende week dinsdag binnen is, ik houdt je op de hoogte.

Die sleutel heb je inderdaad nodig, maar het kan ook met een goeie baco sleutel. Die grote contramoer hoeft maar net gelost te worden om de kruiskoppeling uit de splinevertanding te schuiven.
In principe is het geen moeilijk karwei, gewoon schroefwerk. Wel van te voren even de stand van de kruiskoppeling ten opzichte van de as merken, anders heb je kans op onbalans na de vervanging.

Het moeilijke en onvoorspelbare is dat die dingen verrekenis vast kunnen zitten, maar daar hebben we gereedschap voor.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor wwwW123 » 30 nov 2007, 13:19

jan, wa kos da lagerke? :-). zie je echt duidelijk scheuren in dat lager? is toch zo'n heel soepel lager, ong. 8 cm doorsnede met een ijzeren lager in het midden? of zit ik fout.
heb met m'n diesel hetzelfde bij het opschakelen naar de 4e onder de 70 km per uur.
50 km al in z'n vier lijkt mij veeeel te laag overigens, da's niet goed voor de motor.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:dieseltje ronkt en bonkt bij bebaald toerental.

Berichtdoor JantjeV8 » 30 nov 2007, 13:57

De lagerke ja, de kost wel we ja. Het compleet gummilager inclusief het rollenlager, borgveer en nog een rubber manchet kost 38 euro en centen.

Inderdaad Hanco, heb je het juiste lager voor je.
Je zult het niet direct zien, maar wel is je onder de auto ligt/zit/staat. Pak de aandrijfas beet vlakbij de kruiskoppeling en beweeg hem op en neer. Dan zie je of de rubber mancet ergens losgescheurd is, je kijkt er doorheen en dat moet niet. Het gummi mag wel wat bewegen, het moet immers klappen opvangen, maar je moet de as niet echt op kunnen tillen.
Het wil niet zeggen dat het metalen rollenlager wat in het rubber zit ook versleten is, maar gewoon gelijk mee vervangen kan nooit geen kwaad. Voor de kosten moet je het niet laten.

Inderdaad, deze oude dieseltjes voelen zich prettiger in wat hogere toerentallen dan je misschien van de moderne elektronisch geregelde dieseltjes gewend bent. Maar dan nog, het dieseltje in te lage toerentallen mag wel wat tegensputteren en diep brommen, maar als er door de carrosserie heen een trilling gaat zit er ergens een speling.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten