[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
combischakelaar: verschillende types : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:54

combischakelaar: verschillende types

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

combischakelaar: verschillende types

Berichtdoor Starcruiser » 24 apr 2008, 17:26

Mijn richtingaanwijzer naar rechts bleef niet goed hangen. Bijvijlen volgens een thread hier op het forum hielp niet goed (naar links wél!).

Dus was ik blij dat er een complete combischakelaar op Marktplaats stond.
Ding was goed volgens de verkoper.
Gisteren geplaatst en gecontroleerd: richtingaanwijzer werkte perfect.

Maar: vanmorgen koude douche (letterlijk en figuurlijk):
ik gebruikte de intervalstand (stand I dus) en meteen gingen de sproeiers + ruitewisserstand II werken en erger nog: dat hield niet meer op! Alleen met contact uit kon je dit stoppen.
Ook als ik alleen de knop van de sproeiers indrukte begon het onophoudelijke sproeifeest weer.

Vanmiddag de oude maar weer teruggezet.

De verkoper was niet schuldig, volgens mij, want het ding zag er iets anders uit. Dus kwam de schakelaar uit een jongere W123. Bovendien waren alle draadaansluitingen goed.
Mijn oude schakelaar van 1978 is er een van het geheel metalen type (waarbij je bv. nog wat kan vijlen); het gekochte ding had een gedeeltelijk kunststoffen behuizing.

Vraag: weet iemand vanaf welk bouwjaar die combischakelaar gebruikt is? Dan kan ik hem wel met goed fatsoen doorverkopen op Marktplaats aan iemand met het juiste bouwjaar (de auto dan hè?)<br><br>Post edited by: Starcruiser, at: 2008/04/24 17:28
Starcruiser
 


Re:combischakelaar: verschillende types

Berichtdoor Starcruiser » 26 apr 2008, 12:53

Weet echt niemand vanaf welk bowjaar ongeveer dit type gebruikt is?

Of wil iemand 'm kopen??
Starcruiser
 


Re:combischakelaar: verschillende types

Berichtdoor Starcruiser » 06 mei 2008, 14:43

T'is al weer opgelost.

Gisteren keek ik nog eens goed naar de schakelaar.
Toen ik 'm kocht bleek er een dradje los te zitten en dat had ik gesoldeerd.

Met een vergrootglas (de draadjes zitten errug dicht op elkaar) zag ik nu echter dat mijn soldeerverbinding contact maakte met een andere verbinding.
Dus maar eens opnieuw solderen en met een vergrootglas alles controleren en een beetje bijvijlen.

Er weer in gedaan en alles werkt perfect!
Starcruiser
 


Re:combischakelaar: verschillende types

Berichtdoor alex240diesel » 06 mei 2008, 17:32

Ik weet wel dat er verschil is in uitvoering maar de werking was volgens mij toch echt hetzelfde. Maar die conclusie heb jij ook al getrokken ;)
alex240diesel
 


Re:combischakelaar: verschillende types

Berichtdoor JantjeV8 » 06 mei 2008, 17:37

De vorm is enigzins gemodificeerd in de loop van de jaren, de functies niet.

Ze zijn zelfs uitwisselbaar met de vrachtwagens (24Volt!!), de volledige SK serie (1976-1996 geloof ik, in elk geval tot de Actros).
Zo ook de lichtknop, allemaal universeel, modern gezegd: modulair.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:combischakelaar: verschillende types

Berichtdoor alex240diesel » 06 mei 2008, 18:47

De 508 bus heeft gelukkig andere schakelaars, maar ja das dan ook een bedrijfswagen en geen vrachtwagen ;) overigens wel 24 volt en voorzien van een echte vrachtwagen motor.
alex240diesel
 


Re:combischakelaar: verschillende types

Berichtdoor Starcruiser » 06 mei 2008, 19:46

De vorm van het kastje (waar de bedrading en de "steel" op zit, is inderdaad wat anders.
Iets groter (waardoor ie moeilijker paste in het nogal kleine gat) en van donker kunststof i.p.v. staal.
Starcruiser
 


Re:combischakelaar: verschillende types

Berichtdoor Antoontje » 02 apr 2009, 11:22

Mijn grootlichtschakelaar is naar zijn grootje. als ik grootlicht aan zet valt het dimlicht uit.
Ik heb geprobeerd de schakelaar eruit te krijgen maar het zit met een aantal draadjes vast. dus ik kan er niet goed bij. hoe krijg ik die draadjes los? of kan ik beter gelijk een nieuwe/andere schakelunit halen (knipperlicht en ruitenwisser werkt nog perfect)
Antoontje
 


Re:combischakelaar: verschillende types

Berichtdoor Semrick » 02 apr 2009, 11:42

Die van mij heeft ook een beetje kuren (maar naar ik heb begrepen is dit een vaker voorkomende kwaal).
Als ik richting aangeef dan sein ik soms onbedoeld iets met groot licht. De schakelaar is in de loop der jaren iets te gevoelig geworden.

Je kunt de schakelaar zelf losschroeven. Dat wijst zichzelf en zo te lezen heb je dat ook al getracht te doen.
Dan zit hij nog vast met een kabelboom die eindigd in een stecker onder het dashboard. Die zul je dan ook even los moeten maken.
Ik weet overigens niet of je heel veel aan de schakelaar zelf kunt doen.
Het lijkt me dat je de schakelaar zelf niet kunt demonteren.
Kijk anders eens in dit topic:
http://w123club.nl/component/option,com ... 0/catid,9/
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 118 gasten