door Jeroen » 30 nov 2007, 18:02
Het is vooral een kwestie van afkoelen. Als je langdurig heel hard hebt gereden en dan ineens stopt (motor uit) dan krijgt de turbo met een relatief groot temperatuur verschil te maken. De turbo's van dit soort diesels zijn bijna altijd uit één stuk gegoten. Het te snel afkoelen kan dan tot barsten leiden, zogenaamde thermoshock. Door nog even door te laten draaien, geef je de turbo de kans om naar een wat lagere temperatuur af te koelen. (overigens is die ook nog steeds hoog!)
Het smeringsprobleem is ook wel reeel, maar de kans dat dat in een keer op treed is vrij klein. Dat is meer een cummulatief effect van meerdere keren de motor te snel afzetten.
Ik heb vroeger als machinist op de grote vaart en zeesleepvaart gevaren. Bij dat soort hele grote diesels moesten we soms wel 1 a 2 uur rustig doordraaien als we daarvoor langdurig volle kracht hadden gevaren. Dat was overigens niet alleen voor de turbo's, maar ook voor de rest van de thermische spanningen in de hele motor.
Probleem met smering had je daar meestal niet, omdat daar vrijwel altijd separate smeeroliepompen voor waren en oliereservoir die boven de motor stonden zodat je zelfs zonder smeeroliepompen toch nog (zwaartekracht) smering bleef houden.
Jeroen